بــازار سهــام در تامــین مالی بالـــغ نشده است!/صــندوق پــــروژه‌های مســـکن فرامــــوش شدند/نوسان‌گیرها به کارکرد تامین مالی بازار سهام ضربه می زنند

کارشناس بازار سرمایه گفت:تامین مالی در هر بازاری با نگاه میان مدت و بلند مدت صورت می گیرید اما متاسفانه در بازار سهام با مشکل سفته بازان و به اصطلاح نوسان گیران رو به رو هستیم. این دسته از سهامداران به بحث تامین مالی از بازار سهام و یا اوراق علاقه‌ای نشان نمی دهند و خرید و فروش های آنها آنی است. در حقیقت نوسان‌گیرها به کارکرد تامین مالی بازار سهام ضربه می زنند.

سید حسین سلیمی کارشناس بازار سرمایه و عضو سابق شورای عالی بورس در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: تامین مالی در بازار سهام همواره با چالش رو به رو بوده و تاکنون اقدام جدی در این خصوص شکل نگرفته است.

عضو سابق شورای عالی بورس بیان کرد: در حال حاضر با تغیر و تحولات مدیریتی در سازمان بورس رو به رو هستیم و بهتر است منتظر بمانیم تا با آمدن افراد جدید مطالبات فعالان بازار سهام از جمله تقویت تامین مالی پیگیری شود.

سلیمی افزود: اگر خبرها و سخنانی که درخصوص این موضوع در گذشته مطرح شده بود را جست‌وجو و دنبال کنید، خواهید دید که متاسفانه شعار و وعده‌های زیادی در خصوص تقویت تامین مالی از طریق بازار سرمایه مطرح می‌شود اما در عمل تاکنون اقدام مفید و ثمربخشی شکل نگرفته است.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در حقیقت اگر طرحی در خصوص تامین مالی از بازار سهام بیان شود نیز در مرحله اجرا با مشکل رو به رو می‌شود و با گذر زمان فراموش خواهد شد و در حافظه کوتاه مدت بازار سرمایه می‌ماند.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه تامین مالی از بازار سرمایه تنها مختص به روزهای پر رونق بوده و یا در روزهای ریزش نیز این ابزار کاربرد دارد؟ پاسخ داد: همه چیز بستگی به نرخ ارز دارد. در حقیقت جذابیت بازارها با محک و معیار نرخ‌ها زده می شود. نرخ‌ها در هر زمینه‌ای از جمله سود بانکی، اوراق و یا هر بستر دیگری باید رقابتی باشد تا سرمایه جذب آن شود. البته فاکتورهای مهم دیگری نظیر زیرساخت‌ها، ناشران، اعتماد سرمایه گذاران نیز بسیار حائز اهمیت است.

به گفته این فرد آگاه؛ تامین مالی در هر بازاری با نگاه میان مدت و بلند مدت صورت می گیرید اما متاسفانه در بازار سهام با مشکل سفته بازان و به اصطلاح نوسان گیران رو به رو هستیم. این دسته از سهامداران به بحث تامین مالی از بازار سهام و یا اوراق علاقه‌ای نشان نمی دهند و خرید و فروش های آنها آنی است. در حقیقت نوسان‌گیرها به کارکرد تامین مالی بازار سهام ضربه می زنند.

سلیمی مطرح کرد: دولت اهتمام کافی برای اجرای این موضوع ندارد. به طور مثال برای تامین مالی صندوق های پروژه زمان زیادی صرف بررسی و راه اندازی آن شد و به اصطلاح رفت و آمدهای زیادی برای راه اندازی آن صورت گرفت اما در اجرای جدیت کافی وجود نداشت.

عضو سابق شورای عالی بورس ادامه داد: طرح‌هایی همانند تامین مالی صندوق‌های پروژه مسکن می توانست تاثیر بسیاری در توسعه اقتصادی داشته باشد اما تنها دو مورد از این طریق تامین مالی شده و بعد به دست فراموشی سپرده شد.

وی بیان کرد: به نظر می رسد بازار سهام از این جهت بالغ نشده و علت اصلی این موضوع هم نگاه های کوتاه مدت سهامداران به بازار است. سهامداران بجز جریانات و شرایط خاصی که گاهی پیش می‌آید، دیگر نگاه بلند مدت و عمیقی به بازار نخواهند داشت.

کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: البته بازار پول نیز همیشه به عنوان رقیب اصلی بازار سرمایه در تامین مالی و جذب نقدینگی به حساب می‌آید و به بیان دیگر نرخ سپرده‌ها تعیین کننده میزان استقبال سرمایه گذاران از بازار سرمایه بوده است.

عضو سابق شورای عالی بورس اضافه کرد: برای پررنگ شدن نقش تامین مالی از طریق بورس باید بر روی تغیر و تحول ساختارها و بازسازی ضعف‌های آن تمرکز شود. تا زمانی که برنامه دقیقی برای این موضوع وجود نداشته باشد نمی توان انتظار عملیاتی شدن آن را داشته باشیم.

سلیمی گفت: دولت باید توجه کافی به اجرایی شدن این مهم داشته باشد. متاسفانه پروژه‌های دولتی‌ و نهادی مورد توجه دولت قرار می‌گیرد و همچنین بخش‌هایی که با تامین مالی زیاد سروکار دارند از طریق شرکت‌های تامین سرمایه خود و یا بانک‌ها نیاز خود را برطرف می‌کنند اما بخش واقعی و مستقل بی یاور و حامی است.

۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۱
کد خبر: 20352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha