سیاست واردات کالا در برابر صادرات شکست خورده است

با توجه به مکاتبه کارشناسی یکی از معاونت‌های سازمان توسعه تجارت، رویه رانتی واردات در برابر صادرات خود که برای تامین ارز واردات تلفن‌های همراه بیش از ۶۰۰ دلار مورد استفاده قرار گرفت، پس از حدود یک سال به نتیجه مورد نظر نرسیده و اساسا شکست خورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مرتضی احمدی از معاونت برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت در مکاتبه با مهدی ضیغمی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران پس از حدود یک سال در خصوص نتایج رویه واردات در برابر صادرات خود اظهار نظر کرده است.

در همین رابطه تاکید شده است که در مجموع این رویه رانتی که براساس آن تامین ارز گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار انجام می‌شد به نتیجه مد نظر نرسیده است.

دو پیامد فاجعه بار رویه واردات در برابر صادرات در حوزه واردات تلفن‌های همراه

در این مکاتبه آمده است که همانگونه که مستحضرید درحال‌حاضر ثبت سفارش گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار، صرفا از محل صادرات خود مجاز است. این سیاست به عنوان یک مشوق صادراتی جهت افزایش صادرات کالا در نظر گرفته شده است اما با گذشت حدود یک سال از اتخاذ این سیاست، دو مشکل جدی به عنوان تبعات سیاست فوق ایجاد شده است.

۱. با توجه به اینکه واردات تلفن همراه به عنوان یک حوزه تخصصی نیازمند شبکه تامین و توزیع کالا و خدمات پس از فروش است ورود صادرکنندگان کالاهای دیگر به این حوزه علنا غیر منطقی و ناممکن بوده و نتیجه سیاست اتحاد شده هویت فروشی میان صادرکنندگان کالا بوده است. بدین معنی که در بسیاری موارد واردات تلفن همراه توسط واردکنندگان قبلی این کالا در گذشته ولی با کارت بازرگانی صادرکننده در ازای دریافت توسط صادرکننده انجام می‌شود.

واردات تلفن‌های همراه رفرش و ریپک شده به بازار به دلیل عدم تخصص واردکننده

۲. در برخی موارد دیگر که صادرکننده راساً اقدام به واردات تلفن همراه می‌نماید، دوباره به دلیل عدم ورود تخصصی به موضوع کالاهای بعضا نامرغوب (اصطلاحاً رفرش) به بازار وارد شده و خدمات پس از فروش مناسبی نیز ارائه نمی‌گردد.

در مجموع با توجه به توضیحات فوق نظر میرسد سیاست تامین ارز گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار صرفاً از محل صادرات خود به نتیجه مد نظر نرسیده است از این رو پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه تخصیص ارز نیما به این کالا که ماهیت لوکس دارد منطقی نمی‌باشد صرفاً طرز صادراتی غیر» به محل‌های ناسین ارز مجاز این کالا اضافه شود.

اعلام شکست رویه واردات در برابر صادرات خود پس از یک سال

لازم به ذکر است، این اظهارات کارشناسی که از سوی یک بخش رسمی در سازمان توسعه تجارت انجام شده نشان می‌دهد که عملا سیاست واردات در برابر صادرات خود شکست خورده و نه تنها سبب بروز انحصار در بازار تلفن‌های همراه بالاتر از ۶۰۰ دلار به ویژه آیفون‌های آمریکایی شده است بلکه در نهایت به زیان مصرف‌کننده بوده است.

۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 47220
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha