مرغ ارزان در راه است/ در خرداد ۱۲۵ میلیون قطعه و در تیرماه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است

با توجه به افزایش جوجه‌ریزی در دو ماه اخیر، پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آتی با افزایش عرضه مرغ، قیمت آن نزولی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد طی چند هفته اخیر قیمت مرغ روندی افزایشی پیدا کرد به طوری‌که نرخ این کالای پروتئینی به بیش از ۹۵ هزار و حتی ۱۰۰ هزار تومان رسید، در حالی که نرخ مصوب مرغ بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شده است، اما بازار خیلی از این نرخ پیروی نمی‌کند.

تولیدکنندگان و فعالان در صنعت مرغ و طیور معتقدند از مهم‌ترین دلایل در افزایش قیمت مرغ کاهش جوجه‌ریزی‌ها، گرانی نهاده، زودتر راهی کردن مرغ‌های تولید با وزن کمتر به کشتارگاه توسط مرغداران و افزایش تقاضا و کاهش عرضه است.

کاهش جوجه‌ریزی و گرانی جوجه یکروزه با رشد جوجه‌ریزی که در بهار امسال اتفاق افتاد، قابل جبران است و اکنون اتحادیه‌ها برای یک ماه آینده پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها پایین خواهد آمد.

طبق اعلام اتحادیه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، جوجه‌ریزی در خرداد و تیر امسال بیش از نیاز کشور انجام شده است، بنابراین مرداد ماه شاهد افزایش تولید و حتی مازاد عرضه مرغ در بازار خواهیم بود و قیمت‌ها شکسته می‌شود.

در این‌ باره دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، درباره وضعیت تولید و بازار مرغ طی ماه‌های آینده گفته است: در خرداد ۱۲۵ میلیون قطعه و در تیرماه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور انجام شده و مرغ حاصل از این جوجه‌ها مرداد ‌به بازار می‌آید و مازاد تولید خواهیم داشت.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه در این باره که از نظر شما چه میزان مازاد تولید مرغ خواهیم داشت؟ می‌گوید: «به طور قطع با این میزان تولید مرغ، روزانه یکهزار تا 2 هزار تن تولید مازاد خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا این میزان تولید قیمت بازار را کاهش خواهد داد، می‌افزاید: طبیعی است که قیمت بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و اگر تولید اضافه شود قیمت هم کاهشی خواهد شد.

نیاز کشور برای استفاده از مرغ با ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی تامین می‌شود و با این میزان جوجه‌ریزی که خرداد و تیر انجام شده است، تولید فراتر از نیاز کشور خواهد بود و می‌تواند کاهش تولید را جبران کند.

تامین نهاده در سامانه بازارگاه
در ایران بخش طیور کشور بخصوص تولید مرغ مورد حمایت دولت است و به گفته کارشناسان غالبا قیمت مرغ پایین نگه داشته می‌شود تا بخش قابل توجهی از نیازهای پروتئینی مصرف کننده‌ها از این طریق تأمین شود.

یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانی‌های اخیر در ارتباط با نهاده است؛ یعنی کمبود نهاده که موجب شد مرغداران در دو محل هزینه کنند و به صورت خاص کنجاله سویا را با قیمت بسیار بالا تهیه کنند.

از سوی دیگر نهاده هم متأسفانه به موقع تأمین نشده و مرغدار مجبور شد نهاده را از بازار آزاد تهیه کند که این عامل هزینه‌های تولید را افزایش داده است و در نهایت منجر به بالا رفتن قیمت مرغ شد.

تامین نهاده‌های دامی در کشور هم از طریق تولید و هم از محل واردات صورت می‌گیرد، اما به دلایل مختلفی امکان تولید نهاده‌های دام و طیور به میزان مورد نیاز در کشور، در حدود ۷۵ درصد از نهاده به کشور وارد می‌شود.

از سوی دیگر حداقل ۷۰ درصد از هزینه‌های تمام شده محصولات پروتئینی همچون مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز به خوراک دام اختصاص دارد، از این رو هرگونه اختلال در تأمین و توزیع این نهاده‌ها، تولید این محصولات را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تأمین کننده نهاده برای جلوگیری از افزایش نوسان در بازار، ۴۵ هزار تن سویا در سامانه بازارگاه بارگذاری کرده است و مرغداران می‌توانند به قیمت دولتی آن را خریداری کنند، پیش از این مرغداران در تأمین سویا مشکل داشتند و امروز با تلاش وزارت جهاد کشاورزی سویای مورد نیاز مرغداران تأمین شده و آنها می‌توانند خریداری کنند، در این راستا پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ کاهش یابد. در شرایط فعلی هم نهاده ذرت به وفور موجود است و مشکلی از نظر تامین این نهاده وجود ندارد.

با این تفاسیر تا ماه محرم که میزان تقاضا برای استفاده از مرغ افزایش پیدا می‌کند، مرغ حاصل از جوجه‌ریزی‌های اوایل تیر ماه تا مرداد ماه وارد بازار می‌شود و به نظر می‌رسد این مقدار جوجه‌ریزی انجام شده می‌تواند کفاف افزایش تقاضا را بدهد چون نهاده نیز در بازارگاه بارگذاری شده است.

۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 44868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha