جزئیات حمله به رامات دیوید؛ ستون فقرات نیروی هوایی اسرائیل زیر آتش حزب‌الله

پایگاه رامات دیوید در شمال فلسطین اشغالی که از بامداد امروز زیر آتش حزب‌الله قرار گرفته است، یکی از ۳ پایگاه اصلی نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود و درواقع بازوی نیروی هوایی اسرائیل در عملیات‌های آن به‌ویژه علیه لبنان و سوریه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بامداد امروز، یکشنبه، حزب‌الله در اولین بیانیه خود درباره عملیات‌ها ضد دشمن صهیونیستی، اعلام کرد که در حمایت از مردم استوار و ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها و نیز در پاسخ به تجاوزات مکرر اسرائیل که مناطق مختلف لبنان را هدف قرار داد و منجر به شهادت بسیاری از غیرنظامیان شد، مقاومت لبنان امروز یکشنبه مورخ ۲۲/۹/۲۰۲۴ پایگاه و فرودگاه رامات دیوید را با ده‌ها فروند موشک فادی۱ و فادی۲ هدف قرار داد.

کمی بعد از آن، حزب‌الله در بیانیه دوم خود هم اعلام کرد که مقاومت اسلامی در حمایت از مردم استوار و ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و نیز در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها، برای دومین بار روز یکشنبه مورخ ۲۲/۹/۲۰۲۴ پایگاه و فرودگاه رامات دیوید را با ده‌ها فروند موشک فادی۱ و فادی۲ هدف قرار داده است.

این در حالی است که دو ماه قبل، حزب‌الله تصاویری از پایگاه هوایی رامات دیوید در شمال فلسطین اشغالی منتشر کرد که این تصاویر توسط پهپاد هدهد جمع‌آوری شده بود و نشان می‌داد این پایگاه همانند دیگر مواضع حساس و حیاتی رژیم اشغالگر، در تیررس موشک‌های مقاومت قرار دارد و جزء بانک اهداف آن در داخل اراضی اشغالی است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی صبح امروز یکشنبه از شنیده شدن صداهای انفجار مهیب در مجاورت پایگاه هوایی رامات دیوید در نزدیکی حیفا خبر دادند که ناشی از حملات حزب‌الله بود.

از پایگاه رامات دیوید چه می‌دانیم؟

پایگاه رامات دیوید در ۲۰کیلومتری جنوب شرقی حیفا در شمال فلسطین اشغالی واقع شده است و دورافتاده‌ترین پایگاه نیروی هوایی اسرائیل در شمال به‌شمار می‌رود.

جنگنده‌ها، پهپادها و بالگردهای ارتش رژیم صهیونیستی در پایگاه رامات دیوید مستقر هستند. رامات دیوید یکی از سه پایگاه هوایی مهم رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود و دارای یک فرودگاه نظامی و چند اسکادران از جنگنده‌ها و بالگردهای مختلف است.

طبق اطلاعات موجود، بیش از ۸۱۰۰ نیروی نظامی در این پایگاه فعالیت می‌کنند.

اهمیت راهبردی پایگاه رامات دیوید

وب‌سایت متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی درباره اهمیت پایگاه رامات دیوید گزارش داد که این پایگاه واقع در دره یزرعیل، تنها پایگاه هواییِ مأموریت‌گرای نیروی هوایی اسرائیل در شمال است و به همین دلیل به‌عنوان مدافع اصلی حریم هوایی شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) عمل می‌کند.

بر اساس این گزارش، پایگاه رامات دیوید در سال ۱۹۴۱ توسط انگلیسی‌ها به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های نیروی هوایی وابسته به انگلیس در فلسطین تأسیس شد، قرار بود این پایگاه به‌عنوان جایگزینی برای پایگاه حیفا باشد که در جنگ جهانی دوم مورد حمله هواپیماهای آلمانی قرار گرفت.

ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد: در زمان حاضر چندین اسکادران جنگنده و بالگرد در پایگاه رامات دیوید وجود دارد.

همان‌طور که گفته شد، پایگاه رامات دیوید در سال ۱۹۴۱ توسط انگلیسی‌ها در فلسطین تأسیس شد. در طول جنگ جهانی دوم، چتربازان یهودی در این پایگاه برای فعالیت در یگان نیروهای عملیات ویژه وابسته به نیروی هوایی انگلیس در پشت خطوط دشمن در سرزمین‌های تحت اشغال آلمانی‌ها، آموزش می‌دیدند.

بازوی عملیات‌های هوایی اسرائیل علیه لبنان و سوریه در تیررس حزب‌الله

در ابتدای سال ۱۹۴۸ و در آستانه آغاز اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین، پایگاه رامات دیوید به‌طور موقت تحت سیطره نیروی هوایی انگلیس بود و بعد از آن، با گذشت زمان، این پایگاه تبدیل به مقر اصلی عملیات‌های نیروی هوایی اسرائیل از شمال فلسطین اشغالی در سوریه و لبنان شد.

این پایگاه دارای موقعیت راهبردی بسیار مهمی در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان و سوریه است. پایگاه رامات دیوید از زمان تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی در فلسطین، در همه جنگ‌های این رژیم از جمله جنگ ۱۹۶۷، جنگ اکتبر ۱۹۷۳، تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۹۸۲، جنگ جولای ۲۰۰۶ و همچنین همه جنگ‌های رژیم اشغالگر در نوار غزه، شرکت داشته است.

در تصاویری که ماه جولای، پهپاد هدهد حزب‌الله از پایگاه رامات دیوید منتشر کرد، مشخص شد که این پایگاه علاوه بر اسکادران بزرگی از جنگنده‌ها و بالگردها، دارای سیستم‌های متعدد جنگ الکترونیکی نیز هست، از همین رو می‌توان اهمیت حملات امروز حزب‌الله به پایگاه رامات دیوید را که در پاسخ اولیه به حمله تروریستی سایبری رژیم اشغالگر به لبنان انجام شد، فهمید.

درباره موقعیت جغرافیایی پایگاه رامات دیوید باید اشاره کرد که این پایگاه در یک مثلث جغرافیایی میان جنوب شرقی حیفا، جنین و طبریا و در نزدیکی خط سبز که کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ را از یکدیگر جدا می‌کند، واقع شده است و در منطقه کم‌ارتفاعی ساخته شده است که تنها حدود ۵۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از همه طرف‌ها توسط فلات‌ها، تپه‌ها و سایر ارتفاعات احاطه شده است، در واقع این پایگاه عامدانه در چنین مکانی ساخته شده است تا دارای موانع دفاعی طبیعی باشد که از آن در برابر حملات محافظت کند.

پایگاه رامات دیوید ۱۰.۵ کیلومترمربع مساحت دارد و شامل سه باند برای برخاست و فرود هواپیماهاست که دو باند آن حدود ۲۴۰۰ متر طول دارد و طول باند سوم به ۲۶۰۰ متر می‌رسد.

این پایگاه همچنین شامل سکوهایی برای شلیک پهپادهای جاسوسی و نیز شامل آشیانه‌های زیرزمینی برای جنگنده‌هاست که از آنها در برابر حملات موشکی محافظت و از شناسایی مکان دقیق آنها جلوگیری می‌کند. پایگاه رامات دیوید همچنین شامل اردوگاه‌های تخصصی، مدرسه آموزش پرواز و سایر امکانات مانند استادیوم و حتی بازار و فروشگاه است.

اسکادران‌های بزرگ جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش صهیونیستی در رامات دیوید

پایگاه رامات دیوید توسط یک دهکده مسکونی خارجی با استحکامات دفاعی احاطه شده است که در فاصله ۶۵۰متری آن قرار دارد. این پایگاه همچنین مجهز به یک مجتمع مسکونی است که شامل حدود ۱۷۰۰ آپارتمان برای افسران و کارکنان پایگاه و خانواده‌های آنهاست، علاوه بر آن امکانات متعددی مانند زمین بازی، مدارس، مغازه‌ها و بیمارستان در این مجتمع مسکونی وابسته به پایگاه رامات دیوید وجود دارد.

همان‌طور که اشاره کردیم، رامات دیوید یکی از سه پایگاه اصلی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود که علاوه بر انجام مأموریت‌های مختلف، وظیفه نظارت، رهگیری و انجام حملات هوایی را نیز به‌عهده دارد.

این پایگاه شامل مجموعه‌ای از اسکادران‌هاست که هر از گاهی با توجه به شرایط امنیتی و تاکتیکی جابه‌جا می‌شوند، از جمله اسکادران‌های ۱۰۱، ۱۰۳، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۹، ۱۱۰ و ۱۱۷. در این اسکادران‌ها، جنگنده‌های نظامی چندمنظوره از جمله جنگنده «اف۱۶دی»، «اف۱۵» و «اف۱۶آی» به‌اضافه مجموعه‌ای از بالگردهای «اس‌ای۵۶۵» نگهداری می‌شود، این بالگردها در عملیات‌های جاسوسی و نظارتی و همچنین شناسایی دریایی استفاده می‌شوند.

سیستم پدافندی پیشرفته پایگاه رامات دیوید

در پایگاه رامات دیوید، یک سیستم پدافند هوایی پیشرفته وجود دارد که در رأس آن سامانه پدافند هوایی تاکتیکی آمریکایی «پاتریوت ام‌آی‌ام۱۰۴» قرار دارد. پایگاه رامات دیوید همچنین شامل سامانه‌های حفاظتی کوتاه‌برد مانند سامانه رهگیری «مقلاع داوود» با قابلیت‌های دفاعی میان‌برد تا دوربرد است و برای رهگیری انواع موشک‌های بالستیک پیشرفته، موشک‌های کروز پیشرفته و کالیبر بزرگ، پهپادها، جنگنده‌ها و هواپیماهای بمب‌افکن طراحی شده است.

رامات دیوید همچنین دارای سیستم پدافند هوایی کوتاه‌برد گنبد آهنین است که برای رهگیری راکت‌ها، گلوله‌های توپخانه‌ای و تجهیزات هدایت‌شونده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پایگاه شامل گروهی از تشکیلات و لشکرهای نظامی زمینی، یگان‌های پیاده چتربازان، یگان توپخانه‌ای و یگان مهندسی است.

رامات دیوید زیر آتش محور مقاومت در طوفان الاقصی

بعد از عقب‌نشینی اشغالگران صهیونیست از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ پایگاه رامات دیوید، عملیات‌های نظامی خاصی را علیه اهدافی در لبنان، سوریه و عراق انجام داد.

در جریان نبرد طوفان الاقصی از نزدیک به یک سال گذشته تاکنون گروه‌های محور مقاومت، چندین بار پایگاه رامات دیوید را به‌عنوان یکی از اهداف راهبردی و نظامی مهم رژیم صهیونیستی هدف قرار داده‌اند.

در ۴ آوریل ۲۰۲۴ مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که یک حمله پهپادی به پایگاه رامات دیوید رژیم صهیونیستی انجام داده است. مقاومت عراق در اواسط ماه جولای هم حمله مشابهی به این پایگاه انجام داد.

در ۲۴ جولای ۲۰۲۴ رسانه‌های نظامی حزب‌الله کلیپی ۸دقیقه‌ای منتشر کردند که توسط پهپاد هدهد گرفته شده بود و در آن تصاویری از پایگاه هوایی رامات دیوید که در ۵۰کیلومتری مرزهای جنوب لبنان قرار دارد، نشان داده می‌شد. زیرساخت‌های نظامی این پایگاه مانند مخازن سوخت هواپیما، سامانه‌های پدافندی، انبارهای مهمات، آشیانه‌ها، مقر اسکادران‌ها، دفاتر فرماندهی پایگاه و... در این کلیپ کاملاً مشخص بود.

حزب‌الله همچنین جزئیات مربوط به جنگنده‌ها، بالگردهای نظامی، بالگردهای حمل‌ونقل و نجات و شناسایی هوایی و همچنین سیستم‌های جنگ سایبری رژیم صهیونیستی در پایگاه رامات دیوید را منتشر کرد.

۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 59983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha