افزایش نرخ بهره بانکی شایعه‌ای بی‌اساس

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در یک هفته اخیر فقط معادل یک دهم درصد افزایش داشته است که با توجه به نرخ تورم موجود اتفاقی جدی و به اصطلاح «مردانه» نیست. محمد نوربخش کارشناس بازارهای پول و سرمایه با بیان این مطلب شایعه افزایش نرخ بهره‌ بانکی را ادعایی بی‌اساس دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مدیرسرمایه‌گذاری شرکت «مهراقتصاد مبین» در پاسخ به این پرسش که آیا ریزش‌های اخیر بورس از نوسانات نرخ بهره بین بانکی تاثیر گرفته است، گفت: بازار پولی و نرخ بهره بانکی بر بازارسرمایه اثر مستقیم دارد؛ با این حال و با توجه به شرایط اقتصادی و تورم موجود افزایش نرخ بهره بعید به نظر می‌رسد.

نوربخش افزود: افزایش حجم نقدینگی بدون رشد تولید به افزایش تورم می‌انجامد؛ بنابراین باید تلاش کرد تا نقدینگی موجود به این بخش هدایت شود. در این میان ابزارهای موجود در بازارسرمایه می‌توانند نقش مهمی در هدایت پول به سمت تولید ایفا کنند، هرچند که مهیا بودن فضای تولید و کسب و کار شرطی اساسی در عملی شدن این مهم است.  

تفاوت نرخ بهره بانکی و نرخ بهره بین بانکی

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: نرخ بهره بین بانکی به معنی نرخ بهره ای است که بانک ها به شکل وام ‌های کوتاه شبانه به یکدیگر قرض می دهند، اما نرخ اوراق یا نرخ سپرده، نرخی است که مردم (حقیقی یا حقوقی) از بانک‌ها بهره می‌گیرند. در نظر داشته باشید که این دو (نرخ بهره بانکی و بین بانکی) کاملا به یکدیگر مرتبط هستند.

وی اضافه کرد: درواقع اگر نرخ سپرده بانکی کاهش پیدا کند، نرخ وام‌دهی بین بانک ها نیز کاهش می یابد. در نظر داشته باشید که بانک مرکزی نیز در بازار بین بانکی دخالت می‌کند، یعنی اگر بخواهد عرضه پول را افزایش دهد، اقدامات خود را از این کانال عملیاتی می‌کند.

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 20007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha