پرتاب موفق ماهواره‌ «ثریا» به ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری زمین برای اولین بار

ساعاتی پیش ماهواره‌ «ثریا» توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با موفقیت به فضا پرتاب شد. این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ساعتی پیش ماهواره‌ «ثریا» با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب شد. ماهواره «ثریا» یک ماهواره سنجش از راه دور و از سری ماهواره های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است.

پرتاب موفق ماهواره‌ «ثریا» به ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری زمین برای اولین بار

تصویر ماهواره «ثریا»

ماهواره‌بر قائم۱۰۰ که قابلیت حمل تا صدکیلو را دارد، در سومین پرتاب آزمایشی خود، این محموله تحقیقاتی با جرم تقریبی۵۰KG را در مدار ۷۵۰KMدایروی قرار داده است. قائم از نوع سوخت جامد است که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده است.

گفتنی است این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می کنند.

پرتاب موفق ماهواره‌ «ثریا» به ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری زمین برای اولین بار

ماهواره‌بر قائم

بر اساس داده های دریافتی از ماهواره عملیات تزریق در مدار به خوبی و با دقت انجام شده و هم اکنون داده‌های تله‌متری ماهواره در حال دریافت است.
با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 51439
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha