وضعیت این هفته بورس؛ مراقب سهم‌های دلاری باشید/ مفت فروشی را به جانتان نیندازند

عسگری کارشناس بازار مالی از سهامداران خرد می‌خواهد که بدون تحقیق و تنها با چند تحلیل ساده که سهم‌ها را به دلاری و ریالی تقسیم می‌کنند سهم خود را نفروشند و به سمت سهم‌های دلار محور بروند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ شاخص کل بورس تهران چهارشنبه باز هم صعودی بود و توانست جایگاه یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار واحد را پس بگیرد.

بیشتر سهم‌هایی که شاخص کل را بالا و پایین می‌کنند سهم‌های بزرگ بازار هستند و کسانی که دارای سهم‌های کوچک هستند در حال حرکت به سمت سهم‌های شاخص ساز می‌باشند. بیشتر تحلیل‌ها بر این موضوع تاکید دارند که رشد سهم‌ها به دلیل پیشخور کردن خبر افزایش قیمت دلار در بازار بورس است.

این تحلیل در حالی بیان می‌شود که دولت وعده ثبات قیمت ارز در بازار را داده است و وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برنامه‌های وزارت اقتصاد را به گونه‌ای تنظیم کرده که اقتصاد کشور از پایه دلار محور خارج شود.

در روزهای اخیر با رشد دلار کارشناسان زیادی به سهامداران خرد سهم‌های دلاری را مطرح کردند. بررسی میزان تولید و فروش شرکت‌های که به نوعی آن‌ها را دلار محور می‌دانند نشان می‌دهد که این شرکت‌ها هیچ گونه افزایش فروشی نداشتند و حتی در برخی از آن‌ها کاهش فروش وجود داشته اما به دلیل رشد قیمت دلار توانستند سود سازی خوبی داشته باشند. تشویق سهامداران خرد به سمت سهم‌های دلار محور در حالی است که هنوز شرکت‌ها با صادرات محصول  و همچنین برگشت پول دچار مشکل هستند.

با سهم‌های دلار محور فریبتان ندهند

به گفته عسگری کارشناس بورس تا زمانی که توافقی صورت نگیرد صادرات هم با مشکل مواجه می‌شود و بورس کشور همچنان با پارمتر دلار و تورم رشد خواهد کرد.

او گفت: یک بارو اشتباه وجود دارد که بازار بورس را دچار خطا می‌کند و آن هم دلار محور و تورم محور کردن بورس کشور بدون توجه به میزان تولید و توسعه شرکت‌های بورسی است. متاسفانه برخی از افراد با نیت‌های متعدد سهامداران را تشویق به خرید سهم‌های دلار محور می‌کنند این در حالی است که اگر سهم‌های دلار محور با رشد دلار رشد کنند سهم‌های ریالی هم رشد خواهند کرد بنابراین باید سهامدار مراقب باشد که سهم‌های خوب خود را با قیمت پایین نفروشد و سهم‌های دلار محور را با قیمت بالا خریداری کنند.

این کارشناس می‌گوید: پول جدید وارد بازار سرمایه شده، سهامداران مراقب باشند سهم خود را اگر قصد دارند جابه جا کنند با دقت انجام دهند با این حال نظر بنده ماندن بر روی سهم است.  اگر سهامی را مشاهده کردید که در حال رشد است و سهام شما در حال درجا زدن می‌باشد این خطا را نکنید که سهم خود را در کف قیمت به فروش برسانید و سهم دیگر را در سقف قیمت خریداری کنید.

به گفته عسگری، برخی از سهم‌های که بنیادی بسیار خوبی  دارند هنوز رشد نکردند و در کف قیمتی خود هستند بنابراین اگر قصد جابه جا کردن سهم را دارید به سمت این نوع از سهم‌ها که در بازار وجود دارد بروید.

او بر این باور است که بسیاری از سهم‌ها در این روزهای معاملات بورس قابل تحلیل نیستند و بازیگردان‌های آن‌ها با ترفندهای به دنبال مفت خری سهم از سهامدار خود هستند. عسگری این تحلیل خود را بر مبنای رشد برخی از سهم‌های غیر بنیادی که حتی در ریزش بازار هنوز حباب قیمت داشتند بیان کرد.

این کارشناس وضعیت بازار سهام را بر مبنای پارامترهای اقتصاد کلان این گونه تحلیل کرد: در سال گذشته زمانی که دلار ثابت شد بازار به حالت ریزشی رسید و از طرف دیگر تورم هم به حد غیر قابل  خود رسید و این وضعیت تا خرداد ماه سال جاری ادامه داشت. بعد از انتخابات ریاست جمهوری برخی با این تحلیل که رییسی به دنبال مذاکراه نیست دلار را صعودی پیشبینی کردند و با توجه به کسری بودجه کشور شروع یک تورم سنگین را تخمین زدند بنابراین این دو شاخص اقتصاد کلان و ماثر بر بازار سرمایه را صعودی می‌دانند.

عسگری وضعیت بورس در دولت رییسی را مثبت خواند و دلیل خود را مسیر توسعه‌ای می‌داند که دولت به دنبال آن است و در تشریح آن گفت: با توجه به شرایط موجود دولت جدید مجبور است که برای کنترل تورم تولید و بازار سرمایه را رشد دهد که نه سیاست انبساطی پاسخ گویی کنترل نقدینگی است نه انقباضی بله تنها راه کنترل تورم رشد بازار بورس و در پی آن تولید است.

او اضافه کرده که در سال جاری بخش عمده‌ای از کسری بودجه را باید از بازار سرمایه کسب کند بنابراین دولت مجبور است برای تشویق مردم علاوه بر حمایت از بورس، جذابیت‌های قانونی و ابزاری بیشتری را در نظر بگیرد، همچنین با کنترل بازارهای موازی نقدینگی سرگردان در بازار را به سمت بورس هدایت کند.

۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
کد خبر: 19295

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha