هنوز نمی دانیم در اقتصاد ایران چه خبر است!/نمی‌توانیم همه دردهای اقتصاد را با هم درمان کنیم/ آسیب‌شناسی درستی از نظام یارانه‌ای کشور نداریم

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با توجه به اینکه متاسفانه هیچ گاه آمارهای واقعی از وضعیت اقتصادی کشور داده نشده است و نمی‌دانیم آخرین وضعیت واقعی چالش های ما چیست و چگونه است، و چون اطلاع دقیقی از ناترازی صندوق‌های بازنشستگی ناترازی بانک‌ها، چالش نظام یارانه‌ای کشور و دیگر چالش‌های اقتصادی مهم کشور نداریم، لذا هنوز نمی دانیم در پس اقتصاد ایران چه خبر است. 

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دولت آقای رئیسی قول اصلاحات اساسی را در اقتصاد ایران داده است. اصلاحاتی مثل اصلاحات بودجه ای، بانکی، مالیاتی و یارانه ای. اصلاحاتی که بقای اقتصاد کشور به آن است. یکی از اصلاحات مورد نیاز کشور اصلاحات یارانه ای است که چندی پیش گمانه زنی هایی توسط برخی از نمایندگان مجلس در این موضوع مطرح شد. وحید شقاقی شهری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و اقتصاددان در این باره با رادار اقتصاد گفت وگو کرده است.

وحید شهری شقاقی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اصلاحات یارانه ای و اصطلاحات اقتصادی ضروری گفت:  تمامی کارشناسان اقتصادی موافق اصلاحات ساختاری و جراحی‌های اقتصادی هستند اما همگی بر این موضوع تاکید می کنند که مجلس شورای اسلامی و دولت برای انجام هر گونه اصلاحات اساسی در اقتصاد ایران باید نقشه‌ی راه مبسوطی داشته باشند. بنابراین باید نقشه راه اقتصاد ایران را تهیه کنند. یک بار برای همیشه بیماری های اقتصاد ایران را اولویت بندی کنند تا دولت بداند برای درمان اقتصاد ایران از کجا باید شروع کند و اصلاحات و جراحی را از کجا کلید بزند.

وی در این باره گفت: به این خاطر که دولت نمی تواند همه مسائل را با هم درمان کند، چرا که بیمار تحمل همزمان درمان چند بیماری اساسی را با هم  ندارد، بنابراین بیمار دچار مشکلات سخت تری می شود. برای حل این موضوع اولین کار، عمل و توصیه به تیم اقتصادی دولت این است که در وهله اول مسائل و چالش‌های اقتصاد ایران را لیست کنند. هم چالش های عیان، آشکار و چالشهای پنهانی که دیده نمی شوند را شناسایی کنند و در گام دوم مسائل و چالش‌های اقتصاد ایران اعم از آشکار و پنهان را اسکن کنند،  با آمار و اطلاعات دقیق و راستی‌آزمایی شده تا ضمن  شناسایی موانع، بدانیم  چالش های اقتصادی در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارند. 

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه متاسفانه هیچ گاه آمارهای واقعی از وضعیت اقتصادی کشور داده نشده است و نمی‌دانیم آخرین وضعیت واقعی چالش های ما چیست و چگونه است، و چون اطلاع دقیقی از ناترازی صندوق‌های بازنشستگی ناترازی بانک‌ها، چالش نظام یارانه‌ای کشور و دیگر چالش‌های اقتصادی مهم کشور نداریم، لذا هنوز نمی دانیم در پس اقتصاد ایران چه خبر است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: وقتی آمار و اطلاعات را مورد راستی‌آزمایی قرار دادیم و چالش‌ها را شناسایی و اولویت‌بندی کردیم، آن زمان می توانیم برپایه شدت، فوریت و اهمیت یکایک مشکلات‌ و معضلات اقتصادی،  تشخیص دهیم نظام یارانه‌ای کشور که به عنوان یک چالش در اقتصاد ایران مطرح است در کدام اولویت برای درمان قرار می گیرد. یعنی این مشکل که یک بیماری اقتصادی است در کدام دسته قرار می گیرد یا که اولویت چندم است. این مساله از این جهت حائز اهمیت است چون اگر در درمان خطا کنیم و نتوانیم اولویت‌بندی برای چالش ها انجام دهیم ممکن است اولویت دهم را به جای اولویت سوم درمان کنیم در حالی که می باید از اولویت یک شروع می کردیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مثل اینکه خدای ناکرده بیست بیماری داشته باشیم و بیاییم بیماری دهم را جراحی کنیم، در حالی که باید از بیماری های اولی که اصلی و مهم به شمار می روند و حیات را تهدید می کنند درمان را شروع کنیم. چنین بیماری را اگر بخواهیم  تحت جراحی قلب قرار دهیم باید پیش‌نیازهای چنین عمل سختی را فراهم کنیم، پس اگر قرار است نظام یارانه ای کشور را اصلاح کنیم نیازمند داشتن بانک اطلاعاتی هستیم تا بدانیم در اقتصاد ایران چقدر یارانه پرداخت می‌کنیم؟ جامعه هدفی که یارانه دریافت می‌کند چه کسانی هستند؟ چقدر یارانه دریافت می کنند؟ اعم از یارانه‌های نقدی و یارانه ها ی غیر نقدی و پنهان و یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی که یارانه نقدی حداقلی است به چه کسانی پرداخت می‌شود، هر چند یارانه های کلانی داده می شود که اصلاً مشخص نیست چه کسانی از آن بهره مند می شوند.

وی در این باره افزود: بنابراین اول موضوع برای انجام اصلاحات یارانه ای داشتن بانک اطلاعاتی است. همچنین باید در مورد اثربخشی نظام یارانه‌ای کار کارشناسی صورت بگیرد و آسیب‌شناسی درستی از نظام یارانه‌ای کشور داشته باشیم که تا کنون چنین موضوع مهمی اتفاق نیفتاده است. 

پیش نیاز دیگر این است که منابع مالی پایدار برای موضوع باید طراحی شود.  همچنین اگر می‌خواهیم نظام یارانه کشور را مورد جراحی قرار دهیم حتما باید مسیر خطا را تعیین کنیم تا اوضاع بدتر نشود بلکه باید تصویر روشنی از اصلاحات نظام یارانه‌ای داشته باشیم. اگر پیوسته حرکت نکنیم به مشکل برمی خوریم، چرا که اصلاح نظام یارانه‌ای، اصلاح نظام بازنشستگی یا بانکی همه اولویت است اما باید مشخص شود کدام اولویت اول انجام شود.

شقاقی شهری خاطر نشان کرد: یعنی نمی‌توانیم همه دردها را با هم درمان کنیم چون نه تنها بیمار نجات پیدا نمی کند، بلکه می‌میرد. ضمن اینکه باید دقت کنیم که منابع و توان لازم برای انجام کار را نداریم. ظرفیت انجام چندین اصلاحات اساسی را همزمان نداریم و مدیریت اقتصادی توانایی برای چنین جراحی بزرگی نداریم، لذا اینها موارد کلیدی است که تیم اقتصادی دولت و مجلس باید به آن توجه کند.

وی در این باره افزود: مثلآ در بحث ساخت یک میلیون مسکن در سال، موضوعی را مطرح کرده ایم که نمی‌دانیم سرنوشت آن چه می‌شود. بحث ساخت و ساز یک میلیون مسکن درسال موضوع خطیری است. بنحوی که بانک‌ها بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان باید برای موضوع یک میلیون مسکن در سال تجهیز کنند، لذا همزمان نمی توانیم چند موضوع را در اقتصاد دنبال کنیم چون اقتصاد به هم می‌ریزد و از هم می‌پاشد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره اصلاحات نظام یارانه ای گفت: اولین سوالی که دولت باید از خود بپرسد این است که آیا نظام یارانه ای ضرورت دارد یا خیر؟ جایگاه آن در برابر دیگر چالش‌های اقتصاد ایران کجاست؟ اگر به این نتیجه رسیدیم که اصلاح یارانه ها ضرورت دارد باید پیش نیازهای آن اندیشیده شود. منابع مالی پایدار، بانک اطلاعاتی کامل از بنگاه‌هایی که یارانه دریافت می کنند داشته باشیم. چون قرار است یارانه های پنهان ساماندهی شوند. لذا باید زیرساخت‌های آن اعم از زیرساخت های اطلاعاتی فراهم شود و برخی زیرساخت‌های فناوری باید تکمیل شود. جامعه هدف شناسایی شوند تا با داشتن تیمی که بتواند این جراحی را انجام دهد به اصلاحاتی دست بیابیم، در غیر این صورت بیمار از بین می‌رود.

۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷
کد خبر: 20398

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha