دولت و بانک مرکزی توانسته اند دو عامل مهم تورم را حل کنند/نتظارات تورمی باعث می شود پیش بینی مردم از آینده اقتصاد حرکت به سمت جهش ها و قیمتهای بالاتر باشد

نائب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ثبات ارزی بدین دلیل مهم است چرا که از سال ۹۷ تا کنون شوک های ارزی مهمترین عامل تورم در کشور بوده است، لذا اگر دولت بتواند ثبات ارزی را تامین کند می توان اطمینان یافت که در میان مدت شاهد ثبات و کاهش نرخ تورم خواهیم بود.در مورد ثبات ارز که وظیفه بانک مرکزی است لازم است بانک مرکزی تمهیدات خاصی را مد نظر قرار دهد و به عنوان اولین اولویت و تکلیف کاری خود توجه ویژه ای به این مساله داشته باشد. 

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مطالبه رهبر انقلاب از دولتمردان و مسوولین در خصوص کاهش نرخ تورم و اطلاع رسانی دقیق فعالیتهای صورت گرفته در خصوص کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی برای تزریق آرامش به جامعه گفت: به نظر می رسد دولت سیزدهم طی ماه های اخیر در راستای کاهش نرخ تورم گامهای اساسی برداشته است، چرا که گزارشات و آمارها نشان می دهد دولت و بانک مرکزی توانسته اند دو عامل مهم تورم را حل کنند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره کردند بی انضباطی بانکها و دولت بود، بی انضباطی که باعث استقراض بانکها از بانک مرکزی می شود و کسری بودجه دولت که این موضوع هم به اقتصاد لطمه وارد می کند چرا که دولت تلاش می کند کسری بودجه خود را از طریق استقراض حل کند.
محسن زنگنه خاطر نشان کرد: بخشی از رشد نقدینگی نیز ناشی از بی انضباطی بانکهاست که بیش از حد مجاز تسهیلات ارائه می دهند به طوری که منجر به کاهش شاخص کفایت سرمایه نسبت به حد مجاز می شود.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: خوشبختانه دولت با کمک مجلس توانسته عامل اول یعنی بی انضباطی دولت و کسری بودجه را به خوبی با منابع پایداری که از محل مالیات تامین شده مدیریت کند و با برخورد با بانکهایی که انضباط را رعایت نمی کنند رشد نقدینگی را که درابتدای دولت سیزدهم حدود ۴۲ درصد بود به ۲۸ درصد برساند و تا پایان سال جاری هدف گذاری ۲۵ درصدی را مد نظر قرار داده است.
محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص عامل تاثیر گذار سوم در افزایش نرخ تورم نیز گفت: عامل شوک ارزی نیز از جمله موضوعاتی بود که مقام معظم رهبری بدان اشاره کردند و خواستار ثبات ارزی شدند. ثبات ارزی بدین دلیل مهم است چرا که از سال ۹۷ تا کنون شوک های ارزی مهمترین عامل تورم در کشور بوده است، لذا اگر دولت بتواند ثبات ارزی را تامین کند می توان اطمینان یافت که در میان مدت شاهد ثبات و کاهش نرخ تورم خواهیم بود.
وی در ادامه توضیح داد: عامل دیگری که برای کاهش نرخ تورم باید مورد توجه قرار بگیرد موضوع انتظارات تورمی است و کاهش التهابی که انتظارات تورمی روی اقتصاد می گذارد. انتظارات تورمی باعث می شود پیش بینی مردم از آینده اقتصاد حرکت به سمت جهش ها و قیمتهای بالاتر باشد، لذا وقتی جامعه در ذهن خود تورمی را پیش بینی می کند اگر موضوع انتظارات تورمی کنترل نشود سایر اقدامات صورت گرفته برای کاهش نرخ تورم بی اثر می شوند، پس مدیریت انتظارات تورمی بسیار مهم است.
نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکاری در این موضوع گفت: انتظارات تورمی را از طریق فعالیت های شناختی و تبلیغاتی خوب می توانیم کاهش دهیم، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند بسیاری از اقدامات صورت گرفته در دولت به درستی به مردم گزارش نمی شود، لذا باید به سمتی پیش برویم که در خصوص ثبات اقتصادی، کاهش تورم، ثبات ارز و بهبود شرایط اقتصادی به مردم اطمینان دهیم، یعنی تصویری که به جامعه از مدیریت اقتصاد ارائه می شود باید برای مردم قابل پذیرش باشد تا با توسل به این روش انتظارات تورمی مدیریت شود و متعاقب آن شاهد اثربخشی سیاست های دولت در بخش های مختلف اقتصاد باشیم.
محسن زنگنه در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در مورد ثبات ارز که وظیفه بانک مرکزی است لازم است بانک مرکزی تمهیدات خاصی را مد نظر قرار دهد و به عنوان اولین اولویت و تکلیف کاری خود توجه ویژه ای به این مساله داشته باشد، ضمن اینکه مسائل شناختی و روانی در جامعه و مدیریت انتظارات مردم در حوزه مسائل اقتصادی نیز همچنان باید جدی گرفته شود.

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 46681

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha