بی ثباتی مدیریتی یکی از مشکلات بزرگ کشور است/ در رده های بالا مثل وزیر و معاون وزیر شاخصی برای انتخاب وجود ندارد/معلمان و فرهنگیان ناکارآمدی وزارت آموزش و پرورش را فریاد می زنند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: وقتی وزیر براساس شاخص های کیفی مورد نیاز آموزش و پرورش انتخاب نشده و با نگاه های حزبی و گروهی روی کار آورده می شوند مشخص است وزیر از توانمندی و کارایی لازم برخوردار نیست، لذا تغییرهای مکرر اتفاق می افتد.آموزش و پرورش برخلاف سایر وزارتخانه ها دارای جمعیت بسیار زیادی از معلمان و دانش آموزان است که بلندگوی رساتری نسبت به کارکنان سایر وزارتخانه ها دارند.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد با اشاره به دلایل بی ثباتی وزارت آموزش و پرورش و تاکید بر اهمیت نقش مطالبه گری معلمان در این روند برای انتخاب وزیری مناسب وزارت این مرکز آموزشی و پرورشی کشور گفت: به طور قاطعانه نمی توان گفت فقط وزارتخانه آموزش و پرورش طی سال های اخیر بی ثبات بوده است، چرا که وزارت خانه های دیگری مثل صنعت و معدن نیز در طول سه سال گذشته بی ثبات بوده و چندین وزیر و سرپرست راهی این وزارتخانه شده اند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلایل مختلف شاهد بی ثباتی های قابل توجهی در مدیران بخصوص در سطوح وزارتخانه هستیم مثل وزارت رفاه یا علوم و تحقیقات که با بررسی جزیی به این نتیجه می رسیم که میانگین عمر وزرای این وزارتخانه ها در چند سال اخیر بیشتر از دو سال نبوده است.

محسن زنگنه نماینده مجلس معتقد است: بی ثباتی مدیریتی یکی از مشکلات بزرگ کشور است که به شدت وزراتخانه ها و دستگاه ها را رنج می دهد، اما یکی از دلایل بی ثباتی وزرا بخصوص در وزار آموزش و پرورش به شیوه انتخاب نادرست وزرا باز می گردد که باید در آن تجدید نظر صورت داده شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: به نظر می رسد وزرا با سخت گیری کمتری نسبت به کارشناسان، یا معاونان مدیر کل یا حتی نسبت به مدیران میانی انتخاب می شوند یعنی با شروط بسیار حداقلی البته به صورت سیاسی و حزبی انتخاب می شوند، پس در رده های بالا مثل وزیر و معاون وزیر شاخصی برای انتخاب وجود ندارد.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی وزیر براساس شاخص های کیفی مورد نیاز آموزش و پرورش انتخاب نشده و افراد خارج از وزارتخانه با نگاه های حزبی و گروهی روی کار آورده می شوند مشخص است وزیر از توانمندی و کارایی لازم برای مدیریت این وزارتخانه برخوردار نیست، لذا تغییرهای مکرر اتفاق می افتد.

محسن زنگنه با انتقاد از عدم برنامه محوری در کشور و تکیه بر برنامه ها برای پیشبرد هدف گذاری های وزارتخانه ها گفت: اصولا بخش های مختلف اعم از اقتصادی تا آموزشی و فرهنگی در ایران برنامه محور حرکت نمی کنند، یعنی دستگاه ها برنامه میان مدت راهبردی مسنجمِ جامعی برای هدف گذاری و نائل شدن به آن ندارند که برآن اساس قدم به قدم جلو بروند.

وی در این باره تصریح کرد: از سوی دیگر وقتی وزارتخانه ها فرد محور می شوند و فرد یا مدیر انتخابی برنامه و ایده ای در حد همخوانی با واقعیت های جامعه ندارد روسای جمهور مجبور به تغییر وزیر می شوند، پس عدم وجود شاخص های درست برای انتخاب وزرا و غلبه نگاه های جریانی و سیاسی بر کارآمدی و توانمندی مدیران و نداشتن برنامه منسجمِ هدفمند و اینکه وزرا براساس سلایق و نظرات خود تصمیماتی اتخاذ می کنند که حتی در خود دولت مخالفین و منتقدان جدی دارد عوامل تاثیر گذار در تغییر مدیران به شمار می رود.

وی درباره دلیل سومی که منجر به تغییر زودهنگام وزیر آموزش و پرورش می شود گفت: آموزش و پرورش برخلاف سایر وزارتخانه ها دارای جمعیت بسیار زیادی از معلمان و دانش آموزان است که بلندگوی رساتری نسبت به کارکنان سایر وزارتخانه ها دارند به این دلیل فریاد اعتراض و انتقاد و مطالبه گری آنها از وزارتخانه بیشتر از سایر وزارتخانه ها شنیده می شود.

زنگنه افزود: از سوی دیگر با معلمان و فرهنگیانی طرف هستیم که در همه جغرافیای کشور حضور دارند و قشر فرهیخته به شمار می روند لذا انتقاد و مطالبه این قشر و دانش آموزان در برابر ضعف وزارتخانه بیشتر دیده می شود، به این معنا که ممکن است وزیری در وزارت خانه ای ضعیف عمل کند اما جمعیت زیادی برای بازگو کردن ضعف و ناکارآمدی از وی مطالبه کنند وجود ندارد. به عنوان مثلا وزرات میراث فرهنگی و گردشگری جمعیت مخاطب زیادی ندارد یا سایر وزراتخانه ها، اما وزارت اموزش و پرورش جمعیتی موثر در شهرها و روستاها دارد که در عرصه های سیاسی و اجتماعی موثر هستند، جمعیتی که ناکارآمدی وزیر را فریاد می زنند و انتقاد می کنند، بنابراین عامل مهمی در تغییر وزیر هستند چرا که به ارتقای این وزارتخانه و بالا بردن سطح آموزش و تربیت می اندیشند.

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
کد خبر: 43627

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha