کسری ۶ میلیارد دلاری تراز تجاری کشور چرا شکل گرفت؟/تا زمانی که تحریم ها رفع نشود مشکلات تجارت خارجی کشور به قوت خود باقی است/ صادرات مواد خام تاسف بار است

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد گفت: صادرات مواد خام بدین جهت تاسف بار است چرا که در دنیای امروز به جز نفت، مواد طبیعی که از آنها به عنوان کالاهای غیر نفتی یاد می شود روز به روز ارزان تر می شوند و در مقابل محصولات با تکنولوژی های پیشرفته که مرتب وزن آنها کاهش می یابد دارای ارزش بیشتری می شوند.در صورت تداوم وضعیت موجود قطع به یقین آیندگان با منابع خالی رو به رو می شوند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرتضی افقه اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه افقه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص منفی بودن تراز تجاری کشور گفت: آمارهای ارائه شده در خصوص تجارت خارجی کشور طی نیمه اول سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته نشان می دهد با اینکه صادرات ایران به لحاظ وزنی افزایش یافته اما به لحاط ارزشی افت قابل توجهی داشته که موجب باز شدن مسیر واردات به کشور گردیده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: افت تجارت خارجی در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت زمن مشابه سال گذشته متاسفانه کسری تجاری کم سابقه ای رقم زده که خود را در کسری ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری نشان داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد معتقد است: ثبت چنین آمارهایی در شرایطی که ایران همچنان تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی است آنچنان عجیب نیست، مساله حائز اهمیت این است که دولت سیزدهم یا قبل از گرفتن سکان اداره کشور به پیامدهای تحریم ها آگاه نبود یا گمان نمی کرد دامنه تحریمها و تبعات آن در این حد گسترده باشد.

وی در این باره افزود: قطع به یقین دولت نمی دانست که بدون رفع تحریم ها نمی تواند معیشت مردم را تمام و کمال تامین کند، چرا که بخشی از تورم موجود ناشی از عامل تحریم ها و گرانی است که در روند تجارت خارجی و ارزان فروشی نفت نصیب ایران می شود، اما به نظر می رسد با آمارهای کنونی از تراز منفی تجارت خارجی دولت به این موضوع واقف شده باشد که تا زمانی که تحریم ها رفع نشود مشکلات تجارت خارجی کشور به قوت خود باقی است و این روند منفی همچنان ادامه می یابد.

مرتضی افقه اقتصاد دان در خصوص عواید و دستاوردهای پیمان های ایران با کشورهای بلوک شرق نیز گفت: درست است انعقاد قرارداد و همکاری با هر کشوری خوب است و عضویت در پیمان های مختلف حائز اهمیت است اما توسعه تجارت خارجی ما حتی با کشورهای شرقی زمانی بستر عملیاتی می یابد که مساله تحریم یا مراودات مالی و بانکی حل شود.

مرتضی افقه استاد اقتصاد در ادامه بحث خاطرنشان کرد: اینکه گفته شده ارزش صادرات ایران به لحاظ وزنی بالا رفته تاسف بار است، چرا که بدین معناست که صادرات مواد خام افزایش یافته است. صادرات مواد خام بدین جهت تاسف بار است چرا که در دنیای امروز به جز نفت، مواد طبیعی که از آنها به عنوان کالاهای غیر نفتی یاد می شود روز به روز ارزان تر می شوند و در مقابل محصولات با تکنولوژی های پیشرفته که مرتب وزن آنها کاهش می یابد دارای ارزش بیشتری می شوند.

استاد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز تصریح نمود: بالا رفتن وزن صادرات ایران نشان می دهد تولیدات صنعتی نداشته ایم، بلکه محصولات کشاورزی را یا به صورت پله ای یا محصولات معدنی را به صورت خام فروشی صادر می کنیم، روندی که آسیب های جدی به کشور می زند و زمینه ساز خالی کردن کشور از منابع می شود، منابعی که حق آیندگان است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در صورت تداوم وضعیت موجود قطع به یقین آیندگان با منابع خالی رو به رو می شوند و این شکل مدیریت اقتصاد نشان می دهد متاسفانه مسیر ضد توسعه ای دنبال می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران در خصوص موضوعی که به عنوان کاهش قیمت محصولات جهانی در برآوردهای صورت گرفته از منفی بودن تراز تجاری کشور عنوان می شود نیز گفت: این ها بهانهو فرار رو به جلو برای توجیه ناکامی ها در حوزه تجارت خارجی است، چرا که بعد از جنگ اوکراین شاهد گران شدن محصولات کشاورزی بودیم، پس نمی توان یک طرفه کاهش قیمت محصولات جهانی را دلیل ناترازی تجاری ایران معرفی کرد بلکه عامل اصلی مدیریتی است که به سمت خام فروشی روی آورده و با خام فروشی معادن و محصولات کشاورزی آیندگان را با کشوری خالی از منابع رو به رو می کند.

۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 48828

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha