به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روزنامه همشهری نوشت: بعد از تصویب آییننامه واردات خودرو در هفته گذشته، حالا آن طور که نمایندههای مجلس میگویند طبق این آییننامه قرار است خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار با تعرفهای زیر ۲۰درصد وارد کشور شوند.
طبق محاسبات انجام شده، با نرخ فعلی دلار، قیمت خودروهای وارداتی ارزانقیمت در حدود ۱۸۰تا ۳۲۵میلیون تومان خواهد بود. با این حال هنوز مشخص نیست که چه تعداد خودرو با قیمت کمتر از ۱۰هزار دلار وارد کشور خواهد شد.
ورود خودروهای ۳۰۰میلیون تومانی
آن طور که برخی نمایندههای مجلس که در جریان مفاد آییننامه واردات خودرو هستند اطلاع دادهاند، قرار است واردات خودرو در دو سقف ۱۰ و ۲۰هزار دلار انجام شود ولی تمرکز اصلی آییننامه مزبور بر تسهیل واردات خودروهای ارزانقیمت است تا از این طریق بخش زیادی از نیاز سالانه بازار خودرو پوشش داده شود. به این معنا که میزان تعرفه درنظر گرفته شده بهصورت پلکانی است و برای خودروهای ۱۰هزار دلاری یک تعرفه و برای خودروهای گرانتر تعرفه بیشتری درنظر گرفته خواهد شد.
هماکنون قیمت یک خودرو ۶هزار دلار با نرخ تعرفه ۱۰درصدی و با فرض واردات این خودروها با نرخ ارز نیمایی در حدود ۱۸۰میلیون تومان و با تعرفه ۲۰درصدی ۱۹۵میلیون تومان خواهد بود. قیمت یک خودروی ۱۰هزار دلاری نیز با نرخ تعرفه ۱۰درصدی با دلار نیمایی در حدود ۳۰۰ و با تعرفه ۲۰درصدی ۳۲۵میلیون تومان خواهد بود.
با این حال هنوز مشخص نیست که چه تعداد خودروی ارزانقیمت با این نرخ وارد خواهد شد. به زعم کارشناسان چنانچه دولت در نظر داشته باشد عرضه و تقاضا را در بازار به تعادل برساند و از این طریق زمینه ثبات قیمت در بازارخودرو را فراهم کند باید حجم واردات خودروهای ارزانقیمت در تیراژی دستکم چند صد هزارخودرو انجام شود تا بتواند به نحو مؤثری بر بازار تأثیر داشته باشد.
محدودیتهای ارزی
با وجود آنکه به زعم کارشناسان واردات خودروهای ارزانقیمت باید در تیراژ بالا انجام شود، برخی خبرها نشان میدهد هنوز بهدلیل موانع ارزی، اتفاق نظری در مورد تیراژ واردات وجود ندارد چرا که بانک مرکزی با خروج گسترده ارز از کشور مخالف است. خبرهای غیررسمی نشان میدهد دولت برای اینکه بتواند منابع ارزی واردات خودرو را تامین کند بندی را در آییننامه واردات گنجانده است که به برخی صادرکنندها اجازه میدهد در ازای صادرات برخی محصولات، اقدام به واردات خودرو کنند، اما با توجه به الزامات مربوط به رفع تعهدات ارزی صادرکنندهها بانک مرکزی با این طرح مخالف است. دیروز در همین رابطه فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران گفت: براساس آییننامه واردات خودرو هر صادرکننده فرشی که ۷۰میلیون دلار صادرات داشته باشد میتواند خودرو وارد کند. اما احمد کریمیاصفهانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندهها و صادرکنندههای فرش دستباف به همشهری گفت: این موضوع تازه مطرح شده و فعلا در حد حرف است.
امیرحسین کاکایی یک کارشناس خودرو نیز در اینباره گفت: قرار است زیر ۱۰هزار خودرو وارد شود. اگر مشکل برجام برطرف شود تا حدودی قیمت خودرو کاهش پیدا میکند، ولی مشکل اصلی این است که بانک مرکزی با واردات خودرو مخالف است.
ظرف ۲ روز گذشته جلسات مختلفی در وزارت صنعت درباره مفاد آییننامه واردات خودرو برگزار شده است، اما اتفاق نظری در اینباره وجود نداشته و یکی از مفاد مورد اختلاف، بند مربوط به واردات خودرو در ازای صادرات است که بانک مرکزی با آنمخالف است.
نظر شما