روحانی: هیچ کس روایت واقعیات کشور را تحریف نکند

رییس جمهوری با بیان این که روایت واقعیات کشور را هیچ کس در تاریخ تحریف نکند، اظهار داشت: ما با یک جنگ مواجه هستیم این واقعیت است که هر کس این را نگوید منکر واقعیت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی در شصتمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: ما می‌دانیم که شرایط کشور باید حداقل به دو دوره تقسیم کنیم؛  قبل از سال ۹۷  شرایط ما شرایط نسبتا عادی توام با فشار بود، اما در عین حال ما توانستیم تا حدی از این مسیر عبور کنیم و شرایط کشور مناسب بود.

وی افزود: اگر سال ۹۴ تا پایان ۹۶ را مقایسه کنیم چه در رشد اقتصادی، تورم و اشتغال واقعا آمار و ارقام افتخارآمیز است. در این سه سال تورم ما ۱۰ درصد بوده است، برخی از سال‌ها تورم تک رقمی بوده است. در سال ۹۵ و ۹۶ تورم ما تک‌رقمی بود. حتی در ماه‌های اولیه سال ۹۷ هم تورم تک رقمی را ادامه می‌دادیم و کشور به خوبی اداره می شد

رییس جمهوری تاکید کرد: خواهش می‌کنم روایت واقعیات کشور را هیچ کس در تاریخ کشور تحریف نکند، در آن چند سال ما شرایط مناسبی داشتیم،  حدود ۷۵۰ هزار و در یک فصل ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم، در طول سال‌های دراز در گذشته بی‌سابقه بود که در فصلی بتوانیم بیش از ۷۰۰ هزار اشتغال خالص داشته باشیم.

وی  ادامه داد: ما تورم را از تورم بالا به تورم تک رقمی رساندیم. در مساله رشد اقتصادی در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که در تاریخ ما کم نظیر است اما در عین حال ما با یک جنگ مواجه هستیم. این واقعیت است که هر کس این را نگوید منکر این واقعیت شده و کذب و دروغ بزرگ در تاریخ گفته است.

روحانی اظهار داشت: ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم یعنی آدمی که نه پیمان نه به قانون نه به عهد و اصول انسانی معتقد نبود، این آقا آمد در کاخ سفید آمریکا و برخلاف همه اصول، قوانین و تعهدات بین المللی ناگهان از یک توافق هفت‌جانبه خارج شد و یک تحریم شدید علیه ایران وضع کرد و ایران را در شرایط حصر قرار داد که این شرایط یک شرایط خاص بود.

 می‌گفتند تورم ایران ونزوئلایی می‌شود

 رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد و درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و سال ۹۸ انجام داد، تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل کردیم و تورم شروع به کاهش کرد. 

وی ادامه داد: تورم قدم به قدم و نقطه به نقطه شروع به آرامش کرد که تا آخر سال ۹۸ با موضوع دیگری به نام کرونا مواجه شدیم اگر کرونا نبود باز هم این روند ادامه پیدا می‌کرد و شرایط بهتری داشتیم.

روحانی با اشاره به آمار ارائه شده در گزارش بانک مرکزی اظهار کرد: براساس این آمار به طور متوسط در سال‌های قبل ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. متوسط درآمد نفتی ما به یک پنجم کاهش یافت که این‌ها در واردات و قیمت ارز تاثیر ‌می‌گذارد و دست بانک مرکزی برای عرضه نیما خالی است و باید تعدیل کند.

رییس جمهوری با بسیار عجیب و غریب خواندن شرایط، هدف تحمیل‌کنندگان جنگ را فرو پاشی اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: آنها موفق نشدند و اقتصاد ایران به روند خود ادامه داد که البته کاهشی شد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کاهشی و رنج و مشکلات مردم بیشتر شد.

پنج‌شنبه‌های افتتاح پرچمی بود که برافراشته شد

روحانی گفت: وقتی ۴۵ میلیارد دلار واردات مواد اولیه و ضروری ناگهان ۳۶ میلیارد دلار می‌شود، معلوم است که به مردم فشار می‌آید؛ وقتی به دلیل تحریم ناگهان واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم حتما بر مردم تاثیر می‌گذارد. ما به خاطر شرایط تحریم این کار را کردیم و در شرایط عادی چنین نمی‌کردیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: با این همه در این شرایط اقتصاد سرپا است و به حرکت خود ادامه می‌دهد و افتتاح پنجشنبه‌های ما پرچمی بود که برافراشته شد و رایتی بود که به اهتزاز درآمد و این رایت به دنیا اعلام کرد که آمریکا شکست خورد و طرح آمریکا نادرست بود . 

وی با اشاره به افتتاح‌ روز یکشنبه گذشته، گفت: سرمایه‌گذاری مجموع این افتتاح‌ها ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است و این شوخی نیست که یک طرح عظیم انجام و نصف کشور متحول می‌شود. با انتقال آب خلیج فارس و شیرین‌سازی آب، استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان از آن استفاده می‌کنند و بخش اعظم کشور در شرق متحول می‌شود و ما این کار را در شرایط تحریم و فشار انجام داده‌ایم. 

روحانی با اشاره به گازرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: در این دولت بود که این مناطق دارای گاز شدند. در این دولت بود که بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت یافت و راه آهن چابهار به زاهدان در همین دولت شروع شد و بخش‌هایی از آن در آینده افتتاح می‌شود.

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 12504

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha