سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایرتاکسی

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آماده‌سازی فضای اختصاصی تردد ایرتاکسی‌ها در برخی فرودگاه‌ها خبر داد.

به گزارش گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اخیراً با تصویب تعرفه‌های جدید هوانوردی عمومی در هیئت دولت که هزینه خدمات فرودگاهی و نشست و برخاست هواپیماهای کوچک مسافری، شخصی و آموزشی در فرودگاه‌ها را به حداقل رسانده، موضوع راه اندازی ایرتاکسی به یکی از مباحث اصلی صنعت هوانوردی تبدیل شده است.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ۹۲ فرودگاه در زیرمجموعه خود دارد که ۵۴ فرودگاه، در مالکیت این شرکت هستند؛ اما با توجه به اینکه تا کنون، هیچ شیوه نامه‌ای در خصوص راه اندازی ایرتاکسی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تدوین نشده و همچنین تا پیش از اخذ مصوبه تعرفه‌های ایرتاکسی، هزینه نشست و برخاست هواپیماهای کوچک، همانند سایر هواپیماهای تایپ و مسافری محاسبه می‌شد، لذا استقبالی از این بخش وجود نداشت.

کرایه تاکسی هوایی چند؟

با توجه به تصویب تعرفه‌های جدید در هیئت دولت و همچنین وجود بیش از ۳۰۰ دستگاه ناوگان هوانوردی عمومی (هواپیماهای کوچک) در کشور و نیز شرکت‌های تولیدکننده هواپیماهای با وزن‌های زیر ۹ هزار کیلوگرم (در حین تیک آف) در داخل و نیز تعدد فرودگاه‌های کوچک که با حداقل پرواز فعالند، امکان اجرای طرح ایرتاکسی با سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد.

با این حال هنوز هیچ نهادی از نحوه محاسبه هزینه بلیت این پروازها و نیز تعداد دقیق هواپیماهای مسافری مربوطه با تعداد صندلی‌های هر ناوگان، سخن به میان نیاورده است؛ اما آنچه مسلم است، باید نرخ کرایه ایرتاکسی که ظاهراً قرار است میان شهرهای کوچک با کلانشهرهای نزدیک به آنها برقرار شود، با نرخ بلیت پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی، رقابتی باشد.

معاون شرکت فرودگاه‌ها: در برخی فرودگاه‌ها، فضای اختصاصی ایرتاکسی راه اندازی شد

سعید اکبری، معاون هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مصوبه اخیر تعرفه خدمات فرودگاهی هوانوردی عمومی در هیئت دولت و تأثیر آن بر توسعه هوانوردی عمومی اظهار داشت: راه اندازی هوانوردی عمومی جز وظایف اصلی شرکت فرودگاه‌ها نیست و ما صرفاً در حال فراهم کردن زمینه اجرای آن هستیم.

وی افزود: رونق هوانوردی عمومی به عوامل متعددی بستگی دارد؛ شرکت فرودگاه‌ها به سهم خود عواملی را که می‌تواند روی توسعه هوانوردی عمومی تأثیرگذار باشد در دست بررسی دارد؛ یکی از اصلی ترین این اقدامات، اصلاح تعرفه‌ها بود.

وی ادامه داد: اپروچ اصلاح تعرفه‌ها به این سمت بود که بخش خصوصی را برای حضور در هوانوردی عمومی و ایرتاکسی ترغیب کند؛ از دیگر اقدامات شرکت فرودگاه‌ها، آماده سازی فرودگاه‌هایی است که ایرتاکسی در آنها اجرایی خواهد شد، تا اگر مکان خاصی برای ایرتاکسی نیاز است، در فرودگاه‌های متعلق به شرکت فرودگاه‌ها مهیا شود که البته در چند فرودگاه در دست اقدام داریم.

اکبری یادآور شد: از دیگر عوامل رونق ایرتاکسی، شرایط اقتصادی کشور، سرنوشت تحریم‌ها، ارتباطات با کشورهای همسایه، بحران کرونا و… است؛ اما شرکت فرودگاه‌ها در بخشی که بازیگر اصلی است، در حال ایفای نقش خود است.

وی درباره اینکه برخی فرودگاه‌های شهرهای کوچک، هواپیمای مربوط به ایرتاکسی خریداری کرده اند، گفت: فرودگاه‌های متعلق به شرکت فرودگاه‌ها، امکان خرید هواپیمای مسافری را ندارند؛ اخباری که در این خصوص درباره برخی فرودگاه‌های کوچک منتشر شده، به این معنی نیست که فرودگاه آنها را خریداری کرده اند؛ بلکه به این معناست که بخش خصوصی در این فرودگاه‌ها اقدام به سرمایه گذاری در حوزه ایرتاکسی کرده است.

دبیر انجمن ایرلاین‌ها: ایرتاکسی فرصت خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه فعالیت ایرلاین‌های ایرانی در حوزه هوانوردی عمومی و خرید ناوگان ایرتاکسی از سوی ایرلاین‌ها تصریح کرد: اصلاحاتی در زمینه تعرفه‌های خدمات فرودگاهی هوانوردی عمومی انجام شده که زمینه را برای فعالیت ایرتاکسی ها فراهم کرده است.

وی ادامه داد: اصلی ترین بخش هوانوردی عمومی، آموزش هوانوردی و همچنین پرواز هواپیماهای شخصی است؛ در خصوص ایرتاکسی هم نیاز به برخی مقررات است که سازمان هواپیمایی کشوری در حال تدوین آن است؛ اگر تدوین این مقررات تکمیل شود، کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری باشند، می‌توانند ورود کرده و فرصت خوبی است تا فرودگاه‌های کوچک هم عملیاتی شود و بهره برداری از آنها آغاز شود.

اسعدی سامانی با اشاره به برخی محدودیت‌های واردات هواپیما گفت: بخش خصوصی باید به این حوزه ورود کند و برای دستیابی به شرایط مطلوب، نیاز به گذر زمان است.

دبیر کمیته ایرتاکسی: ایرلاین‌های جدید با ناوگان زیر ۱۰۰ صندلی تشکیل می‌شود

آرمان بیات دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تعریف بنیادین هوانوردی عمومی اظهار داشت: ایرتاکسی همواره رقیب مسیرهای جاده‌ای است و اساساً این خدمات مناسب مسیرها و مقاصدی است که ایرلاین‌ها به این مقاصد پرواز ندارند یا با حداقل فرکانس پروازی پرواز می‌کنند. لذا غیر از آن، ایرتاکسی نمی‌تواند توجیه پذیر باشد مگر مشتریانی که به دنبال حفظ حریم شخصی خود باشند.

وی در خصوص ارزان بودن خدمات مسافرتی ایرتاکسی بیان کرد: قابلیت پروازی و سرعت مستقیم هواپیما، در هزینه کیلومتر پرواز این نوع خدمات، دارای اهمیت است. مشتریان باید هزینه دو لگ پروازی را پرداخت کنند و پروازهای خالی مسیر برگشت با روشی به نام Empty Leg به صورت ویژه و تخفیف دار فروخته می‌شود. اما عمده مشتریان به صورت رفت و برگشتی از این خدمات استفاده می‌کنند و در صورت انتظار هواپیما در فرودگاه برای مشتریان جهت پرواز بازگشت، هر ساعت توقف انتظاری، معادل درصدی از هزینه یک ساعت پرواز محاسبه می‌شود.

کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به استراتژی جدید صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران در توسعه حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک و هوانوردی عمومی اظهار کرد: این استراتژی که شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری در حال آماده سازی زیربنایی و زیرساختی از جهات عملیاتی و مقرراتی آن هستند، در یک برنامه ۱۰ ساله خود را نشان می‌دهد و نهایتاً منجر به تولد شرکت‌های هواپیمایی منطقه‌ای و با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ صندلی می‌شود.

انتهای پیام/

۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 8305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha