دولت نمی تواند دربرابر واردات خودرو تا ابد مقاومت کند/واردات خودرو از سال ۱۴۰۱ آزاد می‌شود/کشورهای جنگ زده اطراف ما هم حاضر به خرید کالای ایرانی نیستند!

کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: دولت نمی تواند دربرابر واردات خودرو تا ابد مقاومت کند چرا که به دلیل عدم ایجاد رقابت هم به ضرر مصرف کننده است هم تولید کننده ما از نرم های جهانی به شدت عقب می ماند که البته افتاده است! لذا تصور می‌کنم واردات خودرو آزاد می‌شود اما احتمالا ورود خودرو به کشور در سال  ۱۴۰۱ خواهد بود بنابراین گمان نمی کنم در سال  ۱۴۰۰ شاهد واردات خودروهای خارجی به کشور باشیم.

به گزارش  گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، صنعت خودرو اگر به درستی مدیریت می شد باید یکی از پیشتازترین صنعت های کشور در صادرات و تامین نیازهای داخلی می بود، اما به دلایل مختلفی صنعت خودروی ایران نه تنها توان صادراتی ندارد بلکه به یک صنعت ورشکسته ای تبدیل شده که اقتصاد ایران را دچار چالش کرده و تورم سنگینی را به اقتصاد تحمیل کرده است. فربد زاوه در گفت وگو با رادار اقتصاد دراین بحث به مواردی از قبیل آزاد سازی واردات خودرو و مزیت های آن، راهکارهای مورد نیاز برای توسعه صنعت خودرو و نوع نگاه دولت سیزدهم به صنعت خودروی کشور پرداخته که ماحصل آن در ادامه بحث آمده است.

فربد زاوه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع آزاد سازی واردات خودرو و مباحثی حول محور توافق برجام درباره این موضوع گفت: سابقه نشان می‌دهد در ایران به دلیل کاهش ارزش پول ملی و نگرانی از افزایش این کاهش، مردم تا پولی ونقدینگی در دست داشته باشند بیش از اینکه به فکر سرمایه گذاری در تولید باشند، به این دلیل که تولید درایران سودآور نیست، لذا به فکر سوداگری هستند، بنابراین سرمایه های خود را خرج سوداگری می کنند.

 وی دراین باره افزود: بنابراین  بعید نیست در صورت لغو یا تعلیق تحریم ها، به هر حال اگر گشایش برجامی و سیاسی برای کشور ایجااد شود، به مراتب شاهد واردات کالاهای مختلف به کشور حتی بیشتر از گذشته خواهیم بود، حتی واردات کالای لوکس به دلیل ثروت های باد آورده ای که اینک برای واردات کالای لوکس تقاضای زیادی وجود دارد، بنابراین می توان حدس زد آنقدر واردات خواهیم داشت به حدی که پول و ارزهای آزاد شده کشور تمام شود.

فربد زاوه دراین باره تصریح کرد: به این علت قاطعانه بر واردات کالای لوکس و غیر لوکس به صورت بی ضابطه و بی قاعده تاکید می کنم چرا که ما در پنجاه سال گذشته موارد و تجربه های متعددی در این حوزه داشته ایم، که هر بار تجربه شده، مورد انتقاد قرار گرفته اما باز هم مسوولین کار خود را کرده اند، یعنی زمنیه های حراج منابع پولی و ارزی کشور را فراهم کرده اند و کشور را با این بی تدبیری ها دچار مشکل کرده اند.

کارشناس بازار خودرو گفت: واردات کالاهای لوکس مثل خودروهای لوکس حتما تا زمانی ادامه می یابد که ارز داشته باشیم. به عبارت دیگر واردات کالاهای لوکس مثل خودروهایی که همه مردم حتی طبقه متوسط نمی توانند سوار شوند بستگی به حجم منابع ارزی و توزیع دارد، اینکه چقدر منابع ارزی ما آزاد ودر دسترس قرار می گیرد.

فربد زاوه در پاسخ به این سوال که از نظر شما آیا امسال شاهد آزاد سازی واردات خودرو برای ایجاد رقابت در بین خودروسازان کشور خواهیم بود گفت: به هر حال دولت نمی تواند دربرابر واردات خودرو تا ابد مقاومت کند چرا که به دلیل عدم ایجاد رقابت هم به ضرر مصرف کننده است هم تولید کننده ما از نرم های جهانی به شدت عقب می ماند که البته افتاده است! لذا تصور می‌کنم واردات خودرو آزاد می‌شود اما احتمالا ورود خودرو به کشور در سال  ۱۴۰۱ خواهد بود بنابراین گمان نمی کنم در سال  ۱۴۰۰ شاهد واردات خودروهای خارجی به کشور باشیم.

وی در خصوص مزیت های آزاد سازی خودرو گفت: آزاد سازی واردات خودروهای خارجی باعث ایجاد رقابت در بازار خودرو می شود، ضمن اینکه نباید از مساله ارز بری برای واردات خودرو نگران باشیم، مساله مهم این است که نباید منابع ارزی کشور  بی رویه و بدون برنامه هزینه شود، بی برنامگی برای اقتصاد کشور یک سم مهلک است، لذا بهترین برنامه ای که دولت بعدی برای اقتصاد ایران می‌تواند داشته باشد این است که رابطه بین الزام تولید کننده و برای فروش داخلی و الزام مصرف کننده برای خرید داخلی برای تولیدات ایرانی را حذف کند، یعنی تولیدکننده داخلی باید تلاش کند جنس خود را در بازار داخلی بفروشد و مصرف کننده ایرانی هم از هر کجا که مایل بود خودروی خود را خریداری کند، بنابراین این موضوع تاثیر چندانی درارز بری به جا نمی گذارد،ضمن اینکه اتفاقاً تحریم پذیری به خاطر این است که ما کالاهای عرضه شده در بازار جهانی نداریم اگر ما ارزی برای واردات کالا نداریم ارز باید ۶۰ هزار تومان بشود اصراری نیست که همه چیز حتی نرخ ارز دستکاری شده باشد، اگرشرایط و وضعیت اقتصادی خوب باشد، انحصار از بین برود و رقابت تنگاتنگی با صنایع به روز جهان داشته باشیم همین موضوع ضامن ارز آوری کشور می شود اما وقتی  قیمت سرکوب می شود، هنگامی که تولید کننده ملزم به عدم صادرات یا صادرات با قیمت پایین می شود یا کیفیت آنقدر پایین است که کشورهای جنگ زده اطراف ما حاضر به خرید کالای ایرانی نیستند نمی توانیم انتظار رشد اقتصادی و ارز آوری داشته باشیم.

 فربد زاوه در خصوص تاثیر گذاری ممنوعیت صادرات در اقتصاد ایران هم گفت: موضوعی که مسوولین ما خوب بلدند ممنوعیت صادراتی ایجاد کردن هر روز در یک بازار است اعم از بازار گوجه تا پیاز. در هفته های گذشته رسما سه هزار تن هندوانه یعنی مصرف ده سال  چهار میلیون خانوار با آن حجم آبی که مصرف شده با سوء تدبیر وزارت جهاد و وزارت صمت دور ریخته شد، به این دلیل که وقتی در داخل به فروش نمی رسد و اجازه صادرات هم داده نمی شود راهی به غیر از دور ریختن منابع کشور پیش پای کشاورز وجود ندارد؟ آن وقت اینگونه می خواهند مصرف آب یا امنیت غذایی مردم را با رنجاندن کشاورزان تامین کنند.  این ها اشکالات مهمی در اقتصاد ماست که نه در صنعت خودرو، بلکه در همه صنعت ها و حرفه ها دیده می شود، اشکالاتی که ناشی از بی سیاستی و تدبیر غلط است، همین بی تدبیری ها باعث شده محصولاتی که در ایران تولید می شود قابلیت ارتقای کیفیت نداشته باشند، همین دو شرکت خودروسازی دولتی ما با ضرب و زور حمایتهای دولتی سر پا مانده اند، در حالی که ارزش آنها ۶۰ هزار میلیارد تومان است اما ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند، یعنی سه برابر ارزش خود بدهکار هستند، این ها به دلیل عدم ایجاد رقابت وانحصاری کردن بازار به دلیل توزیع رانت های مختلف است در حالی که اگر به شرکت های خصوصی و سرمایه داران مجوز ساخت خودرو داده می شد صنعت خودروسازی ایران الان سرآمد بود.

زاوه در انتها تصریح کرد: مسوولان ما باید به این موضوع مهم برسند که زور و فشار ودستور در هیچ جای دنیا هیچ صنعتی را به روز و پیشرفته و جهانی نکرده است، هر گونه پیشرفتی در جهان حاصل تفکر است و اصولا رشد و شکوفایی و توسعه بر مبنای فکری و عقلانی و قرار گرفتن در بهترین مسیر ایجاد می شود نه فشار ودستور!  اگر دولت آینده باز هم به زور وام و تزریق پول و چاپ پول دنبال سر پا نگاه داشتن صنعت خودرو و تداوم قیمت گذاری های دستوری، عدم واردات و عدم خصوصی سازی این بخش به صورت کلی باشد در سال های آینده تورم آنقدر افزایش می یابد که نه تنها نمی توانیم ماشین بخریم، بلکه گوجه هم نمی توانیم بخریم!

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 15729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha