۴۰درصد صرفه جویی ارزی با تولید داخلی گیربکس/ می‌توانیم دنده‌های گیربکس دو کلاچه تولید کنیم

منصوری، مدیرعامل سابق ساپکو با اشاره به اینکه راه اندازی مرکز پژوهش‌های گیربکس ایران خودرو کمک بزرگی به داخلی سازی این بخش از خودرو می‌کند، گفت: از نظر قیمت گیربکس‌های تولید داخل معادل ۶۰ درصد قیمت نسخه خارجی است و این موضوع از ارزش افزوده خوبی که ایجاد می شود حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛  به تازگی خبری در خصوص ایجاد مرکز نوآوری و پژوهش‌های گیربکس با همکاری ایران خودرو، ایدرو و صندوق بازنشستگی صداوسیما شکل گرفته است. این موضوع شاید اولین سوالی که  ایجاد کند این هست که تعداد گیربکس‌های موجود در صنعت خودرو چقدر است؟ در سابقه ۶۰ ساله این صنعت چه مقدار تنوع برای این قطعه مهم که اساسی ترین جز پلت فرم بوده ایجاد شده است؟ سیستم انتقال قدرت یا گیربکس همواره پاشنه آشیل صنعت خودرو بوده است؛ هرچند که در یک  سال اخیر اقداماتی برای تولید محصولات جدید شکل گرفته، اما در خصوص آن تاکنون جزئیاتی منتشر نشده است. برای پاسخ به این سوالات به سراغ منصور منصوری، مدیرعامل سابق ساپکو رفتیم که با وی را در ادامه خواهید خواند.

* هفته گذشته خبری مبنی بر آغاز به کار مرکز پژوهش‌های گیربکس منتشر شد؛ به نظر شما این مرکز می‌تواند چه کمکی به صنعت خودرو کند؟
گیربکس به عنوان یکی از مجموعه‌های بسیار مهم شناخته می شود که از نظر سیستمی نیز بخواهیم در نظر بگیریم سالیان سال هست که کمتر به آن توجه شده و فقط ایران خودرو یک گیربکس پنج سرعته پژو را داشت و برای محصولات استفاده می‌کرد. گیربکسی که برای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو استفاده می‌شد فقط یک ساختار و تکنولوژی قدیمی داشت، تکنولوژی گیربکس مذکور حداقل متعلق به ۳۰ سال پیش بود.

به تازگی یک گیربکس شش سرعته را نیرومحرکه با الگو برداری (بنج مارک) از گیربکس‌های جدید با تکنولوژی بالا طراحی و تولید کرد. از همین رو مرکز تکنولوژی که راه‌اندازی می‌شود کمک به طراحی و تامین نیاز گیربکس‌های نسل جدید کرده که از نسخه اتوماتیک استفاده می‌شود.
ایران خودرو به کمک نیرومحرکه نقشه راه گیربکس را تدوین کرد، تمام این اقدامات که از سوی نیرومحرکه انجام می‌شود و براساس آن راه است. ابتدا گیربکس شش سرعته را طراحی و تعریف، سپس گیربکس اتوماتیک اقتصادی، در نهایت نیز به گیربکس دو کلاچه یا دی سی تی ختم می‌شود.
این تکنولوژی‌ها باید نهادینه و دانش فنی آن ایجاد و اخذ شود. برای دست یابی به این هدف نیرومحرکه با جهاد دانشگاه شریف قرار دادی برای طراحی و تولید تی سی یو (TCU) یا همان واحد کنترل الکترونیکی گیربکس منعقد کرده است. آن چیزی که مشتریان از خودرو برای راحتی سفر و کاهش مصرف سوخت و عوامل موثر برای آن می‌خواهند در این مرکز پژوهش‌های گیربکس محقق خواهد شد.

* اشاره کردید که با آغاز به کار مرکز پژوهش‌های گیربکس زمینه داخلی سازی این بخش از خودرو، توسعه و تولید نسل‌های جدید آن فراهم شده است، با این شرایط به نظرتان چه مقدار امکان صرفه جویی اقتصادی وجود دارد؟
با توجه به داخلی سازی که صورت گرفته و عملیات ریخته گری قطعات (فورج)، دنده زنی و مونتاژ گیربکس در نیرو محرکه صورت می گیرد. از نظر قیمت گیربکس‌های داخلیی معادل ۶۰ درصد قیمت خارجی بوده که به همین دلیل ارزش افزوده خوبی را به ارمغان خواهد آورد.
بر اساس اطلاعات موجود نیرومحرکه در پروژه شاهین سایپا نیز تامین قطعات این خودرو را هم در دستور کار قرار داده است. در همین راستا تمام طراحی قالب‌ها، مراحل نمونه‌سازی، تست‌ها و... را انجام داده است.

* حال صنعت خودرو خوب نیست و همه هم از این موضوع اطلاع دارند، با این حال هر ازگاهی خبرهایی در خصوص این صنعت شنیده می شود که در عمل نتیجه‌ای در بر ندارد؛ با توجه به سابقه فعالیتتان در مجموعه ساپکو ایران خودرو واقعا این مرکز شکل گرفته است؟
بله، در نیرومحرکه مرکز پژوهش‌های گیربکس ایجاد شده است. تمام مراحل سرمایه گذاری و جذب مهندسان جدید انجام شده است.
در همین راستا حتی قراردادهایی با شرکای خارجی و جهاد دانشگاهی شریف داریم و اولین خروجی این مرکز نیز همین گیربکس شش سرعته بوده که نیرومحرکه به کمک ایران خودرو انجام داده است. در فاز بعدی شاهد تولید گیربکس های اتوماتیک در ابتدای سال آینده خواهیم بود.

* یکی از مشکلات تولید گیربکس‌های اتوماتیک در کشور، عدم تولید قطعاتی مانند شیرهای هیدرولکی و الکترونیکی و تورک کانورتور است، برای طراحی و تولید این قطعات چه کردید؟
بله همانطور که اشاره کردید در گیربکس های اتوماتیک که شیرهای برقی، تورک کانورتور و... وجود داشته و زیرساخت تست و تولید آن را نداشتیم. از همین رو با تکنولوژی‌های جدید به تولید گیربکس‌های دوکلاچه ورود کردیم، از نظر تولید قطعات مشابه یک دیگر هستند. با مقداری سرمایه گذاری می‌توانیم دنده‌های گیربکس دو کلاچه را تولید کنیم.

این گیربکس یکی از بهترین گیربکس های اتوماتیک است که نیرو محرکه بتواند آن را تولید کند. تنها موضوعی که داریم عملگرهای برقی و هیدرولیکی با واحد کنترل الکترونیکی آن یا همان تی سی یو است که برای این قطعات نیز برنامه ریزی شده است. البته این موضوع حائز اهمیت است که در این گیربکس‌ها تورک کانورتور و شیرهای برقی را نداریم.

* جدا از بحث داخلی سازی قطعات خودرو، یکی از مشکلاتی که همواره با آن مواجه هستیم موضوع کالیبره شدن قطعات یا کالیبراسیون است که در نبود آن عمر مفید یا حتی عملکرد قطعات کاهش می یابد؛ برای رفع آن چه کردید؟
برای کالیبراسیون مرکزی در ایپکو وجود دارد و به دنبال انجام آن برای انطباق بین موتور گیربکس است؛ علاوه بر اینکه مرکز تحقیقات ایران خودرو در این زمینه اقداماتی انجام داده، ایپکو نیز با همکاری نیرو محرکه عهده دار این وظیفه شده است. ایپکو به کالیبراسیون تمام کنترل یونیت ها و سیستم های دیگر ورود کرده که عملکرد خودرو به سطح مورد نظر برسد. این مورد سبب می‌شود استانداردها را به خوبی پاس و رضایتمندی برای مشتریان داشته باشد. در همین راستا نیز حدود ۱۰ نمونه گیربکس خریداری و آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به طراحی که انجام می شود شرکای خارجی نیز برای صحه گذاری ورود کردند.

* با توجه به اینکه برای مقطعی به عنوان مدیرعامل ساپکو فعالیت داشتید، بفرمایید چه تعداد قطعه ساز در این پروژه دخیل بوده و زنجیره تامین چگونه باید فعالیت کند؟
زمانی که پروژه گیربکس شش سرعته تعریف شد، حدود ۸۵ درصد قطعات تغییر کرد. بسیاری از قطعات و مجموعه‌ها دستخوش تغییر شد، زیرا باید دوباره طراحی می شدند. با توجه به اینکه ممکن است نیرومحرکه نخواهد تمام قطعات را به تنهایی تامین کند زنجیره تامین ورود کرده است.
برای دستیابی به این هدف حدود ۳۵ سازنده وارد این پروژه شدند،  هر کدام از سازندگان مجبور شدند سطح تکنولوژی و استاندارد قطعات خود را افزایش دهند. این موضوع سبب رشد و ارتقا سازندگان شده است. با توجه به اقداماتی که مرکز تحقیقات ایران خودرو پیش رو دارد و تارا به عنوان یک محصول با تکنولوژی بالا در دستور کار قرار دارد؛ سازندگان و زنجیره تامین رشد خواهند کرد.
براین اساس مشتریان از نظر راحتی، ایمنی و مصرف سوخت پایین تر رضایت مندی خواهند داشت. این موضوع می تواند سبب تولید محصولات جدید و با کیفیت در ایران خودرو و سایپا شود.

۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 11346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha