رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ چرا محقق نشد؟/رشد اقتصاد ایران به شدت متاثر از مسائل سیاسی است لذا قابل پیش بینی نیست/در بخش کشاورزی و صنعت رشدی نداشته ایم

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: با خرد و ریز کردن اجزایی که سازنده رشد اقتصادی است متوجه می شویم طبق آمارهای دولتی، رشد در بخش صنعت و کشاورزی منفی بوده است.رشد اقتصاد ایران به این دلیل که به شدت  متاثر از مسائل سیاسی است به ویژه سیاست خارجی قابل پیش بینی نیست.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص سخنان وزیر اقتصاد درباره حصول رشد ۵ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۲ با رد این موضوع گفت: برای تحلیل آمارهای اقتصادی یا سایر مقولات اقتصادی، نیازمند دسترسی وارائه داده های بسیار زیادی هستیم لذا نباید به کلی گویی مسوولین استناد شود.

وی در این باره یادآور شد: آنچه وزیر اقتصاد درخصوص رشد ۵ درصدی بیان کرده درست نیست، یعنی رشد ۵ درصدی اقتصاد ایران بنا بر آنچه وزیر اقتصاد گفته محقق نشده بلکه در این خصوص بیشتر کلی گویی شده تا بیان واقعیت. با خرد و ریز کردن اجزایی که سازنده رشد اقتصادی است متوجه می شویم طبق آمارهای دولتی، رشد در بخش صنعت و کشاورزی منفی بوده است.

مجید رضا حریری خاطر نشان کرد: فروش نفت عامل اصلی رشد اقتصاد ایران در سال جاری بوده است هر چند هنوز هم به رشد اقتصادی ۵ درصدی که وزیر اقتصاد بیان کرده اند نرسیده ایم، بنابراین رشد ۴ درصدی ناشی از فروش و صادرات نفت است نه توسعه اقتصاد در بخش های مختلف.

وی در این باره تصریح نمود: در صورتی که فروش و صادرات نفت از اقتصاد ایران گرفته شود رشد بسیار منفی می شود. به بیان بهتر اگر فروش و صادرات نفت شبیه به سال ۱۴۰۰ و نیمه اول ۱۴۰۱ شود حتما به رشد ۴ درصدی هم نمی رسیم حتی روند به گونه ای می شود که شاهد رشد منفی خواهیم بود.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی درخصوص وضعیت بخش صنعت و کشاورزی کشور گفت: با توجه به اینکه در بخش کشاورزی و صنعت رشدی نداشته ایم و به شدت منفی بوده است چون بعد از گذشت کرونا بخش خدمات باید رشد می کرد؛ پس واقعیت این است آنگونه که بیان می شود رشدی نداشته ایم، لذا نباید به این آمارها تکیه کرد و دلخوش بود.

وی در این باره افزود: در خصوص موضوعات مرتبط با اقتصاد مثل رشد اقتصادی باید واقع بین بود.به هر حال رسیدن به رشد ۵ درصدی می تواند نوید بخش خوبی باشد با تاکید براینکه باید به دنبال سیاست گذاری های بهتری باشیم اما نباید بدون پشتوانه به رشدهای غیر واقعی اعتماد کرد چرا که منجر به غفلت از کارکردهایی می شود که می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی باشد.

مجید رضا حریری معتقد است: برای اینکه جامعه امیدوار باشد صحبت هایی شبیه به آنچه وزیر اقتصاد بیان کرده، خوب است اما به طور تکنیکال و فنی نرخ رشد به تنهایی عدد تعیین کننده ای نیست، بلکه باید ببینیم در چه بخشی رشد منفی و مثبت داشتیم و علت رشد ناشی از سیاست گذاری اقتصادی دولت بوده یا اتفاقاتی بیرون از اراده ما.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این موضوع که به نظر شما در سال آینده شاهد رشدهای بیشتری در اقتصاد ایران خواهیم بود، خاطر نشان کرد: رشد اقتصاد ایران به این دلیل که به شدت متاثر از مسائل سیاسی است به ویژه سیاست خارجی قابل پیش بینی نیست.

وی در این باره افزود: به عنوان مثال امروز بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز می فروشیم در صورتی که تحریم ها تشدید شود و قادر به صادرات این میزان نفت نباشیم این روند روی قیمت ها و اقتصاد و نرخ ارز بسیار تاثیر گذار است لذا مسائل سیاسی بخصوص سیاست خارجی اقتصاد ایران را غیر قابل پیش بینی کرده است.

وی در این باره توضیح داد: باز هم به عنوان مثال اگر انتخابات آمریکا منجر به تشدید تحریم ها شود یا اینکه فشارها کم شود مسائل اقتصاد ایران را تغییر می دهد لذا مسائلی مثل تحولات جهانی اعم از منطقه ای یا فرامنطقه ای اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد لذا پیش بینی رشد اقتصاد ایران با توجه به این موضوع غیر قابل پیش بینی است.

۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۲
کد خبر: 53556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha