دولت پیش از ساخت یک میلیون مسکن باید ثبات اقتصادی را در نرخ تورم و نرخ ارز فراهم کند/نمی توان برای تامین تسهیلات مورد نیاز ساخت مسکن به نظام بانکی کشور بیش از حد فشار وارد کرد

کارشناس بازار و اقتصاد مسکن گفت: اگر در ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی کشور ثبات اقتصادی نداشته باشد، در کار با گره های زیادی رو به رو می شویم، شاهد همان تجربه ای خواهیم بود که در بحث مسکن مهر ناظر آن بودیم. یعنی افزایش نرخ ارزی که اتفاق افتاد محاسبات و عدد و ارقامی که برای ساخت مسکن مهر پیش بینی می شد را دچار تغییر و تحول می کند، به گونه ای که مردم و پیمانکاران دچار مشکل خواهند شد.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آقای رئیسی در وعده های انتخاباتی خود قول ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را برای چهار سال پیش رو داد. اینک مردم از دولت انتظار کلید زدن ساخت وساز مسکن وافزایش عرضه را دارند تا این موضوع بتواند زمینه های کاهش نرخ مسکن و خانه دار شدن مردم را فراهم کند. کارشناس اقتصاد و بازار مسکن در گفت و گو با رادار اقتصاد به عامل مهم ثبات اقتصادی در پیشبرد و تحقق وعده آقای رئیس جمهور در ادامه بحث پرداخته است.

فرهاد بیضایی کارشناس اقتصاد و بازار مسکن در گفت و گو با رادار اقتصاد با اشاره به بحث ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی به موارد مهم و تاثیر گذار در ساخت و ساز مسکن دولتی پرداخت و در این باره گفت: بحث افزایش ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی یا موضوع ساخت یک میلیون واحد مسکونی که از سوی رئیس جمهور در وعده های انتخاباتی مطرح شد موضوعی است که پیش از کلید زدن کار باید چالش های آن مشخص شود تا در مسیر انجام کار دچار سرنوشت مسکن مهر وچالش هایی نشود که بر این طرح و پروژه ملی وارد شد.

وی در خصوص اهمیت مدیریت های پیش، درحین و انجام ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی گفت: اگر دولت می خواهند در فرآیند کار دچار چالش های مختلفی نشود باید چند کار را مدیریت کند تا کار به صورت عادی انجام شود و روال کار درست از دست دولت خارج نشود. لذا این موضوع را از چند منظر می توان  بررسی کرد.

کارشناس اقتصاد وبازار مسکن در این باره خاطر نشان کرد: اولین موضوع مهم در به سرانجام رسیدن و تحقق ساخت وساز یک میلیون واحد مسکونی در سال حفظ ثبات اقتصادی، نرخ ارز و نرخ تورم است. اگر بخواهیم فعالیت های عمرانی را که منجر به همکاری، مشارکت ملی و مردمی می شود را  در شرایط اقتصادی تورم بالا و بی ثباتی نرخ ارز انجام دهیم این موضوع قطعا نتیجه و سرنوشتی غیر از اینکه برنامه های عملیاتی دولت دچار تعدیل شود، نمی شود.

بیضایی در این باره خاطر نشان کرد: برای فهم بهتر این موضوع می توان ساخت وساز مسکن مهر و چالش هایی که در ادامه مسیر به دلیل از دست رفتن ثبات اقتصادی دچار آن شد را مثال زد. مسکن مهر از سال ۸۸ تا سال ٩٠ یعنی در شرایطی که کشور طی سه سال متوالی ثبات اقتصادی داشت، با همان قیمت متری ۳۰۰ هزار تومان ساخته شد و سازندگان کار خود را ادامه دادند. منتهی از نیمه دوم سال ۹۱ جهش های قیمت ارزی که اتفاق افتاد و موجب تغییر مبنای تورم شد،  مبنای کار و تداوم ساخت و ساز مسکن مهر را تغییر داد.

وی در این باره تصریح کرد:  اتفاقاتی از این دست باعث شد مسکن مهر تعدیل شود. این تعدیل شدن در مسائل مهم دیگری مثل برنامه ریزی نظام بانکی برای اعطای وام و تسهیلات را دچار چالش های اساسی نمی کند. ضمن اینکه دولت نمی تواند برای تامین تسهیلات مورد نیاز به نظام بانکی کشور بیش از حد ممکن فشار وارد کند.

بیضایی در این باره توضیح داد: تامین آورده های مالی به دلیل وضعیت تورمی برای مردم نیز سخت خواهد شد. وقتی ثبات اقتصادی وجود نداشته باشد پیمانکاران کار و فعالیت خود را تعدیل می کند تا بتوانند کار خود را به صورت اقتصادی تمام کنند. در چنین شرایطی برای اینکه وارد یک برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی شویم، دولت در وهله اول باید وارد قرار داد با پیمانکار، مردم و بانک شود. چون ابعاد مختلفی را با هم پیوند می دهیم و در طراحی و برنامه ریزی عملیاتی دقیق است که دولت می تواند ساخت و سازهای لازم را انجام دهد.

 فرهاد بیضایی در خصوص تبعات فقدان ثبات اقتصادی برای توسعه و تداوم ساخت و ساز مسکن دولتی گفت: اگر در چنین وضعیتی ثبات اقتصادی نداشته باشیم با گره های زیادی در کار رو به رو می شویم، همان تجربه ای که در بحث مسکن مهر داشتیم باز هم اتفاق می افتد. یعنی افزایش نرخ ارزی که اتفاق افتاد محاسبات و عدد و ارقامی که برای ساخت مسکن مهر پیش بینی می شد را دچار تغییر و تحول می کند، به گونه ای که مردم و پیمانکاران دچار مشکل خواهند شد. این موضوع قطعا منجر به تعطلیلی کارگاه ها می شود، از سوی دیگر برآیند تخصیص تسهیلات بسیار مشکل خواهد  شد و این موضوع منجر به ورود نهادهای نظارتی، مجلس می شود مانند آنچه در مسکن مهر دیدیم.

کارشناس بازار و اقتصاد مسکن درباره چالش های حل نشده مسکن مهر گفت: همچنان شاهد هستیم که برخی از مشکلات مسکن مهر به قوت خود باقی است و بخشی از مباحث مسکن مهر لاینحل باقی مانده است.، چرا که خاصیت کلید زدن چنین پروژه بزرگ و ملی این است که در ابتدای کار باید شرایط ثبات اقتصادی را در نرخ تورم و نرخ ارز حتما فراهم کنیم. چرا که در شرایط ثبات می توانیم برنامه ریزی اقتصادی خوبی داشته باشیم، وارد مشارکت ملی شویم که هم مردم، پیمانکاران، سازندگان و نظام بانکی در آن مشارکت دارند. در چنین شرایطی می توانیم امیدوار باشیم که برنامه ریزی عملیاتی اتفاق بیفتد. به همین خاطر باید به این موضوع توجه داشت که چه برنامه عملیاتی را باید مد نظر قرار داد تا برای چالش‌های کار صحیح ترین راهکارها و برنامه ریزی ها مد نظر و در دستور کار قرار بگیرد.

۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 21005

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha