قطعی برق و گاز در شش ماه از سال صدمات فراوانی به صنایع  وارد می کند/ کاهش تولید به معنای کاهش عرضه و افزایش قیمت هاست/تولید کننده ایرانی هیچگاه قادر به رقابت با تولید کننده بین المللی نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی گفت: قفل بودن سیستم بانکی معضل جدی است که تولید کننده را مجبور به حرکت در مسیرهای دیگری می کند اینجا هم تولید کننده و صاحب بنگاه اقتصادی به نوعی تبدیل به قاچاقچی ارز می شوند در حالی که بناچار برای تعطیل نشدن فعالیت خود مجبور به چنین اقداماتی شده اند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علیرضا خلیلی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد با اشاره به تخریب زیر ساخت ها و از دست رفتن تولید به دلایل مختلف از جمله ضعیف و فرسوده بودن تکنولوژی ها و ناترازی های انرژی گفت: در طی سال های گذشته عمده شعارهای در نظر گرفته شده برای آغاز سال با تاکید بر رشد و جهش تولید بوده است. با اینکه رهبر انقلاب بر موضوع رشد و جهش تولید بسیار تاکید کرده اند اما دولتها زیرساخت های لازم جهت تحقق این خواسته را مهیا نکرده اند.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: افزایش تولید وابسته به در دسترس بودن چندین مولفه است که متاسفانه اکثر آنها در دسترس نیستند یا ایجاد نشده اند و برای توسعه و ایجاد آنها کمترین کاری صورت نگرفته است. قطع به یقین تولید بیشتر با عزم واراده ملی محقق می شود هر چند اگر شعار هر سال رشد وجهش تولید باشد اما زیر ساخت های انجام این کار محقق نشود شعار در همان حد و اندازه شعار باقی می ماند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: هیچکس نمی تواند عنوان کند در شرایط امروز کشور کمترین امکانی برای رشد وجهش تولید وجود دارد در شرایطی که تابستان ها قطعی برق کار را تعطیل می کند و در زمستان ناترازی گاز دست تولید کننده را با هزینه های متعددی می بندد.

علیرضا خلیلی گفت: قطعی برق و گاز در شش ماه از سال صدمات فراوانی به صنایع و بنگاه های تولیدی وارد می کند در حالی که کارفرما مجبور به پرداخت حقوق و بیمه و سایر هزینه هاست، بدون اینکه کارگر در زمانی که باید کار کند کاری انجام داده باشد، هر چند کارگران مقصر نیستند و از آن سو تولید کننده نیز مقصر نیست.

وی افزود: کاهش تولید به معنای کاهش عرضه و افزایش قیمت هاست در حالی که دولتها مدام بر کاهش نرخ تورم به عنوان یکی از اصلی ترین مطالبه های مردم تاکید می کنند؛ ناترازی انرژی تولید را کاهش می دهد هر چند مسوولان بر کاهش نرخ تورم تاکید داشته باشند اما این عوامل دست به دست هم می دهند تا به افزایش قیمت و عدم تثبیت قیمت ها دربازار منجر شوند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط بی برقی تولید کننده با هزار زحمت و هزینه گزاف ژنراتور خریداری می کند اما تامین گازوئیل بسیار سخت است، مساله این است که تولید کننده ایرانی هیچگاه قادر به رقابت با تولید کنندگان بین المللی حتی منطقه ای نیست چرا که در تامین اولین نیازها و ضروریات مورد نیاز تولید با مشکلات اساسی مواجه است بنحوی که حتی برای خرید گازوئیل انگ قاچاقچی به تولید کننده زده می شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: در بحث تامین ارز مواد اولیه مورد نیاز کالاها مشکلات بسیار عدیده است. بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید خارجی است و باید وارد شود؛ عدم تامین ارز یا تامین نشدن ارز در زمان مناسسب نیز شرایط تولید را سخت کرده است.

وی درخصوص مخاطرات فعالیت های تولیدی وبازرگانی در شرایط تحریم گفت: به دلیل تحریم ها واردات به سختی انجام می گیرد؛ شاید بتوان گفت فقط چینی ها به ما جنس می دهند آن هم با زحمت زیاد و اینکه حتما باید پولی به عنوان پیش پرداخت داده شود؛ یعنی از اول نمی توان همه پول را به دلیل قفل بودن سیستم بانکی پرداخت کرد.

وی افزود: قفل بودن سیستم بانکی معضل جدی است که تولید کننده را مجبور به حرکت در مسیرهای دیگری می کند اینجا هم تولید کننده و صاحب بنگاه اقتصادی به نوعی تبدیل به قاچاقچی ارز می شوند در حالی که بناچار برای تعطیل نشدن فعالیت خود مجبور به چنین اقداماتی شده اند.

علیرضا خلیلی گفت: اگر عوامل یاد شده و بسیاری از سوء تدابیر مدیریتی در نظر گرفته شود متوجه می شویم این عوامل مانع تحقق شعار رشد و جهش تولید در اقتصاد ایران شده است.

علیرضا خلیلی فعال اقتصادی بیان داشت: سرمایه گذاری در صنعت، افزایش تولید و واردات تکنولوژی و دسترسی به تکنولوژی های روز اولویت اصلی رشد و جهش تولید است اما به دلیل تحریم ها متاسفانه درمضیفه هستیم از این رو اولویت هایی که دولت جدید باید مورد توجه قرار دهد واردات ماشین آلات و تکنولوژی مورد نیاز تولید است که البته با رفع تحریم ها میسر می شود.

وی خاطر نشان کرد: حذف قوانین دست و پاگیر و تحریک بانکها به اعطای وام و تسهیلات با توجه به اینکه انقباضی عمل کردن بانکها و عدم اعطای وام و تسهیلات به بخش تولید، فشار زیادی ایجاد کرده است از جمله اولویت هایی است که باید در دستور کار دولت قرار داده شود.

خلیلی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: تامین ارز و اصلاحات اساسی در سیاست های کلی بانکها و رفع تحریمها موضوعات مهمی است که اگر دولت چهاردهم خواهان رشد و جهش تولید و بهبود وضعیت مردم بخصوص کارگران و طبقات آسیب دیده است باید این موارد را عملیاتی کند درغیراین صورت تضعیف تولید به منزله تضعیف نظام اقتصادی کشور خواهد بود.

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 60504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha