اولویت های دولت پزشکیان در صنعت نفت و گاز/باید کل هم و غم خود را بر رفع ناترازی انرژی قرار دهیم/باید به سرعت تولید نفت را به ۴ میلیون بشکه در روز برگردانیم

رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت و پتروشیمی گفت: توسعه بالا دست صنعت اعم از حوزه نفتی و گازی باید مورد توجه جدی دولت قرار بگیرد. در زمان برجام ما نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم بنابراین بازگردانی به آن دوره موضوع بسیار مهمی است که دولت ناظر بر آن باید زمینه سازی کند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سید حمید حسینی رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت و پتروشیمی و فعال اقتصادی و تجاری در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص برنامه های دولت چهاردهم در حوزه انرژی بخصوص نفت و گاز معتقد است: قاعدتا دولت باید وزیر نفت بسیار کاردان و آگاه به همه جوانب صنعت نفت وگاز را انتخاب و راهی این وزارتخانه کند تا وی همه اولویت ها را مد نظر قرار دهد، چرا که جایی برای از دست دادن زمتان و فرصت باقی نمانده است.

وی در این باره یادآور شد: وزیر نفت در دولت چهاردهم باید کل هم و غم خود را بر رفع ناترازی انرژی قرار دهد. این حوزه مسائل رفع نشده بسیاری دارد که باید درست شود به عنوان مثال در بحث بنزین، گازوئیل و گاز کارهای فراوانی باید صورت داد.

وی در این باره افزود: در پایین دست صنعت نفت به شدت نیازمند توسعه همه جانبه ای هستیم .دولت چهاردهم باید روی فرآوری گاز فعالیت های بسیار جدی انجام دهد، همچنین توسعه بالا دست صنعت نفت نیز بسیار حائز اهمیت است.

سید حمید حسینی گفت: توسعه بالا دست صنعت اعم از حوزه نفتی و گازی باید مورد توجه جدی دولت قرار بگیرد. در زمان برجام ما نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم بنابراین بازگردانی به آن دوره موضوع بسیار مهمی است که دولت ناظر بر آن باید زمینه سازی کند.

وی در این باره تصریح نمود: در دولت شهید رئیسی فقط ۶۰۰ هزار بشکه بازگردانی شد، به این معنا که در دولت سیزدهم نفت جدیدی تولید نشد. با اینکه در سال های گذشته حفاری و احداث های قابل توجهی برای راه اندازی تاسیسات نفتی داشتیم اما به دلیل وجود تحریمها مجبور به تعطیلی برخی از حوزه‌های نفتی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: امروز باید چاه های بدون استفاده را به فرآیند تولید بازگردانیم، پس باید بسیار تلاش کنیم چرا که کار انجام نشده زیادی داریم. دولت چهاردهم به سرعت باید بتواند تولید سال های قبل یعنی نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت را بازگرداند، ضمن اینکه در بالا دست نیز به شدت باید کار کنیم.

سید حمید حسینی درباره سایر معضلات صنعت نفت کشور گفت: سومین مسئله جدی شرکت نفت، مدیریت ناترازی نیروی انسانی است. امروز کارکنانن شرکت نفت به شدت از وضعیت معیشتی و حقوق خود بسیار ناراضی هستند. با توجه به اینکه شرکت نفت در گذشته ایران یکی از شرکت ها و سازمان های پیشرو و الگو بوده و آغاز بسیاری از اتفاقات در ایران از شرکت نفت بوده است و شرکت نفت همواره در بحث‌های بازرسی، نظارت سیستم‌های اداری اول بوده حتی فوتبال از طریق شرکت نفت نفت وارد کشور شده و بسیاری از شرکت‌ها از طریق شرکت نفت وارد کشور شده‌اند باید این شرکت به وضعیت پیشرانی قبلی خود برگردد چرا که امروز به سازمانی بی تحرک و بی انگیزه تبدیل شده است.

وی در این باره یادآورز شد: وقتی کارکنان شرکت نفت بی‌انگیزه باشند و با مدیران مسئله‌ داشته باشند و نیروی انسانی با انگیزه کار نکند و تامین نشود، و شایسته سالاری در بخش مدیران و مهندسان انجام نشود و سیستم ارتقا حقوق پرسنلان احیا نشود قطعا نمی توان انتظار داشت صنعت نفت کشور تحرک جدی و لازم را از خود نشان دهد و همچنان پیشران بماند.

وی در این باره یادآور شد: بسیاری از حقوق اولیه و مهم نیروی انسانی در طول سال های گذشته رعایت نشده و زمینه ساز ایجاد نارضایتی شده است، لذا بحث نیروی انسانی، تامین معیشت، رفع تبعیض و شایسته سالاری و برطرف کردن ناترازی‌ها و توسعه بالا دست اولویت‌های مهمی است که باید در دستور کار دولت جدید در خصوص این وزارتخانه قرار بگیرد.

وی افزود: از سوی دیگر وزارت نفت نیازمند کمک وزارت خارجه برای رفع تحریم هاست. در صورت عدم رفع تحریم ها و عدم تامین منابع مالی مورد نیاز توسعه بالا دست و سرمایه‌گذاری در پایین دست شرکت نفت با مشکلات عدیده ای مواجه می‌شود، لذا وزارت خارجه با ابزارهای خود باید بتواند به دیپلماسی اقتصادی کشور و رفع تحریم ها برای کمک به شرکت نفت و سایر بخش های اقتصاد کشور از ظرفیت های متعدد خود به نحو احسن بهره برداری کند.

۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 57536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha