تیگو 7 بخریم یا فیدلیتی؟| کدام خودرو چینی تولید داخل ارزش خرید دارد؟

فیدلیتی محصول تازه وارد گروه بهمن با قوای فنی ضعیف‌تر نسبت به X۷۰S است، باتوجه به ضعف خدمات پس از فروش خودروهای چینی در کشور برای خرید این محصول تازه وارد به بازار باید کمی جوانب احتیاط را رعایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بازار ؛بازار خودرو کشور هر روز بیشتر به تصاحب خودروسازان چینی در می‌آید و تمایل به عرضه محصولات لوکس و نیمه لوکس توسط چینی‌ها بیشتر شده است. زیرا، به دلیل عدم واردات خودرو خلا محصولی در این بخش وجود دارد. در یکسال گذشته خودروهای چینی متعددی از سوی خودروسازان و شرکت‌های خودرویی معرفی و به زودی وارد بازار می‌شود. تقریبا مشخصات فنی خودروهای چینی در یک سطح قرار دارد و فقط قیمت میان آن‌ها تمایز ایجاد کرده است، همیشه دغدغه خرید خودرو توسط مشتریان وجود دارد که چه محصولی را انتخاب کنند که در زمان فروش و خدمات پس از فروش با چالش همراه نشوند.
از آنجایی که فیدلیتی محصول جدید از گروه بهمن هست، این روزها مورد توجه برخی از مشتریان قرار گرفته، باتوجه به اینکه فیدلیتی از گروه چری بوده، این سوال وجود دارد که برای خرید از نظر مشخصات فنی و صرف نظر از قیمت، فیدلیتی بهتر است یا چری تیگو ۷ ؟

فیدلیتی در نسخه ۵ سرنشین ۶۵۵ میلیون تومان و در نسخه ۷ سرنشین ۶۷۰ میلیون قیمت دارد، این در حالی است که چری تیگو ۷ حدود ۹۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. در این گزارش با صرفه نظر از قیمت دو خودرو به دلیل قرار گرفتن در یک کلاس فنی به بررسی خواهیم پرداخت که کدام یک برای خرید گزینه معقولانه‌تری است.

تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟| کدام خودرو چینی ارزش خرید دارد؟

فیدلیتی محصولی از چری با نام جتور X۷۰S است که برای حضور در بازارداخلی  با تغییر نام همراه بوده است، چری جتور سومین برند زیر مجموعه شرکت چری محسوب می‌شود که با هدف تولید خودروهای نیمه لوکس و اقتصادی از سال ۲۰۱۸ کار خود را با دو محصول X۷۰  و X۷۰S شروع کرده است

فیدلیتی از کجا آمد؟
فیدلیتی محصولی از چری با نام جتور X۷۰S است که برای حضور در بازار داخلی با تغییر نام همراه بوده است، این تغییر نام برای حضور در بازار حتی در صورت تداوم تحریم‌ها انجام شده است. ظاهرا شرکت‌های خودرویی داخل کشور به دنبال توسعه همکاری بیشتر جهت مونتاژ محصولات چری با افزایش ساخت داخل هستند. چون چری وفادارترین خودروساز چینی بود که کشور را با تحریم‌های ظالمانه آمریکا ترک نکرد، گروه بهمن به عنوان شرکت تولید کننده فیدلیتی برنامه داخلی سازی این محصول تا ۶۰ درصد را دارد. در سال ۹۹ گروه بهمن اعلام کرد که دو محصول کراس اوور برای عرضه به بازار تولید خواهد کرد که یکی از آن‌ها فیدلیتی بود. چری جتور سومین برند زیر مجموعه شرکت چری محسوب می‌شود که هدف تولید خودروهای نیمه لوکس و اقتصادی از سال ۲۰۱۸ کار خود را با دو محصول X۷۰  و X۷۰S شروع کرده است. هرچند این محصول تازه وارد به بازار کشور رقابتی سخت را با سایر محصولات چری به ویژه تیگو۷، تیگو۵ و ایکس ۵۵ در پیش دارد.

تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟| کدام خودرو چینی ارزش خرید دارد؟

چری تیگو ۷ خوش نام چینی
شرکت خودروسازی چری به عنوان بزرگترین خودروساز چینی شناخته می‌شود که در تعامل با خودروسازان اروپایی توانسته به کیفیت و تکنولوژی قابل توجهی دست یابد. این خودروساز، در مردادماه سال ۱۳۹۶ اقدام به معرفی محصولی به نام تیگو ۷ به بازار ایران کرد. این خودرو در ابتدا با تیپ اکسلنت به دست مشتریان رسید و در پاییز ۱۳۹۷ تیپ IE آن را هم به مشتریان عرضه کرد. این کراس اوور چینی توانست با کیفیت و تکنولوژی مناسب تغییر ذهنیت مثبتی در مشتریان برای خودروهای چینی ایجاد کند.

تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟| کدام خودرو چینی ارزش خرید دارد؟

نگاهی به ظاهر فیدلیتی
هرچند در گذشته چینی‌ها طراحی ناپخته‌ای داشتند، اما این روند با همکاری و تعامل شرکت‌های اروپایی یا به خدمت گرفتن طراحان نامدار، رفته رفته اصلاح شد. فیدلیتی علیرغم اینکه یک محصول کراس اوور است، اما جثه بزرگتری نسبت به سایر محصولات چری عرضه شده تا کنون در بازار داخل کشور دارد. طراحی بدنه این خودرو مانند سایر محصولات چری با خطوط و حجم‌های هدف دار ساخته شده است، در فیدلیتی سعی شده تناسب ابعادی مناسبی میان سایز لاستیک‌ها با ابعاد بدنه ایجاد شود. لاسیتک‌های ۲۰ اینچی این محصول نمای آن را از یک خودرو کراس اوور به سمت اس یو وی بیشتر سوق داده است. در نمای جلو خودرو این محصول گپ طراحی چندانی وجود ندارد، اما در نمای عقب طراحی چراغ‌ها با در محفظه بار ترکیب چندان جذابی را از نظر بصری ایجاد نکرده است. تعبیه کردن سقف پانوراما ظرافت را برای یک خودرو نیمه لوکس به خوبی ایجاد کرده است. طراحی کابین این خودرو با الگو برداری از محصولات آلمانی تولید شده، در این خودرو سعی شده از خطوط و حجم‌های اضافی چشم پوشی و تجهیزات در تسلط بیشتر راننده باشد. هرچند کابین فیدلیتی نسبت به جتور X۷۰S تغییر یافته، اما به دلیل عدم ورود به بازار نمی‌توان در خصوص متریال و کیفیت این محصول اظهار نظر کرد. هرچند انتظار می‌رود نیاز مشتریان داخلی به یک محصول نیمه لوکس را رفع نماید، اما باید منتظر عملکرد این خودرو بود.

تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟| کدام خودرو چینی ارزش خرید دارد؟

طراحی تیگو ۷
تیگو۷ به عنوان یک خودرو کراس اوور، طراحی کاملا منطقی با مشخصات فنی تعبیه شده برای آن دارد. این خودرو در نگاه نخست حس کوچک بودن نسبت به برادر بزرگتر از خود یعنی تیگو۵ را القا می‌کند. طراحی تیگو۷ از هر بخشی دارای یک طرح پخته با اغراق کم در بدنه است. حجم‌ها و خطوط طراحی شده روی بدنه حالت آیرودینامیکی و تهاجمی بیشتری را در نمای ظاهری به این محصول داده است. تعبیه چراغ‌های مثلثی  جلو خودرو این حس را دو چندان کرده که با جلوپنجره یکنواخت و نوار کروم ظاهر دلنشین برای مشتریان ایرانی به ارمغان آورده است. در نمای جانبی الگویی از محصولات هیوندای در این خودرو دیده می‌شود که با خطوط و حجم‌های مناسب جذابیت این محصول دو چندان شود. در نمایی عقب چرااغ مثلثی با سپر مرتفع توام با زاویه دید مناسب سبب افزایش حس زیبایی در خودرو شده است. این موضوع می‌تواند طراحی ماندگار  نسبت به فیدلیتی در بازار داخل کشور داشته باشد. در طراحی کابین این خودرو سعی شده دسترسی راننده به تجهیزات به دلیل طراحی منظم و مشابه محصولات کره‌ای شکل گیرد. کابین این خودرو با گذشت حدود چهار سال در بازار کشور آرام و بی صدا بوده که به لطف چرم مصنوعی زیبایی آن بیشتر شده است. این خودرو تاکنون توانسته به بهترین شکل ممکن نیاز مشتریان داخل کشور را تامین کند.

تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟| کدام خودرو چینی ارزش خرید دارد؟

فیدلیتی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز به توربوشارژ ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را به سر چرخ‌های جلو می رساند،گروه بهمن در این موضوع اقدام به انتخاب پیشرانه ضعیف‌تر برای این کراس اوور حجیم کرده است،باید دید گروه بهمن برای این موضوع چگونه پیشرانه فیدلیتی را کالیبراسیون کرده است

فیدلیتی ضعیف تر از جتور X۷۰S
فیدلیتی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز به توربوشارژ ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را به سر چرخ‌های جلو می رساند. این در حالی است که نسخه جتور X۷۰S توسط چری به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژر با قدرت  ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر به بازار راه یافته بود. گروه بهمن در این موضوع اقدام به انتخاب پیشرانه ضعیف‌تر برای این کراس اوور حجیم کرده است. جتور X۷۰S یک گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته را با خود داشت که به لطف این گیربکس مقدار انتقال قدرت افزایش یافته بود. اما فیدلیتی گروه بهمن دارای یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه است که قدرت تولید شده را به سر چرخ‌ها می‌رساند. هرچند این موضوع همواره مطرح است که آیا این پیشرانه با شرایط جوی و سوختی کشور سازگاری مناسب دارد یا خیر، باید دید گروه بهمن برای این موضوع چگونه پیشرانه فیدلیتی را کالیبراسیون کرده است. هرچند که باید اشاره کرد پیشرانه نصب شده روی این خودرو دقیقا همان پیشرانه تعبیه شده در محصولات آریزو و تیگو است. وزن این خودرو ۱۵۷۵ کیلوگرم است که براساس پیشرانه و گیربکس انتخاب شده ممکن است آن عملکردی که مشتریان توقع دارند را به ارمغان نیاورد. این حجم وزن با احتساب وزن سرنشینان منجربه کاهش توان خودرو در حرکت از مسیرهای سربالایی خواهد شد.

تیگو ۷ مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با توربوشارژر است که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید و به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کند. این پیشرانه در چهار سال حضور خود در بازار داخل کشور نشان داد که نه تنها با شرایط سوختی و جوی کشور سازگاری مناسب دارد

تیگو۷ با قوای فنی مناسب
تیگو ۷ مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با توربوشارژر است که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید و به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کند. این پیشرانه در چهار سال حضور خود در بازار داخل کشور نشان داد که نه تنها با شرایط سوختی و جوی کشور سازگاری مناسب دارد، بلکه کیفیت قابل قبولی نیز در قوای فنی برای مالکان ایجاد کرده است. هرچند که پاشنه آشیل تمام پیشرانه‌های چینی محسوب می‌شود. باتوجه به وزن خودرو ۱۴۴۰ کیلوگرم است، تقریبا این پیشرانه عملکرد مثبتی را از خود داشته است. عملکرد گیربگس ۶ سرعته دو کلاچه این خودرو نیز توانسته کیفیت قابل قبولی از خود نمایش دهد.

تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟| کدام خودرو چینی ارزش خرید دارد؟

امکانات فیدلیتی
فیدلیتی نسبت به سایر رقبا برتری در آپشن‌های از جمله مجهز به هشدار انحراف از مسیر، سیستم نقطه کور، فرمان برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سیتسم پایداری، نمایشگر ۱۰ اینچی، شارژر وایرلس، کروزکنترل و کیسه های هوا جانبی از مهم ترین آپشن‌ها هستند. هر چند که سعی شده با افزایش آپشن قوای فنی را پوشش دهند.

امکانات تیگو ۷
مهم‌ترین آپشن‌های تگیو ۷ کروزکنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، فرمان برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۹ اینچی و ۶ ایربگ خودرو باید اشاره کرد. این محصول به دلیل استفاده از متریال با کیفیت گزینه مناسب برای خرید است.

تیگو 7 بخریم یا فیدلتی؟| کدام خودرو چینی ارزش خرید دارد؟

باتوجه به اینکه تمام خودروهای چینی موجود در بازار دارای ضعف تامین قطعات و خدمات پس از فروش هستند، خرید خودرویی که بیشتر در بازار حضور داشته را باید مشتریان اولویت قرار دهند. باتوجه به اینکه تیگو۷ در چهار سال گذشته آزمون خود را در بازار کشور به درستی پس داده است، با صرفه نظر از قیمت بالای آن، گزینه معقولانه‌ای برای خرید است

کدام خودرو را بخریم؟
باتوجه به اینکه تمام خودروهای چینی موجود در بازار دارای ضعف تامین قطعات و خدمات پس از فروش هستند، خرید خودرویی که بیشتر در بازار حضور داشته را باید مشتریان اولویت قرار دهند. باتوجه به اینکه تیگو۷ در چهار سال گذشته آزمون خود را در بازار کشور به درستی پس داده است، با صرفه نظر از قیمت بالای آن، گزینه معقولانه‌ای برای خرید است. زیرا در مدت حضور در بازار، حداقل توانسته قطعات و شبکه خدمات مناسبی را برای خود فراهم کند. تیگو۷ در برخی از قطعات شباهت کیفی و طراحی به محصولات هیوندای دارد. اما فیدلیتی به دلیل محصول تازه وارد به بازار، با داشتن یک قیمت منطقی نسبت به تیگو۷ می‌تواند مشتریان را اغوا به خرید کند.
اما باید در نظر داشت که این محصول در زمان ورود به بازار داخل کشور از چه خدمات پس از فروش و تامین قطعاتی بهره مند خواهد بود. آیا با ضعف تامین قطعه و خدمات پس از فروش مواجه می‌شود؟ هرچند که محصول هاوال گروه بهمن چندان نتوانست مشتریان را از نظر خدمات پس از فروش اغنا کند، اما احتمال دارد این محصول با شبکه تامین مناسبی همراه نباشد. از این رو باید برای خرید فیدلیتی دست به عصا بود.

۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 17735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha