بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه جهان کدامند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که چین، هند، برزیل، روسیه و مکزیک به‌ترتیب بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه جهان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کشورهای در حال توسعه اغلب شاهد رشد عمده‌ای در جنبه‌های گوناگون هستند. در واقع بیشترین رشد در کشورهای در حال توسعه جهان رخ می‌دهد و حتی اگر این کشورها در بین بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه جهان جایی نداشته باشند، باز هم طیف وسیعی از رشد و پیشرفت را نشان می‌دهند.

کشورهای در حال توسعه برای چندین دهه فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را در امور سرمایه‌گذاری و جریان سرمایه برای سایر کشورها ارائه کرده‌اند که به‌عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) شناخته می‌شود. در عین حال این کشورها وعده بازدهی بالاتر vh که تا حدی با ریسک‌های بالاتر جبران می‌شود، ارائه می‌دهند که در سناریوی اقتصادی فعلی جهان همچنان در حال افزایش هستند.

رکود رشد اقتصاد جهانی به‌ویژه کشورهای در حال توسعه را که بیشتر تحت تأثیر تورم و نرخ بهره بالاتر قرار گرفته‌اند، تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این، اکثریت قریب به اتفاق بدهی‌های این کشورها، بدهی‌های آن‌ها به ارز خارجی است و افزایش قیمت دلار آمریکا و نرخ بهره به افزایش قابل‌توجه بار بدهی آن‌ها منجر شده است.

در حالی که اقتصادهای توسعه‌یافته نیز شاهد رکود رشد خود بوده‌اند، تأثیر آن بر کشورهای در حال توسعه، از جمله بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه، در سال ۲۰۲۳ به شدت احساس شده است.

بر اساس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، کسری سرمایه‌گذاری سالانه در این کشورها، حتی زمانی که تلاش می‌کنند حداکثر تا سال ۲۰۳۰ با اهداف توسعه پایدار خود (SDG) روبه‌رو شوند و به آن دست پیدا کنند، همچنان ادامه دارد.

زمانی که این اهداف در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، کسری سرمایه‌گذاری سالانه ۲.۵ تریلیون دلار بود، اما اکنون در سال ۲۰۲۳، این شکاف به چهار تریلیون دلار افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه ۱۲ درصد کاهش یافت. این امر به ویژه با توجه به اهداف توسعه پایدار نگران‌کننده است، زیرا کشورهای در حال توسعه تنها برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در انرژی پاک سالانه به ۱.۷ تریلیون دلار نیاز دارند، اما در سال ۲۰۲۲ تنها ۵۴۴ میلیارد دلار از این نظر دریافت کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه

در حالی که بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه در جهان به دلیل مسائل یادشده با یک بحران بزرگ روبه‌رو و هنوز در تلاش برای بهبودی از ویرانی اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید -۱۹ هستند، بسیاری از صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران هنوز به بازده بالقوه سودآور بازارهای نوظهور علاقه دارند. حتی برای بسیاری از شرکت‌ها، نرخ رشد بالاتری در بازارهای نوظهور دیده می‌شود که حتی اگر سطح درآمد بسیار پایین‌تری داشته باشند، به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از کشورهای توسعه‌یافته هستند، این امر باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی را ایجاد کنند که صرفاً بر کشورهایی در بازارهای نوظهور متمرکز هستند.

به‌طور مشابه، سایر صندوق‌های تأمینی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز وجوهی را به‌طور انحصاری در بخش بازارهای نوظهور اختصاص داده‌اند، از جمله صندوق سرمایه‌گذاری جدید جهان که به‌دنبال قرار گرفتن در معرض گسترده با فرصت‌های بازارهای نوظهور، به‌طور عمده با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بازارهای نوظهور همچنین شرکت‌های چند ملیتی با مواد اولیه است.

بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه جهان

برای تعیین بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه در جهان، تولید ناخالص داخلی همه کشورهایی که صندوق بین‌المللی پول آن‌ها را در حال توسعه طبقه‌بندی کرده است، همچنین کشورهایی که بالاترین تولید ناخالص داخلی را دارند، همراه با داده‌هایی در مورد جمعیت و تولید ناخالص داخلی سرانه آن‌ها لحاظ شده است تا تصویر دقیق‌تری از وضعیت فعلی اقتصاد این کشورها ارائه شود.

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان

کل تولید ناخالص داخلی چین ۱۹,۳۷۳.۶ میلیارد دلار، سرانه تولید ناخالص داخلی سرانه آن ۱۳ هزار و ۷۲۱ دلار و جمعیت آن یک‌میلیارد و ۴۱۲ میلیون است. این کشور که دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز هست، در صدر فهرست بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه جهان قرار دارد. چین به‌تازگی به‌منظور تسهیل FDI (سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی) در این کشور کنترل سرمایه را کاهش داده است. با توجه به این‌که اقتصاد این کشور پس از کووید -۱۹ با مشکل مواجه شده است، این اقدام یک حرکت بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

هند، مرکز سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ

کل تولید ناخالص داخلی هند به میلیارد ۳۷۳۶.۹ دلار، سرانه تولید ناخالص داخلی دو هزار و ۶۰۱ دلار و جمعیت آن یک میلیارد و ۳۴۶ و نیم میلیون نفر است. هند به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و در حال حاضر با دوبرابر کردن مشاغل و سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور طی یک سال آینده به مرکز سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌های چندملیتی بزرگ و اقتصادهای توسعه‌یافته تبدیل شده است‌.

برزیل، رشد اقتصادی سالم

برزیل یکی از بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه در جهان است. این کشور قصد دارد به رشد اقتصادی سالم خود ادامه دهد و از سرمایه گذاری خارجی برای توسعه بزرگراه‌ها و سیستم راه‌آهن خود استقبال می‌کند. کل تولید ناخالص داخلی ۲۰۸۱.۲ میلیارد دلار، سرانه تولید ناخالص داخلی ۹۶۷۳ دلار و جمعیت آن ۲۱۵.۲ میلیون نفر است.

روسیه، در حال از دست دادن جایگاه

کل تولید ناخالص داخلی ۲۰۶۲.۶ میلیارد دلار و سرانه تولید ناخالص داخلی آن ۱۴ هزار و ۴۰۴ دلار است. روسیه ۱۴۳.۲ میلیون جمعیت دارد و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آن به‌واسطه تنش‌های موجود میان این کشور و اوکراین در آن به‌شدت کاهش یافته است. در حال حاضر اکثر شرکت‌های چند ملیتی از این کشور خارج شده‌اند و با اعمال تحریم‌های سنگین غرب، سرمایه‌گذاری‌ها در آن به این زودی‌ها بهبود پیدا نمی‌کند.

مکزیک، گسترش تأسیسات تولیدی عمده شرکت‌های چندملیتی

با توجه به این واقعیت که ساخت تأسیسات تولیدی عمده در مکزیک از نظر هزینه بسیار ارزان‌تر است و این کشور از نظر موقعیت جغرافیایی به ایالات‌متحده نزدیک است، بسیاری از شرکت‌های چندملیتی در حال ساخت تأسیسات تولیدی عمده خود در آن هستند. کل تولید ناخالص داخلی مکزیک ۱۶۶۳.۲ میلیارد دلار، سرانه تولید ناخالص داخلی آن ۱۲ هزار و ۶۷۴ دلار و جمعیت کشور ۱۳۱.۲ میلیون نفر است.

۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۷
کد خبر: 47826
منبع: ایمنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha