آمارهای متناقض و متفاوت از واقعیتی که مردم در کف بازارمی بینند،مانع اعتمادزایی است/در موضوع شعار سال،مردم زمانی در جهش تولید مشارکت می کنند که دولت با مردم صادق باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: سرمایه گذاری مردم در بازارهای مالی نیازمند ایجاد اعتماد در بلند مدت است به این خاطر دولت در همه موضوعات باید با مردم با صداقت سخن بگوید، ضمن اینکه با مفسدان اقتصادی برخورد قاطعی صورت بگیرد چرا که برخوردهای دو گانه و ارائه آمارهایی که با واقعیت جامعه همخوانی ندارد موجب کاهش اعتماد مردم به مسوولین می شود.    

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد رحمان سعادت کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص موضوع تبعات کاهش اعتماد مردم به بیان واقعیت ها و شاخص های اقتصادی که تلویحا به صورتی متفاوت از آنچه مردم در کف بازار و در قیمت ها مشاهده می کنند از سوی مسوولین بیان می شود گفت: واقعیت این است وقتی می توان انتظار داشت مردم به سیاست های اقتصادی دولت اعتماد کنند که آنچه دولت می گوید با آنچه در بازار و در قیمت ها یا در رفاه خود مشاهده می کنند با آنچه دولتمردان می گویند تفاوت معناداری نداشته باشد. آنچه منجر به بی اعتمادی بین مردم و مسولین می شود روایت های متفاوتی است که مردم و مسوولین درباره مسائل و شاخص های اقتصادی دارند.

وی در این باره مثالی زد و گفت: مساله تغییر نرخ بنزین در دولت قبلی که رئیس جمهور مدعی شد از افزایش قیمت بنزین خبر نداشته موضوعی بود که موجب کاهش اعتماد بین مردم و مسوولین وقت شد؛ مسائلی مثل عدم حل برخی از پرونده های فساد اقتصادی یا عدم معرفی ابر مفسدان اقتصادی نیز از جمله موضوعاتی است که به افزایش بی اعتمادی در جامعه دامن می زند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: در کنار مسائل مختلفی مثل رونمایی رسانه ها از فسادها و اختلاس ها هر چند برخی اموال به بیت المال بازگشته اما این موارد روی اعتماد مردم اثرات سویی به جا گذاشته ضمن اینکه آمارهای متناقض و متفاوت از واقعیتی که مردم در کف بازار مشاهده می کنند موضوع مهمی است که مانع اعتمادزایی در جامعه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و کارشناس اقتصادی گفت: علی رغم اینکه اولین شعار دولت مبارزه با فساد اقتصادی بود اما عدم برخوردهای جدی با مسائلی مثل چای دبش و برخی از این موارد قطع به یقین زمینه ساز کاهش اعتماد مردم به عملکرد مسوولین می شود؛ لذا مردم قانع نمی شوند و آمارهای دولتمردان را درباب رشد اقتصادی و تغییرات مطلوب شاخص ها نمی پذیرند چرا که آثار تغییرات مثبتی که دولت از آن سخن می گوید در جای جای اقتصاد و در سفره ها و معیشت مردم مشهود نیست.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: تا زمانی که با مردم رو راست سخن گفته نشود به تحقق شعارهایی مثل رشد و جهش تولید با مشارکت مردم نمی توان امیدوار بود به این دلیل که مردم نگران دارایی ها و سرمایه های خرد خود هستند و به سمت بازارهای مالی نمی روند و در بخش های مولد سرمایه گذاری نمی کنند چرا که نگران از دست رفتن دارایی های خود هستند.

رحمان سعادت معتقد است: سرمایه گذاری مردم در بازارهای مالی نیازمند ایجاد اعتماد در بلند مدت است به این خاطر دولت در همه موضوعات باید با مردم با صداقت سخن بگوید، ضمن اینکه با مفسدان اقتصادی برخورد قاطعی صورت بگیرد چرا که برخوردهای دو گانه و ارائه آمارهایی که با واقعیت جامعه همخوانی ندارد موجب کاهش اعتماد مردم به مسوولین می شود بنابراین مردم نیز در چنین شرایطی با سیاست های اقتصادی دولت همراه نمی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد گفت: در موضوع شعار سال یعنی جهش تولید، وقتی مردم مایل می شوند در امر جهش تولید مشارکت داشته باشند که دولت با مردم صادق باشد و زمینه های لازم برای افزایش ارزش پول ملی ایجاد شود. از سوی دیگر سایر مسوولین نیز در شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها باید شبیه مردم زندگی کنند همانند زندگی مسوولین در دهه شصت.

وی در ادامه بحث یادآور شد: در دهه شصت مسوولین در جنگ تحمیلی زندگی شبیه مردم عادی داشتند به این خاطر شاهد حمایت های مالی مردم و کمک به جبهه های جنگ بودیم به این دلیل که مردم مشاهده می کردند مسوولین شبیه آنها با حداقل ها زندگی می کردند و وضعیت زندگی مردم و مسوولین فاصله معناداری نداشت، لذا مردم به درخواست مسوولین پاسخ مثبت می دادند و در کنار دولت بودند اما در دو دهه گذشته بین دولتمردان و مردم بنا به دلایل بسیاری فاصله زیادی ایجاد شده لذا در شرایط کنونی در وهله اول باید دولت اعتماد مردم را جلب کند و سپس سیاست های خود را اعمال نماید.

رحمان سعادت اقتصاد دان در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: به قول اقتصادددان ها نمی توان هر سیاستی را به مردم تحمیل کرد یعنی دولتها نمی توانند انتظار داشته باشند بعد از عدم تحقق وعده هایی که به مردم داده اند جامعه به آنچه می گویند و می خواهند اعتماد کند و با سیاست های انقباضی دولت همراهی کند؛ لذا دولت باید تلاش کند تا آنچه بیان می کند با واقعیت های جامعه همخوانی داشته باشد تا زمینه های افزایش جامعه فراهم شود.

۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 54320

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha