درباره واردات خودروهای حمل و نقل عمومی و صنعت و معدن غفلت های بزرگی صورت گرفته/فقط دنبال واردات خودروی سواری هستند/ زیر ساخت های نظام حمل و نقل عمومی کشور بسیار ضعیف شده است

کارشناس و تحلیلگر صنعت و بازار خودرو گفت: مسوولین مربوطه بخصوص وزارت صمت باید تامل و نگاه ویژه ای به واردات خودرو در بخش حمل و نقل عمومی و ماشین آلات سنگین صنعت و معدن داشته باشند؛ چرا که زیر ساخت های نظام حمل و نقل عمومی کشور بسیار ضعیف شده واین ضعف درمواقعی مثل آخر صفر در برگزاری اربعین حسینی به شدت خود را نشان می دهد.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد امیر حسین کاکایی کارشناس و تحلیلگر صنعت و بازار خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درگفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص اولویت های پیش روی صنعت خودروسازی کشور معتقد است: یکی از موضوعاتی که درباره آن بسیار سخن گفته می شود واردات خودروی خارجی است اما بیشتر ناظر بر واردات خودروی شخصی و سواری در حالی که نسبت به واردات خودروهای حمل و نقل عمومی و صنعت و معدن غفلت های بزرگی صورت گرفته است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مسوولین مربوطه بخصوص وزارت صمت باید تامل و نگاه ویژه ای به واردات خودرو در بخش حمل و نقل عمومی و ماشین آلات سنگین صنعت و معدن داشته باشند؛ چرا که زیر ساخت های نظام حمل و نقل عمومی کشور بسیار ضعیف شده واین ضعف درمواقعی مثل آخر صفر در برگزاری اربعین حسینی به شدت خود را نشان می دهد.

امیر حسین کاکایی گفت: به عنوان نمونه از اربعین تا آخرین روزهای ماه صفر که بخشی از مردم عازم زیارت کربلا و مشهد الرضا می شوند شاهد قحطی اتوبوس و قطار می شویم، موضوعی که سبب گلایه مردم شده و سفرهای بین شهری را در ایام ذکر شده بسیار سخت کرده است.

وی افزود: نبود اتوبوس، قطار و هواپیما و بالا بودن نرخ ها دراین ایام نشان می دهد به اندازه نیاز کشور روی توسعه زیر ساخت های نظام حمل و نقل عمومی کار نشده است، بنابراین باید بر روی توسعه حمل و نقل عمومی به صورت جدی کار شود.

وی در این باره بیان داشت: در طی سال های اخیر به دلیل عدم تخصیص بودجه به واردات خودروها و زیرساخت های حمل و نقل عمومی، نظام حمل و نقل کشور به شدت فشل شده است. با توجه به اینکه وزارت صمت متولی این موضوع است باید با وزارت کشور جلساتی برگزار کند با تاکید بر اینکه سفارش گذاری های غیر مرتبط با چین صورت نگیرد، یعنی وزارت کشور برای خرید اتوبوس از چین سفارش گذاری های چندین میلیارد دلاری نداشته باشد بلکه روی توسعه حمل و نقل عمومی به درست ترین شکل ممکن تمرکز کند.

امیر حسین کاکایی گفت: بنده بر این باورم بخش قابل توجهی از فشل بودن نظام حمل و نقل عمومی کشور به دلیل ترک فعل وزارت صمت در سالهای اخیر است.فعالیتهای انجام شده نیز در خور نبوده چرا که از تولید داخل حمایت نشده و با بستن قرار داد با چین، هر چند وزیر سابق بسیار تلاش کرد شهرداری تهران مرتکب چنین خطایی نشود، اما از تولید داخلی حمایت نشد با این توجیه که وضعیت حمل و نقل عمومی کشور یک شبه درست نمی شود.

وی دراین باره افزود: مشخص است که یک شبه درست نمی شود، از سال های گذشته باید به فکر افزایش جمعیت و بالا رفتن تقاضای حمل و نقل عمومی و آسیب هایی می بودید که در نبود حمل و نقل عمومی قابل قبول بر مردم و کشور وارد می شود.

وی در این باره تصریح نمود: توجه به توسعه زیر ساخت های عمومی شامل جذب سرمایه گذار و خریدار می شود چون عمده خریدار حمل و نقل عمومی دولتی است مثل شهرداری و دولتی که بر روی خرید واگن و قطار سرمایه گذاری می کند، گذاری می کند، پس دولت یا باید خود روی این موضوع سرمایه گذاری کند یا راه را برای ورود سرمایه گذاران خصوصی باز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به سایر مواردی که مانع توسعه حمل و نقل عمومی کشور شده گفت: توسعه تکنولوژی مساله مهمی است که منجر به توسعه حمل و نقل عمومی می شود. در کنار توسعه تکنولوژی نیازمند تدوین قراردادهای خارجی خوبی هستیم تا فناوری های مرتبط با تولید تقویت شود و خروجی بسیار خوبی داشته باشیم.

وی دراین باره مثالی زد و گفت: به عنوان مثال در ایران، فولاد سازی قادر به تولید ریل هست اما با کیفیت و عمر پایین؛ اینجا فولاد مبارکه باید روی واردات ماشین آلات و فناوری های روز سرمایه گذاری کند تا مواد با ارزش افزوده بالا به جای مواد خام صادر کند، مثلا ریل با کیفیت برای تامین نیاز داخلی و صادرات ساخته شود نه اینکه گندله آهن صادر کنیم.

وی در این باره بیان داشت: اینجا مشخص می شود اولین اولویت وزیر صمت در حوزه حمل و نقل، توسعه زیرساخت هاست و رفع ناترازی های برق و گاز و در کل انرژی. در صورت رفع ناترازی انرژی صنایعی مثل توربین سازی که از جمله صنایع های تک هستند رونق می گیرند و منجر به درآمد زایی بیشتری برای کشور می شوند.

وی در این باره یادآور شد: امروز صنایع و شرکت ها از قطعی برق متحمل زیان های بسیاری می شوند، وزارت نیرو به جای رفع قطعی ها گفته بروید و نیروگاه احداث کنید! شرکت های غولی مثل فولاد مبارکه نیروگاه گازی بزنند که بعدا سوخت کم می آید اکثر شرکت ها در سطوح ایران خودرو و نیروگاه دیزلل، گازوئیل مصرف می کنند در حالی که مشخص نیست گازوئیل این ها از کجا تامین می شود.

وی در این باره افزود: با اینکه دو شرکت غول تولید کننده توربین گاز داریم مثل مپنا که توربین بخار تولید می کند به جای تمرکز بر احداث نیروگاه های بزرگ و فروش برق به صنایع بزرگ و متوسط به آنها گفته می شود برای خودتان نیروگاه بزنید، تداوم به کار گرفتن سیاست های غلط در سه سال گذشته میزان قطعی برق را افزایش داده و زمستان نیز این موضوع درباره قطعی گاز صدق می کند.

وی درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: دولت آقای پزشکیان باید خط قرمزی بر تداوم اجرا و به کارگیری سیاست های غلط بکشد، چرا که نه تنها این سیاست ها کارآمدی نداشته، بلکه مشکلات متعدد جدیدی برای مردم و اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 59595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha