امسال رکورد تولید لوازم‌خانگی پس از انقلاب شکسته خواهد شد

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش‌های به عمل آمده، با وجود تداوم تحریم‌ها و شیوع کرونا، امسال رکورد تولید لوازم‌خانگی پس از انقلاب شکسته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، «کیوان گردان» امروز (چهارشنبه) در نشست هم‌اندیشی صاحبان صنایع با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تدوین راهبرد صنعت لوازم‌خانگی ایران در افق ۱۴۰۴، افزود: برای امسال رشد ۳۰ درصدی تولید و دستیابی به رکورد تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی پیش‌بینی شده بود، اما تا پایان ۱۰ ماهه امسال محقق شد.

وی تصریح‌کرد: این صنعت با وجود همه تحریم‌ها و مشکلات توانسته در دو سال و نیم گذشته با قاطعیت به حرکت رو به رشد خود ادامه دهد، البته با ممنوعیتی که در واردات لوازم‌خانگی اعمال شد آحاد مردم نیز با همکاری و حمایت از این صنعت، رشد آن را رقم زدند.

گردان به بازار ۳۷ میلیارد دلاری لوازم خانگی در کشورهای همسایه و منطقه و ظرفیت پنج میلیارد دلاری بازار داخلی اشاره کرد و گفت: تلاش می شود با فراهم سازی شرایط، سهم بیشتری از این بازار را به کشورمان اختصاص دهیم.

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت توضیح ‌داد: تهیه و تدوین سند راهبردی برای افق ۱۴۰۴ در دست اقدام است که فارغ از تغییر و تحول دولت‌ها به ادامه مسیر بپردازد.

در این جلسه فعالان صنایع لوازم خانگی خواستار رفع مسائل و مشکلات تولید در وهله نخست و سپس توسعه صادرات شدند. به اعتقاد آنان، الگوی توسعه مناسب برای این صنعت، حمایت از صنایع کوچک و متوسط (SME)‌ است.

فعالان صنایع لوازم خانگی همچنین، بر لزوم بهبود شاخص های اقتصادی تاکید کردند و رقابت سالم و شفاف صنایع، رشد طبیعی شرکت‌های برتر و جلوگیری از ایجاد رانت‌های احتمالی را با تهیه و تدوین این سند راهبردی خواستار شدند.

آمار ۹ ماهه لوازم خانگی

 بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۵۹.۱ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

در این مدت، کارخانجات داخلی ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (تولید ۵۷۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون) رشد ۵۷.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تولید یخچال و فریزر به عنوان یکی دیگر از اقلام اصلی و پر مصرف لوازم‌خانگی در کشور در این مدت به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. تولیدی که در مقایسه با ۹ ماهه ۹۸ رشد ۲۸.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال، تولید کولر آبی در ۹ ماهه امسال افت ۸.۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد و به ۷۸۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 11986

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha