بلومبرگ: ۴ شرکت خصوصی ۵۰ میلیارد دلار سود به جیب زدند

بر اساس گزارشی از بلومبرگ تجار کالاهای اساسی چون نفت و فلزات در طول دوسال گذشته میلیاردها دلار از بی‌ثباتی شرایط جهانی به جیب زدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بزرگ‌ترین معامله گران کالاهای اساسی در جهان برای دومین سال متوالی در ۲۰۲۳ سودهای چشم‌گیری را کسب کردند، چرا که پس‌لرزه‌های حمله روسیه به اوکراین همچنان فرصت‌هایی را برای تجار کالاها ایجاد می‌کند، حتی درحالی که نوسانات قیمت کاهش داشته‌اند.

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، "گروه ویتول" سال گذشته سود خالص خیره کننده ۱۳ میلیارد دلاری را بدست آورد، درحالی که رقیب آن "گروه مرکوریا انرژی" حدود ۲.۷ میلیارد دلار بدست آورد. در هر دو مورد، سودها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشتند، ولی بیش از دوبرابر بهترین سال بعدی برای هردوی این شرکت‌ها بودند.

این ارقام سودآورترین دوره در تاریخ صنعت تجارت کالاهای اساسی را گسترش داده است. براساس محاسبات بلومبرگ، چهار تاجر خصوصی بزرگ انرژی شامل "ویتول"، "گروه ترافیگورا"، "مرکوریا انرژی" و "گروه گانوور" روی هم‌رفته سود خالصی بیش از ۵۰ میلیارد دلار را در طول دوسال گذشته کسب کردند. این درحالی است که در دوره ۲۰۱۹-۲۰۱۸ سود خالص تجمیعی آنها تنها ۶.۸ میلیارد دلار بوده است.

این سودهای انفجاری در زمانی بدست آمده است که پس از اینکه پیامدهای جنگ در اوکراین توجهات را به سمت نقش این صنعت در تضمین امنیت انرژی جلب کرد بازرسی‌های دولتی از آنها افزایش یافته است. این بخش با یک سری تحقیقات درباره فساد که فرهنگ گسترده تخلف را در بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری آشکار کرده است بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است.

سودها در میان گروه کوچکی از تجار و مدیران تقسیم می‌شود که چندین نفر آن‌ها به لطف این ثروت در میان میلیاردها قرار گرفته‌اند. ویتول متعلق به حدود ۴۵۰ نفر از مدیران ارشد آن است، ترافیگورا نیز به ۱۲۰۰ نفر از تاجران سهامدار تعلق دارد و بیش از نیمی از سهام گانوور و مرکوریا تنها به سه نفر تعلق دارد.

اعداد و ارقام نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که مسوولیت خرید، فروش و حمل منابع طبیعی در سراسر جهان را برعهده دارند همچنان حاشیه سودهای کلانی را کسب می‌کنند. تحریم‌های اعمال شده بر صادرات روسیه سبب تغییر مسیر بخش عظیمی از تجارت انرژی جهان شده است و فرصت‌های تجاری جدیدی را ایجاد کرده است. در همین حال، دشواری حمل‌ونقل در کانال پاناما و دریای سرخ نیز حمل انرژی، غلات و فلزات را گران‌تر کرده است.

به گفته یکی از مدیران گروه مشاوره بوستون، شرکت‌های تجاری عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و این به معنای آن است که همه اکنون روی پول نقد عظیمی نشسته‌اند.

تجار حالا شروع به خرج کردن این پول نقد عظیم کرده‌اند؛ ویتول درحال خرید سهام پالایشگاه‌های نفت است و گانوور برای خرید بیشتر سهام یک نیروگاه گازی اسپانیایی توافق کرده است؛ ترافیگورا نیز یک شرکت سوخت زیستی و توزیع سوخت را خریداری کرده است.

این تنها معامله‌گران مستقل مانند ویتول و مرکوریا نیستند که از سودهای بادآورده نفع برده‌اند، شرکت‌های بزرگ انرژی مانند شل و توتال، معدن‌چیان گلنکور و صندوق‌های تامینی مانند سیتادل نیز به سودهای بزرگی دست یافته‌اند.

۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 54210
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha