اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ لیگ برتر؛ دو تیم متمول برای فروش سهام خود پیش‌قدم شدند!

تیم‌های تراکتور تبریز و نساجی مازندران پیش از شروع لیگ بیست‌وچهارم در حال تغییر مالکیت هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کنفدراسیون فوتبال آسیا در سالیان اخیر نسبت به تفکیک مالکیت تیم‌ها تاکید ویژه‌ای داشته و تاکیدات (AFC) در مسیر اصلاح ساختارها در فوتبال ایران موثر بوده است؛ به‌طوری‌که در فصل اخیر، تیم‌های استقلال و پرسپولیس که زیرشاخه وزارت ورزش‌وجوانان بودند، رسماً دوره واگذاری را پشت سر گذاشتند و حالا هر کدام از این تیم‌ها در اختیار مالکان جدید هستند که کنسرسیوم پتروشیمی، مالکیت آبی‌ها را برعهده دارد و کنسرسیوم بانکی‌ها هم مالکیت سرخ‌ها را عهده‌دار شده است.

فوتبال ایران در شرایطی کار خود را با فعالیت تیم‌های نیمه‌دولتی و یا به اصصلاح خصولتی پیش می‌برد که شمار تیم‌های کاملاً خصوصی به انگشتان یک دست نمی‌رسد. در این مسیر زیان‌ده بودن فوتبال باشگاهی ایران و عدم تحقق درآمدهای مهمی چون موضوع حق‌پخش تلویزیونی باعث شده تا تغییر و تحولات مهمی در ساختار تیم‌های کاملاً خصوصی ایران ایجاد شود و حالا پیش از شروع فصل 04-1403، وضعیت ویژه‌ای در 2 تیم متمول و سرمایه‌دار فوتبال ایران به‌وجود آمده است!

واگذاری سهام تراکتور؛ از شایعه تا واقعیت!

محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور که در سالیان اخیر با جذب سرمربیان و بازیکنان نامدار سعی داشته تیمی پرستاره را چینش کند، در فصل اخیر در چند نوبت مورد غضب هواداران تراکتور قرار گرفت و همین مسئله باعث شد تا او نسبت به آینده کاری‌اش در تبریز مردد شود. بعد از پایان اطلاعیه فروش سهام تراکتور منتشر شد اما تاکنون هیچ نهادی برای خرید تراکتور پیش‌قدم نشده است؛ آن‌هم در حالی‌که خبرهای غیررسمی حکایت از مذاکره مالکان تراکتور با چند ستاره برای جذب آن‌ها برای حضور در فصل آینده دارد!

زنوزی در شرایطی به دنبال فروش سهام باشگاه تراکتور است که به نظر می‌رسد قصد دارد هم محبوبیت خود نزد هواداران تراکتور را بازیابی کند و هم اثبات کند که در شرایط کنونی، جذب سرمایه‌گذار برای تیمداری در فوتبال دشوار است و هم از سوی دیگر او به دنبال احقاق درآمدهای مهم فوتبالی از جمله حق پخش تلویزیونی است. با این اوصاف، احتمال منتفی‌شدن فرآیند فروش سهام تراکتور وجود دارد اما فعلاً آنچه مطرح است اینکه زنوزی به دنبال آن است تا سهام تیم خود را واگذار کند!

حدادیان از تیمداری در شهر خسته، خسته شد!

رضا حدادیان که نقش پررنگی در صعود تاریخی نساجی به لیگ برتر داشت، در سالیان اخیر شخصاً در قامت مالک باشگاه نساجی کار خود را پیش برده و بازخوانی عملکرد مازنی‌ها نشان می‌دهد که حدادیان توانسته کارنامه قابل‌قبولی از خود به جای بگذارد. با این وجود، عدم تحقق درآمدهای فوتبالی و از سوی دیگر، رشد چشمگیر هزینه‌ها در فوتبال باعث شده تا مالک باشگاه نساجی قید ادامه حضور در فوتبال را بزند و به نظر می‌رسد او برخلاف زنوزی، در تصمیم خود برای فروش سهام نساجی مصمم است.

حدادیان بعد از آنکه تمایل خود به فروش سهام باشگاه نساجی را نشان داده، در حال رایزنی با مدیران یک بانک خصوصی است و احتمال فروش قریب‌الوقوع سهام باشگاه نساجی وجود دارد. در سالیان اخیر، کمتر رخ داده بود که تیم‌های خصوصی فوتبال ایران برای فروش سهام خود پیش‌قدم شوند اما حالا شرایط اقتصادی ایجاد شده، وضعیت را کاملاً دگرگون کرده است. البته که در روزهای اخیر نام تیم‌های شمس‌آذر قزوین و هوادار تهران هم به میان آمده بود که پیگیری‌های بیشتر نشان داد که فعلاً مالکان این دو باشگاه تمایلی به فروش امتیاز تیم خود ندارند.

۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 56827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha