ثبت علامت تجاری بدون اخذ مجوز امکان‌پذیر شد/ کاهش زمان استعلام کسب ‌وکارها از دستگاه‌ها

رئیس مرکز پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد از ثبت یک علامت تجاری بدون اخذ مجوز خبر داد و گفت‌: براساس مصوبات هیات مقررات زدایی زمان پاسخ به استعلام برخی دستگاه‌ها برای تسهیل کسب و کار کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی فیروزی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصوبات اخیر هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار وزارت اقتصاد اظهارداشت: یکی از مصوبات مربوط به اصلاح فرآیند ثبت علائم تجاری بود که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) موظف شد ترتیبی اتخاذ کند که هر شخص برای ثبت علامت تجاری تا سقف یک علامت تجاری در یک یا چند طبقه مرتبط و برای یک دسته کالا یا خدمت، نیاز به ارایه هیچ مجوزی اعم از مجوز تاسیس با بهره برداری یا امثالهم نداشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد گفت:‌ در راستای ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه (مصوب ۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران)، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) باید ضمن درج عبارت الزام به عدم عرضه کالاهای مورد نظر در داخل کشور در فرم اظهارنامه تقاضای ثبت (خوداظهاری)، شرط ارایه کارت بازرگانی را حذف کند.

وی در مورد سومین بند مصوبه مربوط به علائم تجاری بیان داشت:‌ به منظور تسریع در رسیدگی به اعتراضات واصله به کمیسیون ماده ۱۷۰ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال ۱۳۸۷ در خصوص اظهارنامه های ثبت علائم تجاری، طرح های صنعتی و سه مقرر شد کارگروهی با حضور سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی)، معاونت حقوقی رییس جمهور و دبیرخانه هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تشکیل و نسبت به تعیین زمان های مقرر بدون در نظر گرفتن مواعد و مهلت های قانونی، پیشنهاد لازم را ارایه دهد. همچنین با توجه به انباشت قابل توجه پرونده ها در این حوزه، مقرر شد مکاتبه لازم از سوی دبیرخانه هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دیگر مراجع به منظور فراهم کردن امکانات و منابع لازم برای تسریع در رسیدگی و کاهش زمان آن انجام شود.

تکالیف دستگاه‌ها برای ارائه مجوز به متقاضیان

وی با بیان اینکه وزارت نیرو (شرکت آب منطقه ای) مکلف است به استعلامات صدور مجوز ساخت و بهره برداری سازه ها و تاسیسات ساحلی و دریایی طی ۵ روز کاری پاسخ دهد، تصریح کرد: همچنین سازمان بنادر و دریانوردی مکلف است عبارت اخذ اختیاری را در درگاه ملی مجوزهای کشور G۴B.ir برای مجوز با عنوان «موافقت اولیه با جانمایی احداث سازه ها و تاسیسات دریایی» قید کند.

به گفته فیروزی، طبق یکی از مصوبات، سازمان حفاظت محیط زیست (ادارات کل استانی) مکلف است در راستای پاسخ به استعلام سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با طرح هایی که در سطح استانی هستند، سقف زمانی حداکثر ۱۵ روز و طرح هایی که مستلزم تهیه گزارش EIA هستند، سقف زمانی قانونی ۲ ماه را رعایت نماید.

وی ادامه داد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است، به منظور ایجاد وحدت رویه در استان ها در ارتباط با پاسخ به استعلامات، شیوه نامه استاندارد، مستدل، شفاف و غیرقابل تفسیر را تدوین نماید و حداکثر ظرف مدت ۲ ماه به دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ارسال کند. همچنین گزارش مربوط به پهنه های حساس زیست محیطی را حداکثر ظرف مدت یک ماه به دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ارسال نماید.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش زمان رسیدگی به استعلام‌ سازمان‌های به یکدیگر خاطرنشان کرد:‌در همین راستا سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور (ادارات کل استانی) مکلف است به استعلامات صدور مجوز ساخت و بهره برداری سازه ها و تأسیسات ساحلی و دریایی طی ۷ روز کاری پاسخ دهد. این زمان بدون احتساب زمان عقد قرارداد اجاره موضوع ماده ۷ قانون اراضی مستحدث و ساحلی مصوب ۱۳۵۴ است. 

استعلام از شیلات برای مجوزهای تاسیسات ساحلی حذف شد

وی به بندهای دیگر مصوبات پرداخت و گفت:‌ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فرماندهی دریابانی) مکلف است به استعلامات صدور مجوز ساخت و بهره برداری سازه ها و تأسیسات ساحلی و دریایی طی ۷ روز کاری پاسخ دهد.  استعلام از سازمان شیلات ایران (ادارات کل استانی)، از لیست استعلامات سازمان بنادر و دریانوردی برای مجوز ساخت و بهره برداری از سازه ها و تأسیسات ساحلی و دریایی خارج می شود. سازمان شیلات ایران باید فهرست بنادری را که خواهان صدور مجوز موقت برای آنها می باشد، حداکثر ظرف ۲ هفته به دبیرخانه هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ارسال کند.

فیروزی با بیان اینکه استعلام از گمرک جمهوری اسلامی ایران ادارات کل استانی، از فهرست استعلامات سازمان بنادر و دریانوردی برای مجوز ساخت و بهره برداری از سازه ها و تأسیسات ساحلی و دریایی خارج می‌شود، تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی (ادارات کل استانی) مکلف است به استعلامات صدور مجوز ساخت و بهره برداری سازه ها و تأسیسات ساحلی و دریایی طی ۵ روز کاری پاسخ دهد. 

این مقام مسئول در مورد صدور مجوز تغییر کاربری برای شناورهای سنتی توسط سازمان بنادر و دریانوردی، خاطرنشان کرد: مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک گزارش تفصیلی از موضوع (با بیان طرح موضوع، وضعیت فعلی چالش ها، پیشنهادات و راه حلها) به منظور طرح و بررسی در هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، به دبیرخانه هیئت مزبور ارسال کند.

فرآیند ثبت اختراع نرم‌افزار اصلاح شد

به گفته دبیر هیئت مقررات زدایی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق های بازرگانی استانی) ترتیباتی اتخاذ نمایند که ظرف مدت یک ماه تعدادی کارشناس مناسب با حجم اظهارنامه های ثبت علائم تجاری هر استان با تشخیص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) در این اتاق ها استقرار پاینده تا پس از آن دریافت و ثبت این اظهارنامه ها در استان ها توسط کارشناسان آموزش دیده صورت پذیرد. مسئولیت آموزش این افراد بر عهده مرکز مالکیت معنوی خواهد بود.

وی یکی دیگر از مصوبات را مربوط به اصلاح فرایند ثبت اختراع نرم افزارهای رایانه‌ای دانست و افزود:  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) مکلف است در ارتباط با نرم افزارهای رایانه ای که مشمول ثبت حق اختراع هستند از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استعلام نماید. در صورت عدم پاسخ وزارت مذکور ظرف مدت زمان ۱۵ روزه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) می تواند از مراجع دیگر طبق اختیارات قانونی خود استعلام کند. همچنین فرآیند اخذ پروانه استاندارد نیز تحت شرایطی تسهیل شد.

۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 8720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha