تورم ۴۰ درصدی نشان می دهد مجلس در حوزه اقتصادی موفق نبوده/وقتی نمایندگان کمیسیون های اقتصادی تسلط کافی بر اقتصاد ندارند نمی توان انتظار داشت مسائل درست دیده شود

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد گفت: تورم بالای ۴۰ درصد است و نرخ رشد تعریفی ندارد. کسری بودجه بسیار بالاست و نرخ بیکاری در همه گروه های هدف نگران کننده است و معیشت مردم به سختی می گذرد به گونه ای که سرانه مصرف مواد غذایی ضروری مثل گوشت و لبنیات بسیار کاهش یافته است با صراحت به این پرسش می توان پاسخ داد که مجلس شورای اسلامی در بخش مسائل اقتاصدی عملکرد مثبتی مجلس نداشته است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عملکرد اقتصادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی چهار سال گذشته گفت: متاسفانه وقتی گزینش، انتخاب و انتصاب نامزدهای مجلس شورای اسلامی طی سال های اخیر به گونه ای نبوده که نخبگان و کارشناسان اقتصاد خوانده حداقل برای کمیسیون های اقتصادی وارد مجلس شوند و مسائل بیشتر سیاسی و جناحی دیده می شود تا حل تخصصی امورات کشور نمی توان گفت بهترین ها راهی مجلس می شوند که به تبع آن انتظار داشته باشیم معضلات کشور با تصمیم گیری ها و مدیریت درست حل و فصل شود.
وی در این باره یادآور شد: به عنوان مثال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درس خوانده اقتصاد نیست و اطلاعات و شناخت دقیق و کافی از اقتصاد ندارد. وقتی نمایندگان کمیسیون های اقتصادی تسلط کافی بر اقتصاد ندارند نمی توان انتظار داشت مسائل درست دیده شود وبرای آن راهبردهای درستی در نظر گرفته شود که منتظر نتیجه بخشی باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد معتقد است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهار سال گذشته عمدتا دغدغه‌ و اولویت‌های اقتصادی نداشتند بلکه بیشتر دغدغه های آنها غیر اقتصادی بوده است به همین دلیل اولویت‌های اقتصادی رتبه بالایی نداشت.
وی در این باره افزود: نتیجه چنین وضعیتی این است که خط فقر بسیار بالاست، تورم معیشت و گذران زندگی را بر مردم سخت کرده بخصوص در چند سال اخیر که نرخ تورم زیر ۴۰ درصد نیامده و شاخص های اقتصادی به صورت گویا مشخث می کنند عملکرد تصمیم گیران و تصمیم سازان از مجریان یا قانونگذاران چگونه بوده است!
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه چمران اهواز یادآور شد: در حالی که بنا بر آمارهایی که اتفاقا خود دولتها ارائه می دهند تورم بالای ۴۰ درصد است و نرخ رشد تعریفی ندارد. کسری بودجه بسیار بالاست و نرخ بیکاری در همه گروه های هدف نگران کننده است و معیشت مردم به سختی می گذرد به گونه ای که سرانه مصرف مواد غذایی ضروری مثل گوشت و لبنیات بسیار کاهش یافته است با صراحت به این پرسش می توان پاسخ داد که مجلس شورای اسلامی در بخش مسائل اقتصادی عملکرد مثبتی مجلس نداشته است.
وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: تا زمانی که نمایندگان از تخصص کافی، تجربه و شناخت دقیق از اولویت‌ها و مسائل کشور وارد مجلس نشوند نمی توان امیدوار بود عملکرد اقتصادی مجلس در دوره های بعدی متفاوت و بهتر از عملکرد چهار سال گذشته باشد.

۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 51130

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha