آواربـــــــرداری دولــت رئیـــسی از ویرانه‌های اقتصاد ایران چگونه ســـــرعت مــی‌گیـــــرد؟/ سیستم اجرایی کشور برای رشد تولید طـــرح تحـولی ندارد/نمی‌توان منتظر معجــــزه‌ای برای رشـــــد اقتصاد بود!

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مشکل پایه ای که اقتصاد و به تبع آن مردم از آن رنج می برند این است که سیستم اجرایی کشور برای رشد تولید و هدف گذاری اساسی اقتصاد برنامه ریزی و طرح تحولی ندارد، آنچه هم دارد عمل نمی کند و پشت گوش می اندازد. مساله مهمتری که مانع از تحقق اهداف مطلوب اقتصادی می شود عدم به کارگیری مدیران متخصص و با تجربه است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت سیزدهم اقتصادی با آوارهایی به مراتب سنگین تر از آنچه آقای روحانی در ابتدای دولت یازدهم ادعا می کرد از دولت قبل خود گرفته، روی کار می آید. آوارهایی که جمع کردن آن سخت و زمان بر است. رادار اقتصاد در این گفت و گو تلاش کرده تا راه های آوار برداری سریع اقتصادی رابا ارائه راهکارهای علمی و عملی به دولت آینده برای تسریع رشد اقتصادی مد نظر قرار دهد. مرتضی عزتی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس چند مولفه مهم و عامل اساسی در رشد اقتصاد ایران را بیان کرده که در ادامه گفت وگو آمده است.

مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه  تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد اشاره ای دارد به اصلی ترین دلایل چالش های اقتصاد ایران، وی در این باره گفت: اساسأ اقتصاد ایران به دلیل نداشتن راهبرد اساسی برای تحقق اهداف خود، رنج می برد به این دلیل که اصلی ترین هدف والایی که در اقتصاد باید مورد توجه قرار می گرفت، علی رغم تاکیدات فراوان بر آن و نامگذاری سال های مختلف به این نام از سوی مسوولین کنار گذاشته شد و فقط در حد حرف و شعار باقی ماند.

وی درباره هدف اصلی اقتصاد که فراموش شده است گفت : هدف اصلی اقتصاد ما باید رشد و رونق تولید باشد، یعنی در حال حاضراصلی ترین برنامه و هدف اقتصادی کشورباید رشد و افزایش تولید باشد، موضوعی که اگر به منصه ظهور برسد می توانیم به اهداف موفقیت آمیز مورد نظر دراقتصاد دست بیابیم. اهدافی مثل کاهش تورم، بیکاری و فقر در جامعه که مشکلات بسیاری از مردم را حل و فصل می کند واعتراضات به مسائل اقتصادی را به شدت کاهش می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از مسوولین اجرایی وتیم اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: بیشتر مشکلات اقتصادی کشور ناشی از عدم توجه به تولید است، یعنی این موضوع در نظر گرفته نشده که کمبود تولید چه عوارضی برای داخل و در بحث صادرات نیز چقدر مانع رشد اقتصاد می شود. وقتی تولید کم شود در نتیجه  آن شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهیم بود.

عزتی در این باره تصریح کرد: مشکل پایه ای که اقتصاد و به تبع آن مردم از آن رنج می برند این است که سیستم اجرایی کشور برای رشد تولید و هدف گذاری اساسی اقتصاد برنامه ریزی و طرح تحولی ندارد، آنچه هم دارد عمل نمی کند و پشت گوش می اندازد. مساله مهمتری که مانع از تحقق اهداف مطلوب اقتصادی می شود عدم به کارگیری مدیران متخصص و با تجربه است. انتخاب مدیران دولتی سیاسی و جناحی است تا تخصصی. مدیران اجرایی کشور در سطوح مختلف، مدیران متخصصی نیستند و مهمتر اینکه مدیران دچار دغدغه های دیگری هستند یعنی بیش از اینکه به منافع ملی و برخورداری های اقتصادی عموم مردم جامعه با رشد اقتصادی بیاندیشند بیشتر به فکر ارتقای پست، مقام، موقعیت و محکم کردن جایگاه خود هستند، عده ای هم که دغدغه بهره مندی های عمومی و  ملی دارند آنقدر در اقلیت هستند که صدا و تصمیم گیری های آنها به جایی نمی رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره به مورد دیگری نیز اشاره کرد وگفت: موضوع دیگری که اقتصاد ایران را با چالش های اساسی رو به رو کرده است این است که در کشور ما علم اقتصاد مبنای تصمیم‌گیری در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نیست، بنابراین با جرات می توان گفت این موضوع هم یکی از بزرگترین دلایل مشکلات اقتصاد ماست. اگر علم اقتصاد مبنای سیاستگذاری قرار می گرفت براین اساس هدف اصلی رشد اقتصاد بود و چون مسائل اقتصادی، علمی حل می شد مشکلات کشور حل و فصل می گردید اما چون مسائل اقتصادی دیده نمی شود تا برای آن با استفاده از راهکارها و راهبردهای علم اقتصاد تدابیر لازم اندیشیده شود معضلات اقتصاد ایران باقی می ماند و روز به روز وسعت آنها افزایش می یابد.

 مرتضی عزتی اقتصاد دان در ادامه با تاکید بر اهتمام نظام به شایسته سالاری در این باره گفت: وقتی دولت اعتقاد چندانی به خصوصی سازی ندارد، دولت بزرگ و بزرگتر می شود و مدیران سفارشی جای خود را به مدیران مجرب و متخصص در بخش خصوصی می دهند. در نتیجه بزرگ شدن و همه کاره شدن دولت، اقتصاد از دست می رود، دیگر هیچ چیزی جای خود نیست و هیچ مساله ای براساس علم اقتصاد نیست که حل و فصل آن هم اقتصادی انجام شود. وقتی مدیرانی که در حد و اندازه پست های کلان برای تصمیم گیری و سیاست گذاری در اقتصاد کشور نیستند در این جایگاه ها قرار داده می شوند نمی توان منتظر معجزه ای برای رشد اقتصاد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره یادآور شد: تا زمانی که دولت دست از تصدی گری در عرصه ها و بخش های مختلف اقتصادی برندارد. تا زمانی که دولت مدیران غیر متخصص را کنار نگذارد و به جای آنها با توسعه بخش خصوصی مدیرانی را برای رشد اقتصادی وارد فضای مدیریت اقتصاد کشور نکند وضعیت اقتصادی ما نه تنها بهتر از حال حاضر نمی شود، بلکه روز به روز هم بدتر می شود. وضعیت اقتصاد کشور با مدیران دولتی بله قربان گو و تملق گویی مدیران بالا دستی درست نمی شود. تا زمانی که مدیران با صلاحیت اقتصادی انتخاب نشوند و صاحبان صلاحیت در گوشه ای به سر ببرند بدون اینکه از آنها برای تغییر وضعیت موجود استفاده شود وضعیت بدتر می شود و قطعا اقتصاد ایران براساس تصمیم گیری های علمی اداره نمی شود که مصلحت کشور را تامین و تضمین کند.

۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 17704

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha