سیگنال دلار به بورس؟

معاملات هفته گذشته بورس تهران با نوسانات اندک نماگرهای سهامی پیگیری شد. در هفته‌ای که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران با افت ۱.۰۱‌درصدی همراه شد. نماگر هم‌وزن رشد ۰.۱۹‌درصدی را تجربه کرد. شاخص‌کل فرابورس نیز با افت ۰.۶۵‌درصدی همراه شد. به‌نظر می‌رسد که فروکش‌کردن خوش‌بینی‌هایی که از اخبار مختلف در بازار ایجادشده بود، مهم‌ترین عاملی است که سبب‌شده بازار نتواند در مسیر صعودی به حرکت خود ادامه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بررسی آمار و ارقام ورود و خروج پول حقیقی در ۶ هفته معاملاتی اخیر بیانگر این نکته است که در پنج هفته از ۶ هفته معاملاتی اخیر بازار با خروج پول حقیقی مواجه شده‌است. فقط در هفته منتهی به ۱۵ آذر، حقیقی‌ها ۹۹۰‌میلیاردتومان وارد گردونه معاملات سهام کردند و در چهار هفته بعدی بازار به ترتیب با خروج ۱۰۵۰، ۵۵۰، ۱۳۳۰ و ۶۴۰‌میلیاردتومانی پول همراه شده‌است.

مقایسه آمار خروج پول از تالار شیشه‌ای در هفته گذشته با هفته پیش از آن، گویای این نکته است که شتاب خروج پول از گردونه معاملات در هفته گذشته کمتر شده‌است.

سیگنال دلار به بورس؟ با توجه به آمار خروج پول از بازار سهام در هفته‌های اخیر می‌توان این‌چنین استنباط کرد که سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سهام، همچنان نظاره‌گر اتفاقات حادث‌شده در بورس تهران هستند و هر زمان که پتانسیل رشد قیمت‌ها را در صحنه معاملات احساس ‌کنند، به سمت و سوی خرید سهام متمایل خواهند شد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، بازار در هفته منتهی به ۱۵ آذر با افزایش ارتفاع نماگرها همراه شده و به موازات این موضوع شاهد استقبال‌گرم حقیقی‌ها از جریان دادوستدهای تالار شیشه‌ای بوده‌ایم.

4 copy

ارزش معاملات خرد

ارقام به‌ثبت رسیده در فاکتور ارزش معاملات در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۱۵آذر، بازار سهام با افزایش فوق‌العاده ارزش معاملات خرد همراه شده‌است، اما در هفته‌های گذشته این متغیر آماری از رقم ثبت‌شده در هفته مذکور که سقف هفته‌های اخیر بود، عقب‌نشینی داشته‌است. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در هفته‌ای که سپری شد، رقم ۴‌هزار و ۳۸۰‌میلیاردتومان را ثبت کرد. نگاهی به سابقه ارزش معاملات در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که این پارامتر در دو کانال ۴‌هزار و ۵‌هزارمیلیاردتومان در حال نوسان بوده‌است، در هفته‌های منتهی به ۱۵، ۲۲ و ۲۹ آذر این آیتم موفق به تثبیت خود در بالای سطح ۵‌هزارمیلیاردتومان شده‌که این موضوع به‌خاطر فضای مثبتی بود که در اثر اخبار تجدید ارزیابی در تالار شیشه‌ای ایجاد شد و به یکباره بازار با صعود قابل‌توجه ارزش معاملات همراه شد، اما مجددا در هفته گذشته و هفته پیش از آن، این متغیر به کانال ۴‌هزارمیلیاردتومان بازگشته است. همان‌طور که در بخش قبلی نیز گفته شد، رشد نماگرهای سهامی منجر به اقبال عمومی در هفته منتهی به ۱۵ آذر به بازار سهام شد که این موضوع خود را در خالص تغییر مالکیت به سمت حقیقی‌ها و همچنین افزایش ارزش معاملات خرد نشان‌داد و باثبات در کلیت بازار در هفته‌های گذشته، این پارامتر نسبت به سقف هفته‌های گذشته عقب‌نشینی داشت.

میانگین هفتگی قیمت دلار

بررسی میانگین هفتگی قیمت دلار در ۶ هفته اخیر نیز نشانگر این مساله است که در ۶ هفته گذشته، قیمت دلار در کانال ۵۰‌هزارتومان قرار داشته‌است. در مهرماه میانگین هفتگی قیمت دلار به‌طور موقت وارد کانال ۵۱‌هزارتومان شد، اما دیری نپایید که دلار به کانال پایین‌تر بازگشت. دلیل جهش موقتی قیمت دلار به کانال ۵۱‌هزارتومان، جنگ درگرفته در خاورمیانه بود. نکته قابل‌توجه این است که بازار سهام همواره همبستگی مستقیمی با قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد داشته و همواره تغییرات در این متغیر در محاسبات ذهنی سهامداران برای خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف از وزن قابل‌توجهی برخوردار بوده‌است. در هفته گذشته، میانگین قیمت دلار به پله‌های پایانی کانال ۵۰‌هزارتومان نزدیک شد. با توجه به اینکه دلار مجددا تمایلات صعودی از خود ابراز کرده، باید دید که در هفته آتی واکنش سرمایه‌گذاران بورس تهران به این مقوله چگونه خواهد بود؟

ورود و خروج پول به صندوق‌های با درآمد ثابت

رصد تحرکات خرید و فروش در صندوق‌های با درآمد ثابت نیز این نکته را برای سهامداران بازنمایی می‌کند که در هفته منتهی به ۱۵ آذر که بازار با افزایش ارتفاع نماگرها همراه بود، این صندوق‌ها با خروج سنگین پول حقیقی همراه شده‌اند، در هفته منتهی به ۲۹ آذر نیز که بازار با رشد همراه شد، این صندوق‌ها با خروج پول همراه شدند، اما در هفته گذشته مجددا پول به سمت این صندوق‌ها روانه شد و ورود پول ۴۲۰‌میلیاردتومانی به این ابزارها را شاهد بودیم. می‌توان گفت که این صندوق‌ها به‌عنوان یک پناهگاه امن در حوالی معاملات تالار شیشه‌ای در دسترس سهامداران قرارگرفته‌اند و هر زمان که بازار سهام اوضاع و احوال مناسبی نداشته‌باشد، پول‌های خارج‌شده از متن بازار سهام، روانه این صندوق‌ها می‌شود و از سوی دیگر در زمانی‌که بازار سهام و روند قیمت‌ها در آن از تمایلات صعودی برخوردار است، این صندوق‌ها با خروج پول همراه می‌شوند.

نمود عینی این ماجرا را می‌توان در معاملات هفته منتهی به ۱۵ آذر مشاهده کرد که عملکرد مثبت در نماگرهای سهامی، موجبات خروج ۱۶۱۰‌میلیاردتومانی پول از این صندوق‌ها را فراهم کرد.

میانگین هفتگی ارزش دلاری بازار سرمایه

بررسی میانگین ارزش دلاری بازار سهام نیز نشان می‌دهد که این متغیر آماری به کانال ۱۷۳‌میلیارد دلاری رسیده که نسبت به میانگین هفته گذشته، ۴‌میلیارد دلار افت داشته‌است. با توجه به افزایش میانگین قیمت دلار و ثبات ارزش‌ریالی بازار سرمایه، ارزش دلاری بازار سرمایه نسبت به هفته پیش از آن با کاهش همراه شده‌است.

3 copy

۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 50862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha