رد پای نژاد آرین در نرخ ۱۰۰ هزار تومانی مرغ/ اجبار تولید کننده به نگاه داشتن مرغ مادر تعادل را از بازار می گیرد/ دان مرغ محدود است

پورسمر گفت: برای اینکه بازار مرغ و سایر بازارها سامان بیابند در وهله اول ارز باید تک نرخی شود، اقتصاد با ثبات شود. ارز ترجیحی حذف شود و نرخ ارز نوسان زیادی نداشته باشد؛ دراین صورت بازار براساس عرضه و تقاضا در یک مدار مشخص و با ثبات فعالیت می کند. یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت مرغ اجبار تولید کننده به جوجه ریزی از نژاد آرین است این موضوع باعث شده آمارها از دست ما خارج شود، به این خاطر نمی توان با دقت عنوان کرد چه مقدار جوجه ریزی از نژاد آرین و سایر نژادها داریم.

گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سید مهدی پورسمر مدیر عامل صندوق حمایت از طیور کشور در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی افزایش قیمت مرغ و رد شدن نرخ مرغ از مرز ۱۰۰ هزار تومان گفت: عوامل مختلفی در افزایش قیمت مرغ تاثیر گذارند که بخش زیادی از آنها ناشی از دستوری عمل کردن و اجبار مرغداران به انجام خواسته های دولت و وزارت جهاد کشاورزی است که مانع توازن در عرضه و تقاضا می شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت مرغ اجبار تولید کننده به جوجه ریزی از نژاد آرین است این موضوع باعث شده آمارها از دست ما خارج شود، به این خاطر نمی توان با دقت عنوان کرد چه مقدار جوجه ریزی از نژاد آرین و سایر نژادها داریم.

پورسمر معتقد است علی رغم اینکه گفته می شود در ماه ه بین ۱۱۰- تا ۱۱۵ میلیون جوجه ریزی داریم اما دست اندرکاران این بخش نمی توانند این موضوع را تایید یا رد کنند چرا که بازار نشان می دهد وضعیت مساعد نیست و اجبار تولید کننده به جوجه ریزی با مرغ ارین شرایط را سخت و پیچیده کرده است.

سید مهدی پورسمر مدیر عامل صندوق حمایت از طیور کشور با انتقاد به این موضوع که نیاز کشور با تولید مرغ آرین تامین نمی شود گفت: وزارت جهاد کشاورزی می تواند ضمن تولید مرغ آرین با نژادهای دیگر برای تولید قرار داد ببندند، یعنی باید نصف – نصف باشد اما مسوولین روی نژاد خاص مورد نظرشان تاکید دارند به این خاطر است بازار دچار التهاب شده است.

وی در خصوص دلیل دوم گرانی قیمت مرغ توضیح داد و گفت: کنترل بازار مرغ به دست دولت عامل دیگری است که تعادل را از بازار گرفته است. قیمت های دستوری به نحوی است که صرف با جوجه ریزی یا نگاه داشتن و پرورش جوجه نیست، وقتی جوجه با قیمت مشخص به دلیل دستورات دولت به فروش نرسد و دولت روی قیمت معین شده خود تاکید کند تولید کننده مرغ پرورش نمی دهد.

وی تصریح کرد: اجبار تولید کننده به نگاه داشتن مرغ مادر حتی به قیمت زیان دهی تعادل را از بازار می گیرد. از آن سو وقتی قیمت بالا می رود مرغدار گوشتی با دیدن کشش بازار جوجه را به هر قیمتی می دهد پس در نتیجه دخالت های دستوری و از دست رفتن تعادل قیمت بالا می رود چون چرخه معیوب است.

سید مهدی پورسمر مدیر عامل صندوق حمایت از طیور کشور در خصوص چرایی معدوم سازی جوجه های یک روزه گفت: معدوم سازی جوجه های یک روزه که گاهی خبر ساز می شود با اینکه مرغ گران است و بازار نیازمند مرغ به این دلیل است که دان مرغ محدود است، یعنی اول باید جوجه ریخته شود تا دان و نهاده مورد نیاز تولید کننده به صورت دولتی داده شود.

وی در این باره توضیح داد: وقتی دان در بازار آزاد گران است و دولت به میزان مشخصی نهاده می دهد در حالی که جوجه ریزی بیش از حد معمول بوده و دان در بازار آزاد گران است و خرید به صرفه نیست و چون جوجه کالایی نیست که قابلیت نگهداری در انبار را داشته باشد گران تمام شدن نرخ ها برای مرغدار منجر به معدوم سازی جوجه ها و متعاقب آن کاهش تولید و افزایش نرخ مرغ می شود.

سید مهدی پورسمر مدیر عامل صندوق حمایت از طیور کشور معتقد است: برای اینکه بازار مرغ و سایر بازارها سامان بیابند در وهله اول ارز باید تک نرخی شود، اقتصاد با ثبات شود. ارز ترجیحی حذف شود و نرخ ارز نوسان زیادی نداشته باشد؛ دراین صورت بازار براساس عرضه و تقاضا در یک مدار مشخص و با ثبات فعالیت می کند در حالی که امروز بنا به دلایل گفته شده تعادلی در اقتصاد و به تبع آن در بازارها وجود ندارد.

۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 45063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha