برای جهش تولید باید نهادهای رگولاتوری توسعه داده شوند/دولت با دخالت در مسیر بخش خصوصی سنگ اندازی می کند/نباید فشار مالیاتی بیشتری به مردم وارد شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: امروز همچنان دولت به پیمانکاران بخش‌های عمرانی به شدت بدهکار است به طوری که متاسفانه در حال حاضر پیمانکاران مبالغ کلانی از دولت طلبکار هستند، مبالغی که باید به نرخ روز به سرمایه گذار و پیمانکار داده شود در غیر این صورت ورشکستگی سرمایه گذار و پیمانکار به دست دولت رقم می خورد.اگر این پول‌ها به موقع و با محاسبات درست بدون کم و کاست به پیمانکار داده نشود قطعا جهش تولید موفقیت آمیز نخواهد بود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد جعفر قادری اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص الزامات تحقق شعار سال در راستای افزایش مشارکت مردم در امر جهش تولید گفت: یکی از مولفه های بسیار مهم برای ورد سرمایه های کلان و حتی پس اندازهای خرد مردم به بخش تولید رفع قوانین دست و پاگیر و مزاحمت هایی است که برای کسب و کارها در طی سالهای گذشته ایجاد شده است.

وی در این باره افزود: در صورتی که موانع کسب و کار رفع شود در بسیاری بخش ها شاهد جهش هایی خواهیم بود که برای ملت و دولت بردی دو جانبه است مثل واگذاری سریع نیروگاه ها به بخش خصوصی و زمینه سازی برای ورود سرمایه ها به ساخت نیروگاه ها در راستای رفع کمبودهایی که در حوزه انرژی داریم چرا که بخش تولید به شدت وابسته به تامین انرژی است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در راستای جهش تولید با مشارکت مردم لازم است نهادهای رگولاتوری در اقتصاد توسعه داده شوند به عنوان مثال آنچه در بخش ارتباطات انجام شده باید به بخش تولید انرژی تعمیم بیابد تا هزینه تولید کاهش یافته و این موضوع روی سرمایه گذاری مردم و به تبع آن کاهش نرخ تورم نیز اثربگذارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درخصوص مزاحمت های ایجاد شده از سوی دولت برای بخش مولد گفت: متاسفانه دولت با دخالت ها مزاحمت های متعددی در امر تولید بخصوص در بخش خصوصی سنگ اندازی و ایجاد مشکل می کند لذا لازم است دولت به عنوان ناظر حضور داشته باشد و خود تولید کننده نباشد بلکه از بخش خصوصی حمایت کند.

جعفر قادری معتقد است: امروز همچنان دولت به پیمانکاران بخش‌های عمرانی به شدت بدهکار است به طوری که متاسفانه در حال حاضر پیمانکاران مبالغ کلانی از دولت طلبکار هستند، مبالغی که باید به نرخ روز به سرمایه گذار و پیمانکار داده شود در غیر این صورت ورشکستگی سرمایه گذار و پیمانکار به دست دولت رقم می خورد.

وی در این باره افزود: اگر این پول‌ها به موقع و با محاسبات درست بدون کم و کاست به پیمانکار داده نشود قطعا جهش تولید موفقیت آمیز نخواهد بود و میلی در سرمایه گذاری در بخش مولد در مردم باقی نمی ماند.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خطاب به دولت گفت: با توجه به اینکه درآمدهای مالیاتی و نفتی دولت بالا نیست دولت برای درآمد زایی نباید فشار مالیاتی بیشتری به مردم وارد کند چرا که فشارها در حوزه‌های مالیاتی و بیمه‌ای مانع سرمایه گذاری و مشارکت مردم در امر تولید می شود.

وی در این باره تصریح نمود: بی تردید نیازمند ایجاد نهادهای تنظیم گری برای قرار گرفتن و حمایت از مردم در برابر دولت هستیم تا جلوی اجحاف‌هایی که به مردم و بخش خصوصی می‌شود را بگیرند و در بعضی از حوزه‌ها از انجام کارهایی که توسط دولت انجام می‌شود جلوگیری کنند و مانع دخالت دولت در بخش‌هایی شوند که بخش خصوصی باید در آن حضور جدی داشته باشد.

۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 53618

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha