زمانی که ناامیدی حاکم شود پولدار شدن از راه هایی مثل قمار و بازی های اینترنتی رونق می یابد/ فرهنگ ایجاد کار و از بین بردن فاصله طبقاتی باید حاکم شود

استاد جامعه شناسی گفت: وقتی آقا زاده ها هزینه هایی برای یک روز زندگی می کنند که یک فرد در طول یک سال زندگی هم نمی تواند داشته باشد و وقتی مردم شاهد توزیع رانت و فساد اقتصادی برخی مسوولین هستند و می ببنند آنها راه هزار ساله را یک شبه رفته اند و خود امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی ندارند قطعا به دنبال راه های جایگزینی برای خروج از وضعیت فقر اقتصادی هستند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد امان الله قرایی مقدم استاد جامعه شناسی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص رویکرد مردم به بازی همستر کمبت در راستای دست یابی به ثروتی یک شبه به ریشه های این روندی که جامعه درگیر آن شده است، اشاره کرد و گفت: از دیدگاه جامعه شناسی و آنچه اساتید برتر جامعه شناسی عنوان می کنند متاسفانه امروز ذهنیت حاکم بر تمام جوامع بشری ذهنیت مادی و حسی است یا به عبارتی همه مردم امروز به دنبال دستیابی به مادیات و پول بیشتری هستند به این خاطر بازی هایی مثل همستر یا قمار و ... در جوامع مختلف مورد توجه مردم بخصوص جوان تر ها قرار گرفته است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز تمدن حسی و مادی بر جامعه انسانی حاکم شده است به این معنا که ظاهر شما شخصیت شما را شکل می دهد نه آنچه در واقع هستید. در دنیای امروز به دارندگان ثروت و قدرت بیش از بقیه مردم بها می دهند و به آنها احترام می گذارند. دنیایی با این تفکر و ذهنیت انسان ها را متوجه ارزش و بهایی می کند که مادیات به آنها می دهد بنابراین رویکرد گسترده مردم به بازی که ممکن است آنها را پولدار کند بی دلیل نیست.

وی در این باره خاطر نشان کرد: وقتی مردم می بینند افراد دارای ثروت و قدرت دستشان برای انجام هر کاری بازتر از سایر عموم جامعه است و آنها کمتر مورد قضاوت مردم قرار می گیرند چرا که با پول می توانند همه را به نفع خود بخرند، مشخص است که تلاش برای کسب ثروت آن هم یک شبه و ارتقای جایگاه مادی در جامعه زیاد می شود.

امان الله قرایی مقدم کارشناس و تحلیلگر جامعه شناسی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: در چنین دنیایی که به تدریج از قرن هجدهم به بعد رونق گرفت مردم به اندازه ثروت و ظاهر زیبا و دارنده آنها مورد احترام قرار می گرفتند کم کم سایر مردم جامعه نیز رویکردهای معنوی را کنار گذاشتند و از دوره عقلانی عبور کردند و گرفتار دوره ای شدند که آن را دوره تمدن حسی و مادی می نامیم؛ حکایت ضرب المثلی که می گوید: « تا پول داری رفیقتم نوکر بند کیفتم».

امان الله قرایی مقدم کارشناس و استاد جامعه شناسی با تاکید بر اینکه عدم بهبود وضعیت اقتصادی مردم در موضوع یک شبه پولدار شدن مردم بی تاثیر نیست؛ گفت: وضعیت در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته کمی متفاوت تر است به این معنا که وضعیت خوب اقتصادی روی تلاش مردم برای پول درآوردن از هر راهی تاثیر می گذارد؛ به بیان بهتر عدم امید به آینده و عدم بهبود وضعیت اقتصادی است که جامعه را وارد راهی برای کسب درآمد میکند که ممکن است به خودو جامعه زیان بسیاری برساند.

امان الله قرایی مقدم معتقد است: وقتی جوان ایرانی امیدی به اینده اقتصادی و شغلی خود ندارد. وقتی جوان ایرانی مثل پدران خود به راحتی نمی تواند خانه ای بخرد و تشکیل خانواده بدهد و مشاغل و درآمدهای موجود نیز این خیال را به خیال خامی تبدیل کرده که محقق شدنی نیست، سراغ فعالیت هایی می رود با امید به اینکه وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشد.

کارشناس و تحلیلگر جامعه شناسی گفت: زمانی که ناامیدی در جامعه حاکم شود و مردم امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی و مالی خود نداشته باشند پولدار شدن از راه هایی مثل قمار و بازی های اینترنتی و بیت کوین ها که بارقه ای از امید برای تغییر وضعیت در دل آنها ایجاد کند طبیعی است.

وی افزود: در چنین شرایطی جوان تلاش می کند از هر راهی که شده زندگی از دست رفته را احیا کنند این تئوری علمی است که در جامعه شناسی بارها بر آن تاکید شده است بنابراین مسوولین نباید از این موضوع خرده بگیرند؛ چرا که خود در تحقق این وضعیت بی تقصیر نیستند.

قرایی مقدم با انتقاد از رویه هایی که منجر به فساد اقتصادی می شود و ریخت وپاش خانواده های مسولین که خبرساز می شود گفت: وقتی آقا زاده ها هزینه هایی برای یک روز زندگی می کنند که یک فرد در طول یک سال زندگی هم نمی تواند داشته باشد و وقتی مردم شاهد توزیع رانت و فساد اقتصادی برخی مسوولین هستند و می ببنند آنها راه هزار ساله را یک شبه رفته اند و خود امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی ندارند قطعا به دنبال راه های جایگزینی برای خروج از وضعیت فقر اقتصادی هستند.

قرایی مقدم معتقد است: مسوولینی که در دولتهای مختلف هزینه هایی که باید صرف ساخت و ساز و توسعه زیر ساخت های کشور برای رونق و ابادانی این سرزمین و ایجاد اشتغال و امید به آینده جوانان شود را صرف خواسته های سیاسی و جناحی خود کرده اند مقصرند. از دختر فلان وزیر تا پسر فلان مسوول و مفاسد فلان وزیر که افشا شده همه باعث ناامیدی نسبت به توزیع عادلانه ثروت در جامعه شده‌، بنابراین بازی‌هایی که بتوانند پول بی‌دردسر ایجاد کنند یا بازی در شبکه های قمار همه و همه از جمله راه های دزدی است که پیش روی جامعه باز شده است، پس مردم مقصر اصلی این موضوع نیستند بلکه جلوی این روند با فرهنگ سازی آن هم فرهنگ ایجاد کار و از بین بردن فاصله طبقاتی از مسولین باید در جامعه آغاز شود تا بعد از بهبود وضعیت اقتصادی شاهد تفکر و تعقل دراین روش کسب درآمد باشیم.

۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
کد خبر: 56448

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha