رد پای نوسان نرخ گوشت و مرغ در قیمت سوسیس و کالباس!

در نبود نظارت کافی، قیمت گذاری دستوری در زمینه مرغ و مثل همیشه کم کاری مدیران در رابطه با روند قیمت گذاری بسیاری از فروشگاه‌های پروتئینی به دلخواه خود قیمت گذاری کرده و خریدار را تحت فشار قرار داده اند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در پی افزایش قیمت سوسیس و کالباس نسبت به گوشت، سری به فروشندگان این محصولات زدیم و مشکلات مرتبط با آن ها را جویا شدیم. یکی از فروشگاه‌های پروتئینی، کالباس ۹۰ درصد گوشت را به ارزش ۲۷۹ هزار تومان به دست خریدار می‌رساند و این در صورتی است که گوشت به قیمت ۱۳۶ هزار تومان قیمت دارد.

برای اطلاع از چگونگی روند قیمت گذاری این محصولات به سراغ یکی از فروشندگان رفتیم؛ او اظهار کرد: افزایش قیمت مواد اولیه سبب می‌شود که قیمت این محصولات نیز افزایش پیدا کند. برای کالباسی که ۹۰ درصد آن گوشت است، از مغز ران و فوق ران استفاده می‌کنند که گران‌ترین نوع گوشت است و در بازار به قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این فروشنده سوسیس و کالباس، گفت: بسیاری از واردکنندگان، مغز ران و فوق ران را از کشور برزیل وارد کرده و یک بی ثباتی در قیمت ایجاد کرده اند.

کمبود تولید دلیل گرانی!

در این گزارش میدانی یکی از فروشندگان دیگر سوسیس و کالباس که خودش هم در یکی از شرکت های تولیدی‌ این محصولات در حال فعالیت است، در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ۷۰ درصد محصولات فعلی، سوسیس و کالباس مرغ است و تنها ۳۰ درصد آن‌ها از نوع گوشت است و کم بودن این مقدار باعث بالا رفتن قیمت فرآورده‌های گوشتی می‌شود.

او بیان کرد: در پی بالا رفتن قیمت مرغ تمام فرآورده‌های آن هم به همان میزان دچار افزایش قیمت شده اند. این محصولات زمانی، به عنوان ارزان‌ترین نوع غذا عرضه می‌شدند، اما هم اکنون بسیاری از خریداران توان خرید سوسیس و کالباس را ندارند و این موضوع در رابطه با فرآورده‌های مرغی نیز صادق است.

برای پیگیری بیشتر به سراغ یکی از خریداران حاضر در این فروشگاه پروتئینی رفتیم و مشکلات را از او جویا شدیم. او بیان کرد: تا یک ماه اخیر، من از فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌کردم اما هم اکنون شرایط اقتصادی اجازه این کار را به من نمی‌دهد و مجبورم از فرآورده‌های مرغی استفاده کنم یا کلا این محصولات را خریداری نکنم.

او تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای شده است که دیگر توان خرید مرغ، گوشت و فرآورده‌های آن‌ها را نداریم.

برای ادامه پیگیری، سری به یکی دیگر از فروشگاه‌های پروتئینی زدیم و با یک مشکل بسیار بزرگ مواجه شدیم؛ این فروشگاه به دلیل اینکه در مناطق مرفه تر شهر، قرار دارد و به زبانی ساده‌تر دارای یک فضای لاکچری است، محصولات خود را به قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رساند.

برای جویا شدن علت این اختلاف قیمت در مقایسه با دیگر فروشگاه‌ها، به سراغ یکی از فروشندگان این فروشگاه رفتم، اما او هیچ پاسخی نداد و مانع پاسخ دادن دیگر فروشندگان نیز شد!

گفتنی است؛ مسئولان اتحادیه فرآورده های پروتئینی باید با مسئولیت پذیری و نظارت میدانی، علت این اختلاف قیمت را جویا شوند و با این روش قیمت گذاری دستوری برخورد و خاطیان را جریمه کنند.

۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 18129

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha