تولید درجایگاه واقعی قرار نگرفته به همین خاطر شاهد ناترازی تجارت خارجی هستیم/ همچنان در بن بست خام فروشی مانده ایم

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: عدم دسترسی به تکنولوژی های بالا دست اقتصاد ایران را در حوزه تولید بیشتر و ارز آوری بالاتر بسته است به این خاطر با جرات می توان گفت تولید ایران همچنان جان نگرفته چون از ماشین آلات و فناوری های به روز دنیا تهی است.اقتصاد ایران تحت فشار تحریم هاست و در داخل نیز آنچنان که انتظار می رود از تولید حمایت نمی شود به همین خاطر در شرایط رقابتی قرار نداریم لذا چاره ای غیر از خام فروشی نیست!

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علی قنبری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع ناترازی تجارت خارجی کشور و مهمترین مولفه هایی که روی ناترازی تجارت خارجی ایران تاثیر گذار بوده است گفت: از دست رفتن کسب و کارها به دلایل مختلف که بخشی از آن وابسته به کارکردها و اثرگذاری های تحریم اقتصادی است و بخش دیگر سوء مدیریت ها و بی تدبیری در حوزه اقتصادی و بازار و کسب و کار است که به تضعیف تولید منتهی شده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: افزایش واردات کشور بخصوص در کالاهایی که فناوری و ماشین آلات مختص تولید نیستند و برای رفع نیازهای اولیه و روزمره است نشان می دهد تولید در سطح بالا و جایگاه واقعی که باید باشد قرار نگرفته است به همین خاطر شاهد ناترازی تجارت خارجی هستیم به گونه ای که نسبت صادرات به واردات کاهش یافته است.

علی قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: افزایش صادرات کشور به لحاظ وزنی آنچنان مهم نیست، بلکه صادراتی مهم است که با وجود وزن کم اما ارز اوری قابل توجهی داشته باشد. دنیای امروز از خام فروشی عبور کرده و به سمت تولید و فراوری رفته است در حالی که افزایش وزنی صادرات ایران نشان دهنده این است که همچنان در بن بست خام فروشی مانده ایم.

علی قنبری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح نمود: زمانی صادرات بسیار ارزشمند است که کالاهای تولید دانش بنیان و فناوری های نوین که اتفاقا وزن بالایی ندارند اما وزن درآمدی قابل توجهی دارند از ایران صادر شود، بنابراین وقتی به لحاظ وزنی بالا می رود موید این است که صادرات افزایش نیافته بلکه مواد خام از کشور خارج شده که به هر حال نوعی صادرات به شمار می رود اما نه چندان ارزشمند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: آمارهای مرتبط با تجارت خارجی ایران نشان می دهد علی رغم عضویت ایران در سازمان های منطقه ای این موضوع نتوانسته به هیچ وجه کمک شایان توجهی به افزایش صادرات ایران کند چرا که تا تحقق اهداف اقتصادی که در این سازمان ها هدف گذاری کرده ایم راهی طولانی در پیش رو داریم.

علی قنبری گفت: زیرساخت های لازم برای توسعه تبادلات خارجی فراهم نیست، چه به لحاظ تحریمی و بانکی و چه به لحاظ داخلی. تا زمانی که زیرساخت های مورد نیاز تجارت و صادرات در داخل و فرای مرزها چه به لحاظ اقتصادی یا سیاسی تامین نشود سطح صادرات ما در همین رقم ها و کالاهایی که همواره صادر شده باقی می ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر تحریم ها نبود و مدیریت داخلی اقتصاد کشور را به سمت توسعه تولید پیش می برد، کالای با کیفیت و قابل رقابت تولید می گردید با توجه به جمعیت قابل توجه کشورهای منطقه آمار صادرات ایران بالا می رفت اما حجم صادرات و واردات ما نشان می دهد تا رسیدن به این نقطه آرمانی فاصله بسیار زیادی داریم.

علی قنبری گفت: اقتصاد ایران تحت فشار تحریم هاست و در داخل نیز آنچنان که انتظار می رود از تولید حمایت نمی شود به همین خاطر در شرایط رقابتی قرار نداریم لذا چاره ای غیر از خام فروشی نیست! ضمن اینکه به دلیل وجود تحریم ها مجبوریم کالاها یا مواد خام را ارزان تر از قیمت های جهانی بفروشیم لذا ناترازی ایجاد می شود.

وی در ادامه بحث گفت: بخش اعظمی از صادرات ما نفت خام و معادن و مواد اولیه است که وزن زیادی دارند اما آنچنان درآمد زا نیستند در حالی که اگر تحریم ها نبود و ماشین آلات و فناوری های به روز وارد می شد با فرآوری مواد خام می توانستیم کالاهای ارز آوری تولید کنیم که درآمد زایی خوبی داشته باشند و رفاه آفرین باشند.

وی افزود: عدم دسترسی به تکنولوژی های بالا دست اقتصاد ایران را در حوزه تولید بیشتر و ارز آوری بالاتر بسته است به این خاطر با جرات می توان گفت تولید ایران همچنان جان نگرفته چون از ماشین آلات و فناوری های به روز دنیا تهی است و به دلیل نبود درآمد بالا در تولید این بخش همچنان کارکرد واقعی خود را نیافته است به این خاطر است که آمارهای تجارت خارجی ایران ناترازی قابل توجهی را برجسته کرده است.

۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۳
کد خبر: 48979

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha