به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد شرکت ایران خودرو، صبح یکشنبه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ قرعهکشی طرح فروش اخیر خود را آغاز کرد. با توجه به تعطیلیهای پیش رو، احتمالاً نتایج قرعهکشی در روزهای پایانی این هفته مشخص شود، اما آمار جالبی از میزان مشارکتکنندگان طرح منتشر شده است که در ادامه مشاهده میکنید.
تعداد نفرات ثبتنامی | |
تعداد حسابهای وکالتی | ۱,۷۰۳,۶۳۳ |
تعداد متقاضیان طرح عادی | ۱,۶۶۱,۴۴۴ |
تعداد متقاضیان طرح جوانی جمعیت | ۱,۰۶۹,۰۵۴ |
تعداد متقاضیان طرح فرسوده | ۲۵۲,۷۷۶ |
تعداد متقاضیان خودروهای برقی | ۶۹,۸۵۵ |
تعداد متقاضیان روش فروش فوقالعاده (تحویل فوری) | ۲,۲۴۵,۷۶۴ |
تعداد متقاضیان روش پیشفروش | ۸۰۷,۳۶۵ |
تعداد کل متقاضیان | ۳,۰۵۳,۱۲۹ |
با توجه به آمار فوق، بیش از سه میلیون نفر در برنامه فروش ایران خودرو و در طرحهای عادی، جوانی جمعیت، خودروهای فرسوده و برقی ثبتنام کردهاند. از این تعداد، یک میلیون و ۷۰۳ هزار و ۶۳۳ نفر اقدام به بلوکه کردن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان در حسابهای وکالتی خود کردند که اگر با احتساب تسهیلات ارائهشده توسط بانکها، فرض شود که هر نفر حدود ۱۵۰ میلیون تومان جهت ثبتنام در حسابهای وکالتی خود بلوکه کرده باشد به رقم باورنکردنی ۲۲۵ هزار میلیارد تومان دست خواهید یافت!این در حالی است که ارزش کل بازار ایران خودرو در زمان نگارش گزارش فوق، حدود ۷۵ همت اعلام شده است. یعنی حتی با احتساب فرضیه ۱۵۰ میلیون تومانی هم متقاضیان این شرکت دقیقاً سه برابر ارزش کل بازار ایران خودرو، پول در حسابهای خود بلوکه کردهاند.
افزایش روزانه متقاضیان ایران خودرو و کاهش آمار تولید آن
با وجود اینکه متقاضیان ایران خودرو از رقم سه میلیون نفر هم فراتر رفت، اما بررسی آمار پنج ماهه تولید این شرکت از کاهش ۴.۸ درصدی تولید آن نسبت به سال گذشته حکایت دارد. طبق آمار منتشره در کدال، شرکت ایران خودرو در پنج ماهه سال جاری تعداد ۲۰۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه خودرو تولید کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش، این شرکت ۲۱۴ هزار و ۱۵۷ دستگاه به تولید رسانده بود.
یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار روی موضوع فوق را میتوان افزایش روزبهروز اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار خودروهای ایرانی دانست. واقعیت ماجرا این است که قیمت در بازار مشخص میشود، اما سرکوب نرخ فروش درب کارخانه باعث افزایش زیان خودروسازان و افزایش سوداگری دلالان بازار میشود. همین امر، تعداد باورنکردنی متقاضیان سه میلیون نفری ایران خودرو را منطقی به نظر میرساند.
تولید در ماههای آینده، همچنان کاهشی!
برای بررسی بهتر صنعت خودرو میتوان از شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته استفاده کرد. شامخ به معنی شاخص مدیران خرید است که هر ماهه از مدیران شرکتهای تولیدی، ۱۲ سوال پرسیده میشود و از آنها درخواست میشود که بین به هر موضوع امتیاز دهند. با استفاده از این امتیازها، شامخ هر بخش به دست میآید که در نتیجه آن میتوان تحلیلهایی از موضوع داشت.
در جدول زیر آخرین شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته را میتوانید مشاهده کنید که از سوی اتاق ایران منتشر میشود.
شامخ | خرداد ۱۴۰۳ | تیر ۱۴۰۳ |
تولید محصولات | ۵۰ | ۴۱.۷ |
سرعت انجام و تحویل سفارشات | ۵۳.۷ | ۵۴.۲ |
موجودی مواد اولیه | ۴۴.۴ | ۴۳.۸ |
قیمت خرید مواد اولیه | ۶۳ | ۸۱.۷ |
موجودی محصول | ۴۶.۳ | ۴۱.۷ |
مصرف حاملهای انرژی | ۵۰ | ۵۸.۳ |
انتظارات تولید در ماه آینده | ۶۳ | ۴۵.۸ |
منبع: اتاق ایران
شامخ مصرف حاملهای انرژی از افزایش ۸.۳ واحدی در تیر ماه خبر میدهد. این در حالی است که ماه تیر و مرداد جزو بدترین ماههای سال از لحاظ قطعی برق بود که شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی را با معظلات بسیاری روبهرو کرد. از سوی دیگر شامخ قیمت خرید مواد اولیه با جهش ۱۸.۷ واحدی نسبت به ماه خرداد روبهرو شد که همین موضوع باعث افزایش هزینهها و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی میشود.
اما موضوع مهم، شامخ انتظارات تولید در ماه آینده است که از ۶۳ به ۴۵.۸ افت کرده که به عبارتی از افت ۱۷.۲ واحدی انتظار تولید در مرداد ماه خبر میدهد. همچنین موجودی مواد اولیه نیز در تیر ماه نسبت به ماه خرداد، افت اندکی را تجربه کرده که این موضوع هم میتواند زنجیره تأمین قطعات خودروسازان را با مشکل روبهرو کند.
بنابراین به صورت کلی با بررسی شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته میتوان فهمید که به احتمال قوی، خودروسازان در حال حاضر و در ماههای آینده وضعیت مطلوبی نخواهند داشت. امید است که دولت جدید با تصمیمگیریهای مناسب، نسبت به رفع موانع و مشکلات خودروسازان و قطعهسازان داخلی اقدام کند.
نظر شما