میلگرد بورسی ۲۵ هزار تومانی شد

ظرف اولین هفته از اسفند ماه میلگرد بورسی به کانال قیمتی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان صعود کرد و از میلگرد در بازار آزاد گرانتر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بازگشت انتظارات تورمی به مسیر رشد و سوق دادن بخشی از سرمایه‌های سرگردان به بازار مقاطع طویل فولادی عامل این رشد قیمتی بود. با این وجود همچنان حجم فروش مقاطع طویل فولادی از رینگ فیزیکی بورس کالا محدود بود، هر چند بر میزان حجم فروش نسبت به هفته قبل افزوده شد.

به گزارش اکوایران، ظرف هفته ابتدایی اسفند ماه بالغ بر ۲۷۰ هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل انواع میلگرد و تیرآهن در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضابب بالغ بر ۱۵۴ هزار تن در رینگ به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۶۷ هزار و ۵۱۷ تن محصول از این بازار انجامید، به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در هفته منتهی به روز جمعه چهارم اسفند ماه به ۲۵ درصد رسید. اگرچه فروش ۲۵ درصد مقاطع طویل فولادی، از رینگ فیزیکی میزان قابل توجهی نیست؛ اما با توجه به رکود سنگین حاکم بر بخش مسکن و پروژه‌های زیرساختی، انتظار بیشتری برای فروش مقاطع طویل فولادی از این رینگ وجود نداشت.

صعود بهای میلگرد بورسی

بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه ۲۴۳ هزار و ۷۰۰ تن میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۲۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول حکایت دارد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۱۲ هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۵۳ هزار تن میلگرد فولادی با میانگین نرخ ۲۳ هزار و ۲۷۷ تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول انجامید.

احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده این میلگرد به ۲۵‌هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. این در حالی است که ظرف همین روز میلگرد در بازار آزاد با نرخی در محدوده ۲۴‌هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شد. به این ترتیب هر کیلوگرم میلگرد بورسی حدود ۹۰۰ تومان گران‌تر از میلگرد در بازار آزاد شد. فروش ۵۳‌ هزار تن میلگرد در رینگ فیزیکی بورس‌کالا با نرخی بالاتر از بهای آن در بازار آزاد نشان‌دهنده ذهنیت افزایش قیمت میان خریداران است. البته با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال، احتمال رشد بهای مقاطع طویل فولادی در میان‌مدت به‌شدت مطرح است.

۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 52752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha