نتانیاهو از روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار سرخورده است/انگلیس همیشه به دنبال ایجاد تنش برای ما بوده/باید در دهان سفیر انگلیس زده شود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: صحبت‌های سفیر پیشین انگلیس درباره ایران به هیچ وجه نباید فراموش شود چرا که انگلیس همیشه به دنبال ایجاد تنش و خطربرای ما بوده است.باید با سخنان گستاخانه سفیر سابق انگلیس در تهران واشاره به درخت چنار درون این سفارتخانه مبنی بر اینکه قدمت حضور ما در ایران ۱۵۰ سال است و به نوعی ایران را تهدید می کند و امنیت ما را زیر سوال می برد برخورد شود و در دهان وی زده شود که به چه حقی این سخنان را بیان کرده اید؟

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روح الله مدبر کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص رویکرد کشورهای عربی به ائتلاف خود خوانده نتانیاهو که در کنگره آمریکا توسط وی مطرح شد، گفت: ائتلاف خاورمیانه که در کنگره آمریکا ضمن سخنرانی نتانیاهو مطرح شد همان پیمان ابراهیم است که در دولت آقای ترامپ برای رفع تخاصم بین اسرائیل و کشورهای عربی و کلید زدن آشتی بین اسرائیل با دولتهای عربی حوزه خلیج فارس عنوان شد لذا مساله جدیدی ایجاد نشده و آنچه نتانیاهو گفت امیدهای واهی است که وی به این موضوع بسته است.

وی در این باره تصریح نمود: نتانیاهو امیدوار است پیمان ابراهیم را به ائتلاف خاورمیانه ای تغییر دهد در حالی که هنوز به این موضوع مهم واقف نیست که وقتی در ادبیات بین‌الملل کلمه ائتلاف به کار برده می شود مشمول موارد مختلفی است از جمله پیمان های امنیتی و نظامی.

روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل معتقد است: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه به هیچ وجه نمی توان امارات متحده عربی، عربستان سعودی و بحرین به ائتلاف امنیتی مورد نظر نتانیاهو نمی‌پیوندند.

وی در این باره معتقد است: درخواست ائتلاف ابراهیم از سوی نتانیاهو در کنگره آمریکا موید این واقعیت است که وی از گسترش روابط بین جمهوری اسلامی ایران با برادران مسلمان کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار سرخورده است و نسبت به توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه بخصوص عرب زبان ها خشمگین است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل یادآور شد: پادشاه بحرین در سفر به فدراسیون روسیه رسماً اعلام کرد تقاضامند هستیم روس ها منجی کلید زدن روابط ما با جمهوری اسلامی ایران شوند. خوشبختانه سیاست خوبی که خصوصاً از نیمه دوم دولت شهید رئیسی پیگیری شد منجر به بهبود و توسعه روابط ما با کشورهای ساحلی خلیج فارس شد.

روح اله مدبر خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت آقای پزشکیان نیز نسبت به توسعه روابط با کشورهای همسایه نظر مساعدی داشته باشد و پیگیر دستاوردهایی باشد که در دولت سیزدهم محقق شد.

وی افزود: علی رغم اینکه آمریکا و انگلیس از اسرائیل حمایت می کنند اما نتانیاهو می داند نمی تواند چندان به حمایت همه جانبه کشورهای منطقه بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس امیدوار باشد. در حمله ماه های گذشته ایران به اسرائیل، اگر آمریکا انگلیس و فرانسه از اسرائیل حمایت هوایی و پدافندی نمی داشتند قطعا از اسرائیل چیزی باقی نمی ماند بنابراین نتانیاهو تلاش می کند به غیر از انگلیس و آمریکا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به خود نزدیک کند در صورتی که می داند چنین چیزی محتمل نیست.

وی در خصوص حمایتهای انگلیس از اسرائیل و دشمنی دیرینه بریتانیا با ایران به صحبت های سفیر پیشین انگلیس درباره ایران اشاره کرد و گفت: صحبت‌های سفیر پیشین انگلیس درباره ایران به هیچ وجه نباید فراموش شود یا به سادگی از برابر ویدیوی منتشر شده عبور کنیم چرا که انگلیس همیشه به دنبال ایجاد تنش و خطربرای ما بوده است.

وی در این باره افزود: باید با سخنان گستاخانه سفیر سابق انگلیس در تهران واشاره به درخت چنار درون این سفارتخانه مبنی بر اینکه قدمت حضور ما در ایران ۱۵۰ سال است و به نوعی ایران را تهدید می کند و امنیت ما را زیر سوال می برد برخورد شود و در دهان وی زده شود که به چه حقی این سخنان را بیان کرده اید؟

وی افزود: مردم ایران می دانند انگلیسی ها جنایات بیشماری علیه ما انجام داده اند بنابراین باید بدانند حضور یا عدم حضور آنها در ایران وابسته به صلاح و تشخیص ملت ایران است، لذا حضور آنها در خاک ایران وابسته به رعایت تمامی حقوق دیپلماتیک و کنسولی است.

روح اله مدبر تصریح نمود: طی ۶ ماه گذشته در دولت سابق بریتانیا، وزرای این کشور بخصوص وزیر خارجه هتاکی‌ها و موضع گیری های شدیدی علیه ایران داشته اند. با توجه به اینکه آمریکایی ها درگیرانتخابات هستند لذا به نظر می رسد انگلیس به دنبال تحقق ائتلافی با اسرائیل البته با همراهی آمریکاست تا اهداف خود را در قالب ائتلاف امنیتی پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه ایران نیز باید به سمت تقویت حضور در ائتلاف های امنیتی منطقه ای برود، گفت: ایران باید به سمت حضور هر چه بیشتر در ائتلاف های امنیتی منطقه برود. حماایت امروز روسیه از محور مقاومت بسیار ارزشمند است. صحبت‌های نماینده روسیه در شورای امنیت در محکوم کردن حملات آمریکا و بریتانیا به یمن بسیار مهم است. نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع اشاره کرد که انصارلله پاسخ اقدامات خصمانه شما را می دهد.

وی افزود: با توجه به وجود بحران های متعدد منطقه ای می‌طلبد هوشمندانه ائتلاف قدرتمندی با کشورهای منطقه ای و دوست ایجاد کنیم و مراقب توطئه و دسیسه های محور انگلیسی - آمریکایی باشیم چرا که طرف آمریکایی و انگلیسی به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.

روح اله مدبر کارشناس روابط بین الملل در پایان گفت و گو تاکید کرد: انگلیس و آمریکا در شرایط فعلی که وضعیت خاورمیانه بحرانی است و نتانیاهو شکست خورده و به اهدافش نرسیده است اصلا قابل اعتماد نیستند. نتانیاهو برای سرپوش گذاشتن به شکست های مکرر خود تنش جدیدی با جنگ در لبنان را کلید زده و اینک دنبال شریک و حامی برای تداوم جنایت هایش است بنابراین باید مراقب بسیاری از مسائل منطقه ای وبین المللی باشیم.

۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 58170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha