تحریم ها فلج کننده است از رئیس بانک مرکزی نمی توان انتظار معجزه داشت/نقدینگی روند خطرناکی دارد/ دولت با این سیاست ها موفق به انجام کاری نمی شود

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: تحریم ها فلج کننده است از رئیس بانک مرکزی نمی توان انتظار معجزه داشت حتی اگر اقتصاد خوانده باشد. علی رغم اینکه آقای فرزینِ اقتصاد خوانده و اقتصاددان تلاش می کند تا سیاست گذاری های درستی داشته باشد اما دست رئیس بانک مرکزی به دلیل تحریم ها بسته است پس تا حدی می تواند تنظیم گری داشته باشد چرا که مسائلی مثل تعیین نرخ دلار و جلوگیری از رشد نقدینگی یا هدایت نقدینگی به سمت تولید و کاهش تورم فقط مرتبط به بانک مرکزی نیست.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مرتضی عزتی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص رشد ۳۵ درصدی نقدینگی تا پایان آبان ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل گفت: کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی سالهاست بابت خطرات و تبعات رشد نقدینگی در صورتی که تولید از دست رفته و دولتهای مختلف به توسعه زیر ساخت های تولید و رشد اقتصادی توجه نمی کنند هشدار می دهد. هیچ بعید و دور از نظر نبود که نقدینگی رشد بالایی داشته باشد ضمن اینکه تا پایان سال جاری رشد نقدینگی این مرز و حدود را می شکند و قطعا رقم بزرگی ایجاد می کند که تبعات وپیامدهای جبران ناپذیری در اقتصاد از خود به جای می گذارد.

وی در این باره توضیح داد: وقتی زیر ساخت های رشد اقتصادی و بهره روی تولید فراهم نباشد دولت با سیاست های جزیی و حداقلی که برای نرخ تورم، نرخ بهره و ارز در پیش می گیرد موفق به انجام کاری نمی شود. کسری بودجه در طی سال های گذشته نه تنها دولت بلکه اقتصاد و مردم را به اشکال مختلف تحت فشار قرار داده است.

وی در این باره تصریح کرد: تحریم ها مانع صادرات و رشد تولید کشور شده است، هر چند سیاست گذاری های غلط و رویکردهای ناقص در این موضوع بی تقصیر نیست، اما تحریم عامل مهمی است که بخش قابل توجهی از تبعات آن در عدم صادرات نفت و کالای غیر نفتی؛ از دست رفتن تولید و عدم ارز آوری پیامدهای خود را درکسری بودجه دولت نشان داده است. دولت باید تامین مالی شود، به همین خاطر برای تامین بودجه خود به هر کاری دست می زند مثل استقراض و چاپ پول.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره خاطر نشان کرد: از مدت ها پیش قبل قابل پیش بینی بود نقدینگی کشور رشد شتابانی می گیرد. کارشناسان به دولت های گذشته و دولت فعلی هشدار دادند اقتصاد را نمی توان به تعامل با چند کشور انگشت شمار محدود کرد. اقتصادی رشد می کند و رفاه مردم در اقتصادی تامین می شود که درهای کشور به روی تجارت با همه کشورها باز باشد. عدم توجه به این موضوعات زمینه را برای افزایش استقراض و فرار سرمایه ها از بازار تولید و تقویت فضای دلالی به دلیل نگرانی از کاهش ارزش پول ملی باز کرد تا به امروز که نقدینگی رشد سرسام آوری دارد و دولت قادر به مهار نرخ ارز نیست.

مرتضی عزتی خاطر نشان کرد: تحریم ها فلج کننده است از رئیس بانک مرکزی نمی توان انتظار معجزه داشت حتی اگر اقتصاد خوانده باشد. علی رغم اینکه آقای فرزینِ اقتصاد خوانده و اقتصاددان تلاش می کند تا سیاست گذاری های درستی داشته باشد اما دست رئیس بانک مرکزی به دلیل تحریم ها بسته است پس تا حدی می تواند تنظیم گری داشته باشد چرا که مسائلی مثل تعیین نرخ دلار و جلوگیری از رشد نقدینگی یا هدایت نقدینگی به سمت تولید و کاهش تورم فقط مرتبط به بانک مرکزی نیست، سایر نهادها و مسائل سیاست خارجی و تجارت بین المللی نیز در مشخص کردن محدوده این شاخص ها نقش آفرینی می کنند.

مرتضی عزتی خاطر نشان کرد: مشکل و مساله اساسی این است که مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان بر این باورند که تغییر وزیر یا رئیس بانک مرکزی وضعیت اقتصاد ایران را تغییر می دهد، در حالی که تغییر وزیر و رئیس بانک مرکزی مختصری وضعیت موجود را عوض می کند؛ یعنی در حد یکی دو درصد به صورت موقتی روی التهاب بازار اثر می گذارد، البته مشروط به انتخاب و روی کار آمدن وزیر و رئیس بانک مرکزی توانمند، یکی دو درصد بیان شده محقق می شود، در غیر این صورت همین یکی دو درصد نیز اتفاق نمی افتد چون مشکل جای دیگری است و آن چیزی نیست جز مساله سیاست خارجی ما.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: مشکل اصلی اقتصاد ایران نشات گرفته از سیاست های کلی و کلان کشور است که مانع رشد اقتصادی و ثبات شده است. تا زمانی که تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی نداشته باشیم و تحریم ها لغو نشوند تغییر آنچنانی در وضعیت اقتصادی کشور رخ نمی دهد، حتی اگر یک بخش اقتصاد خوب عمل کند، آن بخش نمی تواند روی سایر بخش ها تاثیر بگذارد ونتیجه خوبی حاصل شود.

۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
کد خبر: 39905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha