تحلیل وضعیت این هفته بازار فولاد و پیش بینی اوضاع هفته پیش رو

در هفته ای که گذشت معاملات با اندکی کاهش در بازار مقاطع آغاز شد اما رشد نرخ ارز مجال منطقی شدن قیمت محصولات فولادی را نداد،. در نهایت هم بازار با شیب ملایم رو به بالا حرکت کرد هرچند برخی از مبادی در اغلب روزها از دادن قیمت خودداری کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فولادبان در آخرین ماه تابستان هم قیمت محصولات فولادی داغ بود. به عنوان مثال از ۳ شهریور تا ۳ مهر میانگین قیمت میلگرد ۱۰ آجدار در بازار آزاد بیش از ۳۲۰۰ تومان معادل ۳۴ درصد رشد کرده است.همچنین از سوم شهریور تا سوم مهر متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد بیش از ۳۱۵۰ تومان معادل ۳۴ درصد گران‌تر شده است. 

در هفته ای که گذشت معاملات با اندکی کاهش در بازار مقاطع آغاز شد اما رشد نرخ ارز مجال منطقی شدن قیمت محصولات فولادی را نداد،. در نهایت هم بازار با شیب ملایم رو به بالا حرکت کرد هرچند برخی از مبادی در اغلب روزها از دادن قیمت خودداری کردند.

اما در هفته آینده هم متغییر تاثیرگذار قیمت ارز است. برخی معتقدند خط و نشان های بانک مرکزی برای صرافان نشان می دهد که خزانه اسکناس بازارساز برای تزریق و تعدیل قیمت ها ضعیف شده و با توجه به عدم تغییر شاخص های کلانی که می توانند باعث کنترل قیمت دلار شود از جمله بازگشت ارز حاصل از صادرات، کاهش نقدینگی و تورم یا کسری بودجه دولت، پس دور از ذهن نیست که دلار در هفته آتی نرخ تاریخی ۳۰ هزار تومان را بشکند.

در مقابل برخی به خبر رویترز در مورد افزایش صادرات نفت ایران استناد می کند، یا معتقدند دولت نوسان لازم را از بازار ارز گرفته و دوباره برای جمع کردن اسکناس نرخ را پایین می آورند و دلار دوباره به حدود ۲۵ هزار تومان بر می گردد.

از سوی دیگر متغییر دوم بازار یعنی قیمت صادراتی شمش بعد از یک دوره سیر صعودی تقریبا به ثبات نسبی رسیده و بعید است در هفته پیش رو با توجه به عوامل موثر در بازارهای بین المللی از جمله تعطیلی هشت روزه برخی تولیدکنندگان فولاد افزایش جدیدی را شاهد باشیم.

در مورد بازار داخلی همه روند تامین شمش و معلاملات بورس کالا روند بهتری گرفته، در بخش تقاضا واقعی همچنان رکود حاکم بر صنایع نشان از ضعیف بودن تقاضا در بازار حکایت دارد، با توجه به بهبود بازار سرمایه و رونق بازار ارز و سکه تقاضای سرمایه ای هم در بازار ضعیف تر شده است.

پس در مجموع با توجه به نرخ ارز، قیمت صادراتی،معاملات بورس و بخش تقاضا می توان دو سناریو برای هفته آینده پیش بینی کرد. نخست آنکه دلار به کانال ۳۰ هزار تومان برسد در این صورت بازار محصولات فولادی هم صعودی خواهد بود ولی افزایش قیمت ها آرام تر و نسبت به دلار ضعیف تر خواهد بود، دوم آنکه دلار رنج بزند یا رو به پایین حرکت کند، در این صورت در روزهای ابتدایی هفته قیمت ها فریز شده و در ادامه کاهش قیمت ها آغاز خواهد شد.

۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
کد خبر: 1679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha