تورم؛ مشوق اصلی سرمایه‌گذاران در بورس/ بازار سرمایه مثبت می‌ماند؟

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که سرمایه‌گذاران با رشد تورم به بازار سرمایه روی آورده‌اند و بهترین سپر در برابر تورم بازار سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ تابلوی بورس اوراق بهادار تهران دیروز در اکثر نمادها و گروه‌ها رشد را نشان می‌داد و بیشتر سهم‌ها در بازار سرمایه سبزپوش شدند و به این ترتیب، شاخص کل بازار سهام ۲۷ هزار و ۵۵۱ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۴۷۶ واحد رسید. کارشناسان تکنیکال بازار سرمایه یک مقاومت را در یک میلیون و ۵۳۵ هزار واحدی برای شاخص متصور بودند که این مقاومت دیروز با رشد قیمت دلار، شکسته شد.

به لطف افزایش تقاضا در سهم‌های کوچک بازار، شاخص کل هم‌وزن نیز رشد کرد و تا پایان معاملات ۱۱ هزار و ۸۱ واحد بالاتر از روز گذشته آمد و در نهایت روی خانه ۴۵۱ هزار و ۲۱۹ واحدی قرار گرفت. گروه فلزات اساسی هم با رشد تقریبا تمامی سهم‌های خود، ۱۸ هزار و ۶۶۵ واحد افزایش یافت و در ارتفاع یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۳۲۶ واحد به کار خود پایان داد.

در معاملات روز قبل، نمادهای «سپید»، «پترول»، «شستا»، «برکت»، «خودرو»، «فولاد» و «خساپا» در بازار بیشترین تراکنش را داشتند و نمادهای «فولاد»، «فملی»، «پارس»، «وبملت»، «اخابر»، «پارسان» و «رمپنا» بیشترین تأثیر را روی شاخص کل داشتند. سه گروه شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو از نظر ارزش معاملات، برترین گروه‌های صنعتی به حساب می‌آمدند.

دیروز با افزایش عرضه و قیمت فولاد در بورس کالا اکثر سهم‌های فولادی سبزپوش شدند. نمادهای «فجر»، «فنورد» و «کویر» بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. دو نماد «کچاد» و «کگل» هم جزو سودده‌های گروه کانه فلزی بودند. سهام «ذوب» هم در بازار فرابورس رشد قیمت تقریبا ۵ درصدی داشت.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: این روزها شاهد بازگشت اقبال به بازار سرمایه هستیم و این اقبال بیشتر نسبت به بازار به واسطه بیشتر شدن تورم انتظاری شکل گرفته است؛ تورمی که قصد پایین آمدن هم ندارد و به این ترتیب شاخص کل رشد بیشتری نسبت به گذشته دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز هم شاهد ورود بیشتر پول از جانب سهامداران حقیقی بودیم؛ به طوری که امروز ۳۲۰ میلیارد تومان ورود پول داشتیم و این مسئله نشان‌دهنده این است که تنها گزینه‌ سرمایه‌گذاری که می‌تواند به عنوان یک سپر در مقابل تورم قرار گیرد، بازار سهام و سرمایه‌گذاری در بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر وضعیت بنیادی خوب شرکت‌های بورسی گفت: به واسطه رشد نرخ دلار در بازار کشور، بسیاری از شرکت‌ها وضعیت بنیادی خوبی دارند که همین مسئله باعث می‌شود به آینده بازار سرمایه امیدوار باشیم و به احتمال زیاد، امروز هم شاهد رشد شاخص کل در بازار سهام باشیم.

تاجبر در پایان خاطرنشان کرد: در مدتی که شاخص کل رشد خوبی را ثبت کرده بود، شاخص هم‌وزن روند کندتری داشت و از شاخص عقب‌تر مانده بود. در این مدت روند بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل به نظر می‌رسد به دلیل حرکت صعودی سهم‌های کوچکتر بازار است و اقبال بازار به سمت سهم‌هایی است که اصلاح زیادی را در این مدت داشته‌اند. با توجه به اصلاح عمیق بازار در یک سال گذشته و روند صعودی نرخ دلار اگر حرکت بازار مدتی به سمت سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بوده است در حال حاضر این حرکت به سمت سهم‌های کوچک‌تر است و به نظر می‌رسد در مقطع فعلی نمادهای شاخص‌ساز با اصلاحی موقتی رو به رو باشند.

۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 19268

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha