می خواهند دوباره خودرو را گران کنند/انحصار به نفع خودروساز همه کاری می کند از ارائه خودروی بی کیفیت تا گران کردن خودرو/ مردم بارها طعم تلخ زیان دهی خودروسازان را چشیده اند

دبیر سابق انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: متاسفانه سال هاست رسم شده با بیان زیان و سربه سر کردن زیان بدون ارتقای کیفیت خودرو و ارائه خدمات بهتری به مردم قیمت ها را افزایش می دهند. شک نداشته باشید وقتی از افزایش ۸۰ درصدی قیمت سخن گفته می شود به معنای زمینه سازی برای افزایش بین   ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ خودرو هستند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو و کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد با اشاره به سخنانی مبنی بر لزوم افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو در راستای سر به سر شدن زیان خودروسازان در این خصوص به چند نکته مهم اشاره کرد و گفت: خودروسازی ایران مثل بسیاری از صنایع که درگیر مدیریت های دولتی و دستور از بالا هستند و قیمت گذاری ها اصولا دستوری است دچار چالش های عدیده ای است که صنعت کشور را به شدت تحت فشار قرار داده و به تبع آن زمینه ساز اعتراض عامه مردم نسبت به وضع موجود و عدم تغییراتی در وضعیت فعلی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که به گفته دبیر انجمن خودروسازان برای سر به سر شدن زیان خودروسازان افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودروی داخلی باید انجام شود، آیا بازار چنین کشش قیمتی دارد، گفت: مشروط به انجام یک کار حتی نرخ خودروی داخلی را می‌توان ۱۰۰ درصد افزایش داد. در صورتی که دولت کالای مشابه تولید داخلی را در شرایط فاقد انحصار وارد کند و به سهولت در دسترس عموم مردم قرار بگیرد قطعا خودروساز می تواند بیش از رقم های اعلام شده حتی تا ۱۰۰۰ درصد هم افزایش دهد چرا که آن زمان مردم حق انتخاب دارند که بین خودروی ایرانی با قیمت بالا و خودروی خارجی با کیفیت بالا و قیمت متعادل خودروی مورد نظرشان را انتخاب و خریداری کنند.

مهدی دادفر در این باره یادآور شد: در صورتی که مردم ایران دسترسی به خودروهای تولیدی سایر کشورها ندارند مشخص است مجبور به خرید خودروهای داخلی می شوند. اگر در نهایت نتوانم دنا و تارا خریداری کنم مگر خودروی خارجی در بازار وجود دارد که انتخاب را برایم ساده کند؟ پس انحصار به نفع خودروساز همه کاری می کند از ارائه خودروی بی کیفیت تا گران کردن خودرو بدون دلیلی که به مصرف کننده مرتبط باشد.

دبیر سابق انجمن وارد کنندگان خودرو معتقد است: در صورتی که دولتمردان راه واردات خودروی خارجی به کشور را باز کنند اصلا خودروساز ایرانی ۱۰۰ درصد نه ۱۰۰۰ درصد ساز قیمت خود را بالا ببرد؛ البته واردات نیز شرط و شروط خاص خود را دارد.

وی در این باره توضیح داد و گفت: وارداتی مد نظر است که شرایط انحصاری و دستوری را به صورت کامل از بین ببرد به این معنا که خودروی خارجی با تعرفه معقول وارد کشور شود تا منِ مصرف کننده بتوانیم خودروی مورد نیازم را انتخاب کنم در کنار واردات خودروی خارجی، تولید کننده داخلی با آپشن هایی که ارائه می دهد تا هر میزان که فکر می کند بازار کشش دارد می تواند نرخ خودروی تولیدی خود را افزایش دهد.

وی در خصوص سخنان دبیر انجمن خودروسازان نیز توضیحاتی داد وگفت: منظور آقای نعمت بخش به عنوان دبیر انجمن خودروسازان از افزایش نرخ خودرو برای جبران زیان و سر به سر شدن زیان خودروساز این است که انحصار به قدرت خود باقی بماند، دروازه های کشو ربه روی واردات خودروی خارجی بسته شود و خودروساز به هر میزانی که میلش می کشد خودرویش را قیمت گذاری کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: حال می خواهد افزایش ۸۰ درصدی باشد یا ۱۰۰ درصدی، سال هاست عنوان می شود خودروسازان در زیان هستند اما دلایل آن اعلام نمی شود که چرا تحت زیان هستند وقتی خودروهایی با پایین ترین کیفیت و گران ترین قیمت به مردم ایران تحویل می دهند؟

مهدی دادفر گفت: متاسفانه سال هاست رسم شده با بیان زیان و سربه سر کردن زیان بدون ارتقای کیفیت خودرو و ارائه خدمات بهتری به مردم قیمت ها را افزایش می دهند. شک نداشته باشید وقتی از افزایش ۸۰ درصدی قیمت سخن گفته می شود به معنای زمینه سازی برای افزایش بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ خودرو هستند، باز هم تاکید می کنم بدون اینکه کمترین کار اضافه ای نسبت به قبل در خودروسازی برای رفاه وایمنی مردم انجام داده باشند.

مهدی دادفر دبیر سابق انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: مردم ایران بارها طعم تلخ نگرانی ها بابت زیان دهی خودروسازان را با رفتن پول از جیبشان و فشارهای تورمی احساس کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: هنوز فراموش نکرده ایم که در زمان مدیریت وزرایی مثل آقایان نعمت‌زاده، رحمانی و فاطمی امین از افزایش های ۱۰۰ درصدی نرخ خودرو سخن گفته شد و زمینه ها برای افزایش ها باز شد بعد از آن شاهد افزایش ۵۰ درصدی نرخ خودروی داخلی بودیم.

وی در این باره گفت: به هر حال تا جایی می توانند نرخ را بالا ببرند و یک جا باید داستان پر غصه خودروسازی ما که مردم و اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داده به پایان برسد در صورتی که زمینه ای برای رقابت و از بین رفتن انحصار باز نشود.

۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 60125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha