روند تصمیم گیری های بورس برخلاف منافع شرکت های بورسی است/ شاهد سرگردانی سرمایه هایی هستیم که می توانستند در بخش تولید انقلابی ایجاد کنند/اقدامات برخی صندوق ها و کارگزاریها برخلاف منافع اقتصاد است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: نبود پول و بالا بودن قیمت تمام شده پول منجر به تشدید وضعیت وخیم مالی برای بخش های مولد شده به این خاطر منابع به سمت صندوق ها و کارگزاری هایی می روند که سود بیشتری نسبت به سایر بازارها پرداخت می کنند در حالی که مطلوب اقتصاد نیست و به زیان تولید تمام می شود.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسین مهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع چرایی پرداخت سودهای بالا توسط برخی کارگزاری ها به دارندگان سرمایه و تاثیرات تداوم این روند روی بخش های مختلف اقتصادی از جمله فعالیت های مولد گفت: امروز به دلیل سیاستهای غلط دولت در بخش های مختلف اقتصادی شاهد سرگردانی سرمایه هایی هستیم که می توانستند در بخش تولید انقلابی ایجاد کنند اما وضعیت به گونه ای است که متاسفانه پول های سرگردان کمتر به سمت بازار سرمایه درراستای فعالیت های مولد حرکت می کنند، حتی بانکها نیز در جذب سپرده ها توفیقی ندارند.

وی در این باره یادآور شد: سیاستهای انقباضی در پیش گرفته شده از سوی دولت و بانک مرکزی موجب شده زمینه حمایت های واقعی از بخش تولید فراهم نشود، بنابراین بخش تولید پویا نیست، درآمدزایی و سودآوری ندارد و مردم به دنبال جایی هستند که بیشترین بازدهی را داشته باشند به این خاطر پول به سمتی می رود که به رشد اقتصاد کمک نمی کند در عین حال واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند یا به سختی روزگار می گذرانند.

حسین مهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: وضعیت به گونه ای شده که صندوق های ثابت و صندوق های ریسک دار تامین سرمایه ها و کارگزاری ها سودهایی با نرخهای بیشتر از ۲۶ تا ۲۷ درصد به صورت ماهیانه می پردازند، روندی برخلاف منافع شرکت های بورسی و اقتصاد کلان است که طبیعتا منجر به از بین بردن انگیزه برای سپرده گذاری در بانکها و عدم کمک به بخش تولیدی می شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: وقتی تولید نتواند از بانک تامین مالی کند یا از بازار سرمایه با نرخ های بالا تامین مالی کند تولید، زمین گیر می شود و انگیزه تولید کنندگان برای بودن در این بخش از بین می رود. از سوی دیگر وجود چنین سودهایی مانع از خرید سهام می شود.

حسین مهری خاطر نشان کرد:علی رغم اینکه بورس در وضعیت منفی و آنچنان نامطلوب نیست، اما روند نیز رو به رشد نیست که بتواند از ۲۷درصد سودی که بابت سپرده گذاری هایی که برخی کارگزاری ها ونهادهای مالی می پردازند یا مشابه این سود در بازارهای دیگر حاصل می شود کسب سود کند، بنابراین میلی برای خرید سهام باقی نمی ماند.

وی در این باره یادآور شد: هر چند منابعی که صندوق های تامین منابع یا کارگزاری ها جذب می کنند نوعا خرج انتشار اوراق مرابحه یا به شرط تملیک یا اوراق دیگر می شود اما بخشی از تامین مالی تولید که از بورس صورت می گیرد با نرخ های بسیار بالاست؛ نرخ هایی حتی تا ۳۵ درصد.

حسین مهری افزود: در حال حاضر بخش تولید بین ۳ تا ۳۵ درصد از این بازار تامین اعتبار می کند این روند برای کشور تورم زاست وقتی قیمت تمام شده پول برای تولید کننده ۳۵ درصد باشد چاره ای ندارد که قیمت تمام شده کالا را افزایش دهد و با قیمت بالا به فروش برساند این موضوع منجر به افزایش تورم و تحمیل فشار بیشتری بر مردم می شود.

حسین مهری کارشناس اقتصادی در ادامه بحث گفت: با توجه به وجود رکود در کشور باید بپذیریم امروز همه بخش ها دچار رکود شدیدی شده اند از بازار مسکن تا تجارت خارجی. متاسفانه تولیدات بسیاری از صنایع در انبارها دپو می شود، بورس هم از این بازار متاثر است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: اینکه قیمت سهام در بازار سرمایه رشد نمی کند متاثر از سیاستهای کلی دولت است که منجر به ایجاد رکود شده است. تداوم سیاستهای انقباضی که مانع اعطای تسهیلات به نظام بانکی می شود شکست تولید را حتمی می کند چرا که وقتی تولید پولی برای تامین مالی نداشته باشد در حالی که تقاضا نیز برای خرید نیست اما کالاها دپو شده اند وضعیت همه بازارها و اقتصاد دچار چالش های جدی می شود.

وی خاطر نشان کرد: نبود پول و بالا بودن قیمت تمام شده پول منجر به تشدید وضعیت وخیم مالی برای بخش های مولد شده به این خاطر نیز در هیچ حوزه ای رغبت به سرمایه گذاری دیده نمی شود به این خاطر به سمت صندوق ها و کارگزاری هایی می روند که سود بیشتری نسبت به سایر بازارها پرداخت می کنند در حالی که مطلوب اقتصاد نیست و به زیان تولید تمام می شود.

۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 51459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha