مدیریت اقتصاد چالش بزرگ آقای رئیسی است/ افزایش نقدینگی در کنار سیاست گذاری غلط ارزی تورم را به چنین رقم بی سابقه ای رسانده/فعالیت بانکهای خصوصی باید محدود شود!

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: عملکرد نظام بانکی یکی از عوامل اصلی رشد نقدینگی درسال های اخیر بوده است، به ویژه بانکهای خصوصی، بننابراین بهتر است فعالیت بانکهای خصوصی محدود شود، اما دولت اینجا دولت با عده ای مواجه می شود که دچار تضاد منافع شدیدمی شوند. این موضوع به نظر من یک چالش بزرگ مدیریتی برای دولت اقتصادی آقای رئیسی خواهد بود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دولت با وزرایی که از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند آغاز به کار کرد. تیم اقتصادی دولت تقریبا جوان است و خود را آماده اصلاحات اقتصادی و مبارزه با رانت و فساد اقتصادی می داند. موضوعات مهمی که هم جزء وعده های دولت است وهم جزء مهمی از مطالبات مردمی. حسین صمصامی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی دراین گفتگو نگاهی دارد به چالش های پیش روی تیم اقتصادی دولت و فعالیت هایی که برای تحقق اهداف اصلاحات اقتصادی باید انجام دهند.

حسین صمصامی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با رادار اقتصاد به برخی مخاطرات و چالش های پیش روی دولت سیزدهم در حل مشکلات اقتصادی پرداخت و در این باره گفت: مدیریت اقتصادی که آقای رئیسی تحویل گرفته به مراتب سخت تر از مدیریت اقتصاد در سال های گذشته است چرا که اقتصاد ایران در شاخص ها و در حوزه های مختلف آمارهای وحشتناکی دارد، لذا ممکن است مدیریت اقتصادی، چالش بزرگی آقای رئیسی شود، مگر اینکه تیم آقای رئیسی بهترین و عملی ترین راه حل ها را به کار بگیرند و مانند دولتهای قبلی راه های اشتباه طی شده را یک بار دیگر طی نکنند.
وی دراین باره خاطر نشان کرد: یکی از چالش های پیش روی دولت که باید به سرعت آن را حل کند وجود منافعی است که برخی به مدد سیاست های غلط و ارتباطات ویژه و امضاهای طلایی برای خود ایجاد کرده و از آن برخوردار شده و منفعت می برند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی دراین باره خاطر نشان کرد: دولت آقای رئیسی باید پا روی منافع بزرگ عده معدودی بگذارد و با اجرای سیاست‌های درست اقتصادی با آن برخورد کند و از روی آن رد شود. دولت به هیچ وجه نباید در برابر منافع قدرتمندان و لابی های آنها کوتاه بیاید و یک بار دیگر اجازه دهد برای برخورداری هر چه بیشتر آنها سیاست های غلط اجرا شود، بلکه دولت باید هر چه زودتر سیاست‌های درست را که به نفع عموم مردم جامعه است و تامین کننده منفعت جمعی است را به اجرا بگذارد.
حسین صمصامی استاد اقتصاد دراین باره گفت: اگر تیم اقتصادی دولت سیزدهم تشخیص دهند مسیر صحیح اقتصادی چیست و این مسیر از کجا باید هدف گذاری شود، برچه سیاست هایی باید تمرکز شود، قطعاً با تضاد منافع شدیدی در جامعه مواجه می‌شوند که بدون نگرانی از عواقب آن باید به فکر نتیجه جمعی این موضوع باشند. یکی از این چالش‌های بزرگ بحث ارز است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی دراین باره تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی در افزایش تورم در چند سال اخیر ناشی از سیاست گذاری های ارزی غلط بانک مرکزی بوده که منتج به تورم شده است. افزایش نقدینگی در کنار سیاست گذاری غلط ارزی موجب شده تورم به چنین رقم های بی سابقه ای در اقتصاد ایران برسد.
صمصامی در این باره خاطر نشان کرد: آقای رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی باید تیم منسجمی با فرماندهی دقیق و منسجمی داشته باشد، چرا که اگر تیم اقتصادی دولت، با خود آقای رئیسی به عنوان رهبر تیم اقتصادی هماهنگی لازم را نداشته باشند قطعاً خیز آنها برای رسیدن به موفقیت به شکست منتهی می شود و هر وزارتخانه و نهادی کاری را می کند که خود تمایل دارد و راهی را می رود که خود فکر می کند درست است، هر چند ممکن است به نفع عموم جامعه نباشد، لذا سیاست های اقتصادی شکست می خورند.
حسین صمصامی خاطر نشان کرد: مسئله دیگری که دولت سیزدهم باید برای آن چاره اندیشی کند، بحث نقدینگی و عوامل موثر بر رشد نقدینگی است.به نظر بنده عملکرد نظام بانکی یکی از عوامل اصلی رشد نقدینگی درسال های اخیر بوده است، به ویژه بانکهای خصوصی، بنابراین بهتر است فعالیت بانکهای خصوصی محدود شود، اما دولت اینجا دولت با عده ای مواجه می شود که دچار تضاد منافع شدید می شوند. این موضوع به نظر من یک چالش بزرگ مدیریتی برای دولت اقتصادی آقای رئیسی خواهد بود، بنابراین مواجهه با این گروه و دسته هایی که منافع خود را بر عموم مردم ترجیح می دهند یک موضوع مهم است که تیم اقتصادی دولت و نحوه فرماندهی آنها اگر مدیریت شده و براساس اصول و قواعد باشد می تواند بعد از گذراندن یک سری از مسائل، مشکلات و برخی چالش ها را پشت سر بگذارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درادامه خاطر نشان کرد: اما اگر تیم اقتصادی دولت منسجم و هماهنگ و ضد رانت و فساد رفتار نکند قطعا مسائل و مشکلات شدیدی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. همین وضعیت موجودی که در حال حاضر در اقتصاد وجود دارد تداوم می یابد، روز به روز بدتر می شود.افزایش شدید تورم و کاهش رشد اقتصادی همچنان ادامه می یابد، ضمن اینکه دولت باید به این موضوع مهم توجه کند که جامعه دیگر بیش از این طاقت تحمل گرانی ها و بر دوش کشیدن بار مشکلات را ندارد.

۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 19603

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha