انتقاد تند رئیس شورای رقابت از رئیس سازمان بورس درباره عرضه خودرو

رئیس شورای رقابت با انقاد از اظهارات رئیس سازمان بورس درباره قیمت گذاری خودرو گفت: بیشتر محصولات عرضه شده در بورس در دست دلالان است و باید فاتحه قیمت منصفافه را خواند!

به گزارش پایگاه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس پرس، رضا شیوا در واکنش به اظهارات اخیر محمد علی دهقان دهنوی که فروش خودرو به صورت قرعه کشی را مضحک و قیمت گذاری دستوری را غیر قابل قبول دانسته به تسنیم گفت:  شورای رقابت بعنوان نهادی فراقوه ای از بخش خصوصی، دولت و نمایندگان مجلس تشکیل شده است. به نظر می رسد وی آشنایی با بازار خودرو نداشته باشد که چنین اظهارات غیرکارشناسانه ای را مطرح کرده است.

وی افزود: دهنوی باید پاسخ دهد چرا با محاسبات غیرمنطقی سهام شرکت ها، اوضاع بورس را به چنین وضعیتی رسانده و به جای ساماندهی بازار سرمایه به فکر قیمت خودرو افتاده است؟ طبق بررسی ها، قیمت کالاهایی که در بورس عرضه می شود حتی بیش از بازار بوده و مصرف کنندگان واقعی به ندرت می توانند نسبت به خرید کالا اقدام کنند و بیشتر محصولات در دست دلالان است!

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت گذاری دستوری موجب شد به مصرف کننده ها در خرید خودرو اجحاف نشود. در شرایطی که واردات خودرو آزاد بود و دستورالعمل قیمت گذاری خودرو وجود نداشت خودروسازان در قالب طرح های ویژه در تلاش برای فروش محصولات بودند اما مردم تمایلی به خرید نداشتند.   اگر رگولاتورها به بازار انحصاری ورود پیدا نکنند، قیمت های غیرمنطقی و غیرمنصفانه ای برای محصولات تعیین می شود.

شیوا گفت: در بازار انحصاری خودرو، تقاضا بیشتر از عرضه است و اگر می خواستیم براساس هزینه تمام شده محصولات، قیمت ها را تعیین کنیم قیمت خودرو دو برابر مبلغ کنونی می شد. وظیفه شورای رقابت جلوگیری از اقدامات انحصارگرایانه است.

وی افزود: مخالف عرضه خودرو در بورس هستم. چرا که در این صورت باید فاتحه قیمت منصفافه آن را خواند. کدام کالا امروز در بورس با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد که در آینده خودرو بخواهد بفروش برسد. در نهایت باید به دهنوی بگویم " اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی! "

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 12372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha