پیش بینی بانک جهانی از رشد ۴.۱ درصدی اقتصاد ایران /عواید رشد اقتصادی باید باعث کاهش مشکلات معیشت مردم و معضلات تولید شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت:با اینکه بانک جهانی پیش بینی قابل توجهی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ ارائه داده است اما بدین منزله نیست که انتظار داشته باشیم به سرعت عواید رشد اقتصادی را روی کاهش مشکلات بخصو ص در معیشت مردم یا رفع معضلات تولید ببینیم. اصولا رشدی برای اقتصاد عواید قابل توجهی به دنبال دارد و بابت آن می توان نفس راحتی کشید که حاصل سیاست گذاری های درست اقتصادی و تجارت همه جانبه بین المللی باشد در غیر این صورت موقتی است به تبع روی رشد موقتی نیز نمی توان آنچنان حسابی باز کرد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مجتبی بهاروند فعال و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص پیش‌بینی مثبت بانک جهانی از اقتصاد ایران و عوامل تاثیر گذار در این موضوع و آنچه می تواند زمینه ساز رشد بیشتر اقتصاد ایران باشد گفت: بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد ۱.۹ درصدی را برای اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است. ضمن اینکه رشد ۴.۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری پیش‌بینی کرد که بیش از ۲ برابر متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۳ را معادل ۴.۸ درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است که نشان می دهد با سیاست گذاری های درست البته به شرط حل بسیاری از مسائل سیاست خارجی که اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار می دهند می توان گام هایی به سمت رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی برداشت.

این فعال اقتصادی معتقد است: به هر حال باید بپذیریم علی رغم آمارها و پیش بینی های بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران به دلیل تشدید تحریم ها و دور بودن از تجارت همه جانبه خارجی طی سال های گذشته نه تنها اقتصاد ایران رشدی تجربه نکرده بلکه سال های سال رشدی منفی داشته است به همین جهت اندکی بهبود در وضعیت اقتصادی رشد آفرین است.

مجتبی بهاروند فعال اقتصادی و کارشناس تجارت خارجی یادآور شد: با اینکه بانک جهانی پیش بینی قابل توجهی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ ارائه داده است اما بدین منزله نیست که انتظار داشته باشیم به سرعت عواید رشد اقتصادی را روی کاهش مشکلات بخصو ص در معیشت مردم یا رفع معضلات تولید ببینیم.

وی معتقد است: اصولا رشدی برای اقتصاد عواید قابل توجهی به دنبال دارد و بابت آن می توان نفس راحتی کشید که حاصل سیاست گذاری های درست اقتصادی و تجارت همه جانبه بین المللی باشد در غیر این صورت موقتی است به تبع روی رشد موقتی نیز نمی توان آنچنان حسابی باز کرد.

مجتبی بهاروند فعال تجارت خارجی گفت: مسائل سیاست خارجی مثل توافق بر سر برجام و پرونده هسته ای با لغو کلیه تحریم ها می تواند رشد اقتصادی ایران را البته در کنار اصلاحات جدی ساختاری تغییر دهد در غیر این صورت افزایش فروش نفت به صورت مقطعی و درآمد زایی کوتاه مدت نمی تواند منجر به رشد پایداری در اقتصاد ایران شود.

مجتبی بهاروند معتقد است: بخشی از رشد اقتصادی و پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ را می توان به باز کردن عرصه برای فروش نفت توسط آمریکا نسبت داد چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل افزایش فروش نفت ایران این است که آمریکا در مقطع فعلی چشمانش را بر این روند بسته است به طوری که فروش نفت از ۵۰۰ هزار بشکه نزدیک به ۲میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

مجتبی بهاروند معتقد است: قطعا افزایش فروش نفت و درآمدزایی ارزی بیشتر روی رشد مثبت اقتصاد ایران تاثیر می گذارد؛ پیوستن به اف ای تی اف نیز که بعضا گفته می شود ممکن است ایران به عضویت اف ای تی اف درآید نیز به دلیل رفع تحریم های بانکی می تواند عامل دیگری برای رشد اقتصادی باشد.

مجتبی بهاروند فعال اقتصادی و تجاری در پایان گفت و گو تاکید کرد: چینش تمامی عوامل موثر در رشد اقتصادی اعم از سیاست گذاری داخلی تا ارتباطات خارجی و رفع تحریم ها و همراهی و همکاری با تجارت جهانی زمینه ساز رشد اقتصادی آن هم رشد بلند مدتی است که منجر به حل بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد ایران می شود که قطعا به نفع فعالین اقتصادی و بهبود معیشت مردم جامعه است.

۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 47986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha