علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتوگو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به طرح مجلس برای عرضه و تعیین قیمت خودرو در بورس اظهار داشت: یکی از عمده ترین مشکلاتی که در قیمت خودرو وجود دارد، فاصله زمین تا آسمان قیمت خودرو از کارخانه تا بازار است که باعث آشفتگی بازار خودرو شده است و همین موضوع نشان دهنده حضور چشمگیر دلالان و سودجویان در بازار خودرو است که در شرایط فعلی، باعث التهاب بیشتر این بازار شده اند و از این رو، برخی نمایندگان طرح عرضه قیمت خودرو در بورس را تعیین کرده اند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو آنقدر شیب صعودی پیدا کرده که خرید خودرو برای بسیاری از مردم به آرزو تبدیل شده است؛ چرا که یک کارمند و یا کارگر با حقوق ناچیز و اندک پس انداز، قادر به خرید خودرو نیست و متاسفانه فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار به دلیل وجود رانت ها قابل تحمل نیست و طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس در حد یک طرح پیشنهادی است و به قطعیت نرسیده است و باید ابعاد آن بررسی شود.
سلیمی با بیان اینکه عرضه قیمت خودرو در بورس هم ضعف هایی دارد که باید بررسی شود، تاکید کرد: فولاد و قیر هم در بورس عرضه و قیمت گذاری شد اما دیدیم که قیمت آنها کاهش پیدا نکرد و یقینا عرضه خودرو هم در بورس ممکن است با کاهش قیمت مواجه نشود و باید نمایندگان جزئیات این طرح را بررسی کرده و ابعاد آن را بسنجند چرا که عده ای دلال و متخصص خودرو هستند که می توانند با پول های کلان وارد بازار بورس خودرو شوند و نگذارند که مردم صاحب خودرو شوند و در مقابل، عده ای دیگر سودهای کلانی را به جیب بزنند.
وی تاکید کرد: متاسفانه خودروسازان خوروها را به عده ای خاص می فروشند و می توان گفت با مافیای خودرو مواجه هستیم و این باعث شده که قدرت مردم برای خرید خودرو کاهش پیدا کند چرا که قیمت های خودرو نجومی شده و فروش خودرو از مسیر واقعی خودش خارج شده است و عرضه در بورس می تواند حلال این مشکل باشد، به شرطی که بتوان تمام ابعاد این طرح را بررسی کرد و برای راه حلی داشت و در حال حاضر این طرح فعلا در مجلس به مرحله اجرایی نرسیده و پیشنهاد است.
عضو هیئت رئیسه مجلس ایده عرضه قیمت خودرو در بورس نگرانی هایی را هم به دنبال دارد، گفت: برای عرضه قیمت خودرو در بورس باید طوری برنامه ریزی شود که مردم و اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه هم بتوانند توانایی خرید خودرو داشته باشند و برای تصویب این گونه طرح ها باید احتیاط شود.
وی در ادامه با انتقاد از عدم حمایت مسئولان از قطعه سازان خودرو تاکید کرد: متاسفانه ایراد کار این است که برای واردات خودرو و حتی قطعات خودرو پول نقد پرداخت می کنیم و حتی حاضریم مبالغی را زودتر از موعد مقرر واریز کنیم اما برای خرید قطعه خودرو از قطعه سازان داخلی، ماه ها و گاها سال ها هیچ پولی به آنان پرداخت نمی کنیم و همین مسئله باعث شد که قطعه سازان انگیزه کافی برای تولید در داخل کشور نداشته باشند و صراحتا می توان گفت که خودروسازان قطعه سازان را به خاک سیاه نشانده اند و حمایت از قطعه سازان نیز باید یکی از طرح های مجلس شورای اسلامی باشد.
انتهای پیام/
نظر شما