ریزش قیمت عجیب یک محصول ایرانخودرو در بازار

پس از دستور ابراهیم رئیسی برای لغو افزایش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، قیمت برخی خودروها در بازار با ریزش ۹۰ میلیون تومانی روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اواسط اردیبهشت امسال شورای رقابت قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی را مشخص کرد و همچنین مصوب شد که خودروها فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه شود. با این حال آنچه در عمل مشاهده می‌شد عدم‌تمکین خودروسازان مونتاژکار به قیمت‌های یاد شده و عدم عرضه خودرو بوداما با فشارهای ممتدی که خودروسازان بخش خصوصی به شورای رقابت وارد کردند، این شورا در هفته گذشته تصمیم گرفت، قیمت خودروها را بازنگری کند و حداقل ۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان به قیمت‌های مصوب گذشته بیفزاید تا رضایت خودروسازان خصوصی جلب شود و آنها نسبت به عرضه خودرو به مردم اقدام کنند. بر این اساس شورای رقابت، شورای رفاقت با خودروسازان مونتاژکار شد و آنها به خواسته خود که همان گران‌فروشی است، رسیدند.

نکته جالب اینکه شورای رقابت اعلام کرده که مبنای قیمت‌گذاری، صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ و همچنین سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ خودروسازان بوده است؛ در حالی که کارشناسان عنوان می‌کنند صورت‌های مالی سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ و همچنین سه ماهه نخست امسال خودروسازان هنوز حسابرسی نشده و در دسترس مردم نیست و در این زمینه به‌نظر می رسد قیمت‌ها با چانه‌زنی خودروساز و شورای رقابت تعیین شده باشد.

برپایه این گزارش، عصر یکشنبه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه شورای رقابت با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است؟ معاون اول رئیس جمهور و وزرای اقتصاد و صمت را مامور بررسی و اصلاح این روند کرد.

رئیس جمهور گفت: اینکه در سال «رشد تولید و مهار تورم» یک بخش بدون اخذ مجوزهای لازم کالاها را گران کند، قابل پذیرش نیست و دستگاه‌ها باید خود را موظف به مقابله با گرانی و تورم بدانند.

در پی این موضوع، دوشنبه، ۲۶ تیر بازار خودروی پایتخت شاهد روند ریزشی قیمت‌ها به‌ویژه در دسته خودروهای مونتاژی بود، به‌طوری که قیمت برخی از خودروهای تولیدی مونتاژکاران از جمله مکث کلوت اتوماتیک ۹۰ میلیون تومان و پیکاپ فوتون بنزینی (اتوماتیک) ۹۵ میلیون تومان فروریخت که بیشترین افت قیمت‌ها در بازار بود.

در حالی قیمت بازاری مکث کلوت اتوماتیک یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان اعلام شده که قیمت کارخانه‌ای آن یک میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومان است.

امروز دیگنیتی پرایم با افت ۸۰ میلیون تومانی نسبت به دیروز به ۱.۷ میلیارد تومان، دیگنیتی پرستیژ با کاهش ۷۵ میلیون تومانی به ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون تومان، فیدلیتی هفت نفره با کاهش ۷۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان و آسنا دنده‌ای با افت ۷۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان رسید.

در روز جاری قیمت فردا T۵ با ۶۵ میلیون تومان کاهش به ۱.۴ میلیارد تومان رسید، لاماری ایما ۶۰ میلیون تومان افت داشت و به ۱.۸ میلیارد تومان رسید و فیدلیتی پنج نفره نیز با همین میزان کاهش قیمت یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان قیمت خورد.

در گروه مدیران‌خودرو نیز افت ۶ تا ۶۰ میلیون تومانی قیمت خودروها به ثبت رسید. بیشترین افت قیمت مربوط به تیگو۸ پرومکس و تیگو ۸ پرومکس IE هر یک با ۶۰ میلیون تومان بود و پس از آن تیگو ۷ پرو ۵۵ میلیون تومان، فونیکس FX(۱.۶) ۵۰ میلیون تومان، تیگو ۷ (IE) ۳۵ میلیون تومان و آریزو ۶ پرو ۳۰ میلیون تومان از قیمت خود را از دست دادند.

در گروه کرمان‌موتور امروز افت قیمت‌ها کمتر بود؛ به‌طوری که جک j۴ با پنج میلیون تومان کاهش، کمترین افت قیمت را داشت و ۷۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد (قیمت کارخانه ۷۶۵ میلیون تومان) و کی ام سی J۷ و جک S۵ هر یک با ۳۰ میلیون تومان کاهش، بیشترین افت قیمت را ثبت کردند.

در گروه ایران‌خودرو پیکاپ فوتون بنزینی (اتوماتیک) با کاهش ۹۵ میلیون تومانی در روز جاری، بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص داد و یک میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورد.

همچنین هایما S۷ پلاس سفارشی ۵۵ میلیون تومان، هایما S۷‌پلاس و پیکاپ فوتون دیزل هر یک ۴۰ میلیون تومان، هایما S۸ و هایما S۵‌پلاس هر کدام ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.

۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 44978

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      0 0
      مرگ بر قیمت.گذاران دستوری