مالیات بر ارزش افزوده مشکل جدید مالیاتی بخش های مولد اقتصاد/افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی چه توجیهی دارد؟

مهم‌ترین هدف مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شفافیت جریان کالا بوده است؛ با این وجود این مالیات نه تنها هیچ شفافیتی ایجاد نکرده؛ موجب شده است که بخش مولد و رسمی اقتصاد نیز به سمت اقتصاد غیررسمی هدایت کرده است و تولیدکنندگان شفاف را نیز این چنین نقره‌داغ می‌کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ;تقویت و جهش تولید یکی از اصلی‌ترین راهکارهای موجود برای حل مشکلات اقتصادی است. تقویت تولیدی‌های کوچک مقیاس به دلیل نیروی کاربر بودن این کسب‌وکارها بسیار حساس و مهم است. بنابراین حل مشکلات پیش‌روی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حکمرانی کشور است. 
با بررسی‌های کارشناسی، مشخص می‌شود اداره مالیات و سازمان تامین اجتماعی، یکی از مشکل‌سازترین دستگاه‌های اجرایی در پیش‌روی تولیدی‌های کوچک و متوسط هستند. این در حالی است که هدف از شکل‌گیری این سازمان‌ها کمک به افزایش بهره‌وری تولید و کارگران است. در طی سال‌های اخیر مهم‌ترین مشکل روبروی تولید در اداره مالیات، مالیات بر ارزش افزوده بوده است. 
مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات حلقه نهایی، مالیاتی است که به منظور شفافیت جریان کالایی از مصرف‌کننده نهایی اخذ می‌شود. با این وجود در طی یک دهه از اجرای این مالیات، نه تنها شاهد هیچ شفافیتی نبوده‌ایم؛ بلکه به دلیل نقایص فراوان فرآیند اجرا، مشکلات فراوانی برای تولید ایجاد شده است. 
آش نخورده و دهان سوخته
آقای محمدی تولیدکننده محصولات چوبی که به دلیل مالیات بر ارزش افزوده به مرز ورشکستگی رسیده است، در این رابطه افزود: « از سال ۹۰ تا سال ۹۴ چند پروژه با یک شرکت انجام دادیم که محصولات چوبی برای آن‌ها تولید کنیم؛ پس از اتمام کار تسویه حساب انجام شد و پروژه را تحویل دادیم. به یکباره در پایان سال مالی، با ارائه دفتر به سازمان امور مالیاتی متوجه شدیم همه قراردادهای ما با این شرکت به دلیل معامله با شرکت‌های کد فروش باطل شده است و باید جریمه بپردازیم.»
شرکت‌های کد فروش یا شرکت‌های لیست سیاه شرکت‌هایی بوده‌اند که به علت ارائه صورت‌حساب‌های غیر واقعی به دنبال فرار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بوده‌اند. 
این تولیدکننده در ادامه اظهار داشت:« شرکتی که با آن کار می‌کردیم به تازگی و تنها سه ماه به لیست شرکت‌های کدفروش اضافه شده بود و همه کارهای ما قبل از این تاریخ به اتمام رسیده بود یعنی در زمان کار ما با این شرکت این شرکت مجاز بوده است؛ با وجود اثبات موضوع، سازمان امور مالیاتی بدون توجه به زمان ورود شرکت به لیست سیاه، ۵۸۵ میلیون تومان جریمه مالیاتی برای شرکت تعیین می‌کند. تولیدکننده‌ای که یک زمانی ۳۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم از کسب‌وکارش ارتزاق می‌کردند با یک تصمیم اشتباه سازمان امور مالیاتی و پافشاری بر آن به مرز ورشکستگی رسیده است.»
آقای محمدی در پایان اشاره کرد: « چند باری اعتراض کردم ولی کار به جایی راه نبرد و مجبورا این جریمه ناحق را پرداخت کردم؛ این جریمه ناحق سبب شد نیمی از ظرفیت تولیدی‌ام از بین برود. مالیاتی که قرار بود تنها از مصرف‌کنندگان گرفته شود، آثار مخربش بر تولید به حدی زیاد شده است که همه را مجبور به تولید محصولات خود به صورت غیرشفاف و زیرزمینی سوق داده است. همه اطرافیان من یک بخشی از ظرفیت تولید خود را مخفی می‌کنند اما من که متعهد بودم و شفاف بودم چه بلایی به سرم آوردند حالا بگویند مالیات بر ارزش افزوده به تولید اصابت ندارد!»
مهم‌ترین هدف مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شفافیت جریان کالا بوده است؛ با این وجود این مالیات نه تنها هیچ شفافیتی ایجاد نکرده؛ موجب شده است که بخش مولد و رسمی اقتصاد نیز به سمت اقتصاد غیررسمی هدایت کرده است و تولیدکنندگان شفاف را نیز این چنین نقره‌داغ می‌کند. 

گل بود، به سبزه نیز آراسته شد
با وجود مشکلات فراوان این مالیات برای تولیدکنندگان حالا مجلس به دنبال افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است. مالیاتی که  تولیدکنندگان را به ستوه آورده و از اهداف خود به دور بوده است صرفا به خاطر درآمد بالای ایجاد شده برای دولت، به دنبال افزایش یک درصدی آن هستند. کارشناسان در حال حاضر نسبت به عملکرد این مالیات نیز شک و شبهه دارند ولی مجلس به دنبال افزایش آن است که مشخصا باعث افزایش تورم، سوق دادن بیشتر اقتصاد مولد به سمت بخش غیررسمی اقتصاد و نارضایتی عمومی در شرایط فعلی خواهد شد
در همین راستا  جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رادار اقتصاد  درباره افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده گفت: «طرحی در مجلس درحال بررسی است که بر اساس آن قرار شده مالیات بر سود شرکتها یا مالیات بر درآمد را از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش دهیم. هدف گذاری این است که مالیات واحدهای تولیدی را در بودجه ۱۴۰۰ کاهش دهیم.»
این نماینده مجلس  با بیان اینکه نباید نرخ مالیات بر ارزش افزوده بگونه‌ای تعیین شود که فرار مالیاتی واحدهای تولیدی را به دنبال داشته باشد، گفت: «افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی که به صورت شفاف مالیات پرداخت می‌کنند را به سمت عدم پرداخت می‌کشاند.»
وی در پایان با اشاره به راهکارهای افزایش درآمد دولت بدون فشار به مردم، اظهار داشت: «مجلس باید به دنبال افزایش مودیان مالیاتی باشد و از کسانی که مالیات پرداخت نمی کنند و یا دارای معافیت های مالیاتی هستند، مالیات بگیرند.»

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 5418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha